اخبار عمومی
اعلام وصول 2
305480
تاریخ انتشار: 1401/03/13 08:09
تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی در کدام استان‌ها بیشتر است؟

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان، کارشناس پیشگیری از بیماری‌ تالاسمی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت که هر سال به طور میانگین دستکم ۲۰۰ نوزاد مبتلا به بیماری تالاسمی ماژور در کشور متولد می شوند که نگران کننده است.

دکتر مجید آراسته روز پنجشنبه در نخستین گردهمایی زوجین تالاسمی در مجموعه آموزشی و رفاهی شهید رسولی نوشهر افزود : بیشترین آمار تولد نوزادان تالاسمی مربوط به سیستان و بلوچستان ، جنوب کرمان ، هرمزگان و خوزستان است.

ایرنا در این گزارش نوشت: وی ازدواج فامیلی و انتقال از طریق ناقلین را مهم ترین علت تولد کودکان مبتلا به تالاسمی ماژور برشمرد و بر ضرورت رعایت اصول پیشگیری در افراد ناقل تاکید کرد.

آراسته گفت : طرح غربالگری بیماران تالاسمی از سال ۱۳۷۵ در کشور اجرا و موفق شد طی یک دهه گذشته آمار تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی ماژور را از یکهزار مورد در سال به حدود ۲۰۰ مورد برساند ولی ثابت ماندن این آمار طی سال های اخیر نگران کننده است.

کارشناس پیشگیری از بیماری تالاسمی وزارت بهداشت با اعلام این که دولت سالانه برای هر فرد مبتلا به تالاسمی ماژور حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه می کند ، اظهار داشت : این در حالی است که هزینه پیشگیری از تولد یک کودک مبتلا به تالاسمی ماژور حدود پنج میلیون تومان است .

وی افزود : امروز یکی از سیاست های دولت گسترش ازدواج ، فرزندآوری و جلوگیری از پیری جمعیت در کشور است و هدف از برگزاری این گونه گردهمایی ها نیز تاکید بر رعایت اصول پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی ماژو در صورت ازدواج افراد مبتلا به این نوع تالاسمی است.

آراسته با اظهار این که افراد مبتلا به تالاسمی در صورتی که تحت کنترل قرار گیرند می توانند خانواده تشکیل دهند ، گفت : حدود ۴۰ درصد افراد مبتلا به تالاسمی در کشور ازدواج کرده اند و ازدواجشان هم با فرد سالم یا بیمار تالاسمی مینور صورت گرفت و با کنترل صاحب فرزند سالم هم شده اند.

وی ضعف سیستم پیشگیری در تولد و کنترل بیماران تالاسمی را چالش جدی در ارائه خدمات به این بیماران برشمرد و بر ضرورت راه اندازی یک سیستم پیشگیری در نظام سلامت برای این منظور تاکید کرد.

آراسته تحت پوشش قرار نگرفتن بیشتر داروهای آهن زدایی ، کمبود فیلتر تزریق خون در برخی از مراکز درمانی و عدم دسترسی مناسب به داروهای مصرفی را از دیگر مشکلات بیماران تالاسمی در کشور برشمرد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*