اخبار عمومی
اعلام وصول 2
305580
تاریخ انتشار: 1401/03/23 17:21
در جدول زیر مشخصات تازه‌ترین واحدهای مسکونی عرضه شده به بازار اجاره یاسوج در مناطق مختلف مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد درج شده است.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان، بازار معاملات اجاره مسکن طی روزهای اخیر در وضعیت قرمز برای مستاجرها قرار گرفته است.

بررسی‌ها و تحقیقات میدانی «ایسنا» از تازه‌ترین تحولات بازار اجاره مسکن در مناطق مختلف شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نشان می‌دهد هم‌اکنون مستاجرها با شرایط دشواری به لحاظ تغییرات نرخ اجاره مسکن و افزایش شدید اجاره‌بها مواجه شده‌اند.

این تغییرات قیمت بنا بر اعلام فعالان بازار اجاره در سرسام آور و بحرانی افزایش داشته اند و بیش از انتظار منجر به بالا رفتن بهای پیشنهادی موجران در فایل‌های ارائه شده به بازار و مشاوران املاک شده است.

اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد در برخی از محلات شهر یاسوج اجاره‌بها امسال بیش از۳۰۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در برخی دیگر از فایل‌ها و محله‌ها این افزایش بیش از این میزان است. هم‌اکنون و در آستانه شروع تابستان، تب اجاره‌بها بالا رفته و این بازار در وضعیت قرمز برای  مستاجرها قرار گرفته است.

مبالغ رهن و اجاره اعلام شده برای این واحدها در اغلب موارد از توان مستاجرها خارج است.

افزایش بیش از ۱۵۰ درصدی اجاره بها در یاسوج

«عنایت رضایی»، رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر یاسوج در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: امسال تاکنون بیش از ۱۵۰ درصد به اجاره بهای خانه اضافه شده که از مجموعه دستگاه قضایی و دستگاههای متولی استان از جمله سازمان صمت، ثبت اسناد و املاک، تعزیرات، امور مالیاتی، راه و شهرسازی و شهرداری انتظار داریم که تا دیر نشده به این مساله ورود کنند، امسال هم همچون سال گذشته که طبق مصوبه هئیت دولت قرار بود ۱۵ درصد اجاره بها اضافه شود اما تاکنون این مهم عملی نشد.

وی افزود: هیچ کسی وضعیت اجاره بها و ساماندهی و نظارت بر این بازار را بر عهده نمی گیرد.

رضایی اظهارکرد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی، افزایش بی رویه مهاجرت از شهرستان ها و استان های همجوار به شهر یاسوج، نبود نظارت جدی و کافی و انصافی صاحبان خانه ها دلیل افزایش سرسام‌آور اجاره بها در این شهر است.

اجاره دادن ۷۰ درصد خانه های یاسوج از طریق سایت دیوار

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر یاسوج خاطرنشان کرد: قانون باید مشاوران املاک و صاحبان خانه ها را ملزم به رعایت انصاف و قیمت‌گذاری متعارف کند و در این زمینه دستورالعمل قانونی تصویب و ابلاغ شود و هرکس از این دستورالعمل تخطی کرده طبق قانون با فرد متخلف برخورد جدی شود.

رضایی یکی دیگر از دلایل افزایش اجاره بها در شهر یاسوج را "سایت دیوار" عنوان و تاکید کرد: بیش از ۷۰ درصد صاحبان خانه ها در شهر یاسوج از طریق سایت دیوار به صورت خودسرانه اقدام به اجاره دادن خانه خود با قیمت های نامتعارف کرده که متاسفانه با قولنامه دستی عقد قرارداد می کنند و در واقع این مسأله فرار مالیاتی و دور زدن امور مالیاتی است که باید در این زمینه چاره اندیشی اساسی شود.

در جدول زیر مشخصات تازه‌ترین واحدهای مسکونی عرضه شده به بازار اجاره یاسوج در مناطق مختلف مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد درج شده است. این قیمت ها  در بازار اجاره عرضه شد و نشان‌دهنده تب بالا و وضعیت قرمز در این بازار برای مستاجرهاست.

وضعیت بحرانی اجاره بهای پیشنهادی واحدهای مسکونی در شهر یاسوج
محله رهن اجاره ملاحظات
شهرک امام حسین

۳۰۰ میلیون تومان

 ۱۰۰میلیون تومان

 ۴ میلیون تومان

دومیلیون و ۵۰۰ هزار تومان

 
زیرتل ۳۰۰ میلیون تومان ۳ مییلون تومان خانه ویلایی
شهرک امام علی ۵۰ میلیون تومان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دوخوابه و طبقه دو
راهنمایی ۶۰۰میلیون تومان  مجانی طبقه چهار
خیابان تختی ۱۵۰ میلیون تومان  ۲ میلیون تومان  دو خوابه طبقه سه
بلوار استاندارد ۱۰۰میلیون تومان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دو خوابه طبقه دو
اکبر آباد ۵۰میلیون تومان ۳ میلیون تومان  
تلخسرو ۱۰۰میلیون تومان ۲ میلیون تومان  
سرآبتاوه ۸۰ میلیون تومان  یک میلیون تومان طبقه دو
بلوار معاد ۱۰۰میلیون تومان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان  
بنسنجان ۹۰ میلیون تومان ۲ میلیون و ۳۹۹ هزار تومان  
میدان کوهنورد  ۳۶۹ مییلون تومان مجانی طبقه سه
بلوار ارم

۱۰۰میلیون تومان

۲۲۰میلیون تومان

۲میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

۴ میلیون تومان

طبقه دو

طبقه سه

بلوار انقلاب

 ۲۹۰ میلیون تومان

۲۰۰میلیون تومان

مجانی

۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

 
 بلوار قرنی

۲۰۰میلیون تومان

۳۰۰میلیون تومان

۵۰میلیون تومان

یک میلیون تومان

۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

 
سالم آباد

۲۵۰ میلیون تومان

۸۰۰ میلیون تومان

۴۰۰ میلیون تومان

۵۰۰ میلیون تومان

۴ میلیون تومان

مجانی

۲ میلیون تومان

۳ میلیون تومان

دو خوابه

طبقه ۶ و چهار خوابه

--

طبقه سه

ابن سیناها

۱۰۰میلیون تومان

۲۰۰میلیون تومان

۴ میلیون تومان

۵ میلیون تومان

 

طبقه چهار

بلوار امام خمینی(ره) و گلستان‌ها

۳۰۰میلیون تومان

۱۵۰ میلیون تومان

۱۴۰ میلیون تومان

 ۳ میلیون تومان

۲ میلیون تومان

۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

طبقه۵

طبقه سه

طبقه چهار

خیابان جمهوری

۲۶۰ میلیون ۲میلیون و ۳۰۰ هزار تومان طبقه دوم
شهداها ۲۰۰میلیون تومان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان  
شهرک جهاد ۱۲۰میلیون تومان ۲میلیون تومان  
شرف آباد ۸۰میلیون تومان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بعد از قبرستان

 

یکی از بنگاه‌های مشاور املاک شهر یاسوج به خبرنگار ایسنا گفت: یک واحد مسکونی در شهرک امام حسین این شهر سال گذشته به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان رهن با یک میلیون تومان کرایه قولنامه کردم که امسال و هم اکنون همین واحد مسکونی را به قیمت ۳۰۰ میلیون تومان رهن با چهار میلیون کرایه به ما سپرد که ما این قیمت را نپذیرفته ایم ثبت نکرده ایم.

نکته قابل تامل این است که رشد اجاره بها هیچ تناسبی با رشد تورم نداشته و هر صاحب خانه، خودسرانه اجاره و رهن خانه خود را مشخص می‌کند و شاخص، ملاک و معیاری برای تعیین اجاره خانه در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد البته نظارتی هم بر این بازار نیست و در چنین شرایطی فشار زیادی به اجاره نشین‌ها وارد می‌شود.

امسال اما به قدری اجاره بهای خانه افزایش یافته که پرداخت آن از توان خیلی‌ها خارج اســت، این در حالی است که هنوز وارد فصل جابجایی نشــده‌ ایم، از این پس با پدیده های جدیدی رو به رو خواهیم شد که بدون شک علت اصلی رخداد آن‌ها افزایش نرخ اجاره بهاســت.

با توجه به وضع موجود و در صورت تداوم گرانی اجاره بها و رهن خانه بی شک پدیده پشت بام خوابی، چادر خوابی، روی آوردن به حاشیه نشینی و ... در استان کهگیلویه و بویراحمد بخصوص شهر یاسوج دور از ذهن نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، روز پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ستاد تنظیم بازار با بررسی بسته سیاستی وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن، سقف افزایش اجاره بها در تهران و شهرستان ها را تعیین کرد. در این جلسه که به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد، سقف افزایش اجاره بهای مسکن نسبت به اجاره بهای سال ۱۴۰۰ ، در تهران حداکثر ۲۵ درصد، کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد به تصویب رسید.

بر اساس این مصوبه ، سازمان تعزیرات حکومتی مکلف شد تا با مشاوران املاک متخلف که این سقف افزایش را رعایت نکنند، برخورد نماید. بر این اساس همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف شده به انعکاس و معرفی واحدهای مسکونی خالی از سکنه به سازمان امور مالیاتی جهت اخذ مالیات مطابق قانون اقدام کند.



کانال تلگرام عصر جهان


م م
|
Iran
|
1402/04/02 09:54
  +0

  -0
پاسخ
واقعا شرم آور ه من بیش از چندین خانواده را می شناسم که بعلت نداشتن توان اجاره مسکن در آستانه طلاق قرار گرفته اند یا تازه عروس به خانواده پدری و داماد هم همینطور و میگن طلاق توافقی برای چند سال بعد بهم رجوع میکنیم .بخدا .هم برای صاحبین ملک که اجاره میدن وهم برای مسیولین شهر یاسوج رم اوره .

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*