اخبار عمومی
اعلام وصول 2
305626
تاریخ انتشار: 1401/03/26 19:16
آلزایمر در ارتباط مستقیم با مغز است و مواد غذایی که هر روزه مصرف می کنیم نه تنها در حفظ سلامت مغز نقش دارند، بلکه می توانند عملکردهای ذهنی مشخص مانند حافظه و تمرکز را بهبود ببخشند...

در ادامه 4 خوراکی مفید و اثرگذار بر آلزایمر مورد اشاره قرار می گیرد.

تمامی مواردی که در ادامه بررسی می شوند، با استناد به اطلاعات منتشر شده توسط مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین و همچنین مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا دسته بندی شده اند:

ماهی چرب و آلزایمر

وقتی صبحت از غذاهای مفید برای مغز به میان می آید، ماهی های چرب اغلب در صدر لیست قرار می گیرند. این نوع ماهی شامل سالمون، قزل آلا، ماهی تن، شاه ماهی و ساردین است که همگی منابع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 به شمار می روند.

حدود 60 درصد از مغز ما از چربی ساخته شده است و نیمی از این چربی نیز اسیدهای چرب امگا 3 هستند. مغز از امگا 3 برای ساخت سلول های عصبی استفاده می کند و از این رو چربی های مذکور برای یادگیری و حافظه ضروری هستند.

به گفته محققان امگا 3 ممکن است زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد و به پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک کند. از طرف دیگر، عدم دریافت امگا 3 کافی با اختلالات یادگیری و همچنین افسردگی مرتبط است.

قهوه و آلزایمر

اگر شما هم از طرفداران سفت و سخت قهوه صبحگاهی هستند، خوشحال خواهید شد که بدانید تا چه اندازه برای سلامتی تان عالی است.

دو جزء اصلی قهوه یعنی کافئین و محتوای آنتی اکسیدانی می توانند به سلامت مغز کمک فراوانی کنند. کافئین موجود در قهوه اثرات مثبت زیادی بر مغز دارد، از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- افزایش هوشیاری: کافئین با مسدود سازی آدنوزین؛ یک پیام رسان شیمیایی که باعث خواب آلودگی می شود، مغز را هوشیار نگه می دارد.

- بهبود خلق و خو: کافئین همچنین ممکن است ترشح برخی از انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین که سبب احساس خوب می شوند را هم تقویت کند.

- افزایش تمرکز: یک مطالعه نشان داد که مصرف کافئین منتج به بهبود کوتاه مدت در توجه و هوشیاری شرکت‌ کنندگانی شد که تست های شناختی استاندارد را تکمیل کرده بودند.

نوشیدن قهوه در درازمدت همچنین با کاهش خطر بیماری های عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر مرتبط است. بیشترین میزان کاهش خطر در بزرگسالانی مشاهده شد که 3-4 فنجان در روز مصرف می کردند. این مکانیسم می تواند تا حدی به علت غلظت بالای آنتی اکسیدان های قهوه باشد.

زردچوبه و آلزایمر

زردچوبه اخیرا سر و صدای زیادی به پا کرده است. این ادویه زرد رنگ عنصری کلیدی در پودر کاری است و فواید زیادی برای مغز دارد.

کورکومین ماده فعال زردچوبه است که از سد خونی مغزی عبور می کند. به این معنی که می تواند مستقیما وارد مغز شود و برای سلول های عصبی مفید باشد.

این ترکیب آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی با مزایای مغزی زیر مرتبط است:

- ممکن است برای حافظه مفید باشد: کورکومین می تواند به بهبود حافظه در افراد مبتلا به آلزایمر کمک کند. همچنین ممکن است به پاکسازی پلاک های آمیلوئیدی که مشخصه این بیماری هستند نیز یاری برساند.

- به درمان افسردگی کمک می کند: کورکومین باعث افزایش سروتونین و دوپامین می شود که هر دو در بهبود خلق و خو موثر هستند. یک بررسی نشان داده که کورکومین می‌تواند علائم افسردگی و اضطراب را در صورت استفاده در کنار درمان‌ های استاندارد در افراد مبتلا به افسردگی بهبود ببخشد.

- به رشد سلول های جدید مغزی کمک می کند: کورکومین فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز را تقویت می کند. این فاکتور نوعی هورمون است که در زمینه رشد سلول های مغزی نقش دارد. ترکیب مذکور همچنین ممکن است به تأخیر افول ذهنی مرتبط با سن هم یاری برساند، اما تحقیقات بیشتری در این حیطه نیاز خواهد بود.

باید به خاطر داشته باشیم که در اکثر مطالعات از مکمل‌ های کورکومین غلیظ در دوزهای 500 تا 2000 میلی‌گرم در روز استفاده می‌ شود که بسیار بیشتر از کورکومینی است که اکثر مردم هنگام استفاده از زردچوبه به عنوان ادویه وارد بدن خود می‌ کنند. این موضوع به این دلیل است که زردچوبه تنها از حدود 3 تا 6 درصد کورکومین تشکیل شده است.

بنابراین در حالی که افزودن زردچوبه به غذا مفید است، اما برای به دست آوردن نتایج گزارش شده در این دسته از مطالعات، نیاز به استفاده از مکمل کورکومین تحت نظر پزشک یا داروساز خواهیم داشت.

کلم بروکلی و آلزایمر

کلم بروکلی مملو از ترکیبات گیاهی قدرتمند از جمله انواع آنتی اکسیدان ها است. علاوه بر این ویتامین K بسیار بالایی دارد و بیش از 100 درصد از مصرف روزانه توصیه شده (RDI) را در یک فنجان (160 گرمی) از کلم بروکلی پخته شده تامین می کند.

این ویتامین محلول در چربی به منظور تشکیل اسفنگولیپیدها ضروری است؛ نوعی چربی که به طور متراکم در ماده سفید سیستم اعصاب مرکزی یافت می شود.

چندین مطالعه در بزرگسالان مسن‌ تر، مصرف بیشتر ویتامین K را با حافظه و عملکردهای شناختی بهتر مرتبط دانسته‌ اند. علاوه بر ویتامین K، بروکلی حاوی ترکیباتی است که به اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی معروف هستند و ممکن است به محافظت از مغز در برابر آسیب کمک کنند.

از جمله دیگر مواد غذایی مفید برای سلامت مغز و همچنین کمک به بیماران آلزایمری می توان از موارد زیر نام برد:

- تخمه کدو

- شکلات تلخ

- آجیل

- پرتقال

- تخم مرغ

-چای سبز

- بلوبری

 



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*