اخبار عمومی
اعلام وصول 2
305659
تاریخ انتشار: 1401/03/29 22:54
تقوی، نماینده تهران: آزادترین کشور جهان هستیم/مشاور روحانی: اهانت به رئیسی نه انسانی، نه اخلاقی و نه میهن‌دوستانه است /شهردار کرج عزل شد

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد.

توصیه به ازدواج دختران ایرانی با اتباع خارجی جو مجلس را متشنج کرد
در پی صحبت‌های اخیر رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت درباره ارائه راهکار‌هایی برای ازدواج دختران مجرد و مشخصا راهکار «ازدواج بین‌المللی»، تعدادی از نمایندگان در مقابل صندلی این نماینده مجلس حاضر شده و به صحبت‌های او انتقاد کردند. در حالی که نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز یکشنبه، مشغول بررسی موادی از طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری بودند، یکباره نمایندگان زن مجلس مقابل صندلی امیرحسین بانکی‌پور نماینده اصفهان و رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مجلس حاضر شده و انتقاداتی را به صحبت‌های اخیر او درباره توصیه‌اش پیرامون ازدواج بین‌المللی دختران مجرد مطرح کردند؛ انتقاداتی که به گفته یکی از نمایندگان زن مجلس با دفاع بانکی‌پور از صحبت‌هایش روبرو شد.

به دنبال حضور نمایندگان زن در مقابل صندلی بانکی‌پور، تعدادی از نمایندگان مرد مجلس هم به این جمعیت پیوسته و در ابتدا درباره علت انتقاد نمایندگان پرس و جو کردند. تعدادی از این نمایندگان آقا وقتی فهمیدند بانکی پور چنین صحبتی را مطرح کرده با صدای بلند اعتراض کردند تا جایی که محمودوند عضو کمیسیون امنیت ملی با عصبانیت خطاب به بانکی پور گفت که آیا تو واقعا چنین حرفی را زده‌ای؟ در این هنگام تعدادی از نمایندگان محمودوند را آرام کرده و او را به قسمت دیگری از مجلس بردند.

این پایان انتقادات به بانکی پور نبود؛ عده‌ای دیگر از نمایندگان باز مقابل صندلی بانکی‌پور جمع شدند و این بار کمال علیپور نماینده قائمشهر با صدای بلند به بانکی پور گفت: آیا این صحبت‌های تو به معنای راه حل است؟ در نهایت هم ابراز تاسف کرد. در همین راستا نماینده چابهار اظهار کرد: چرا این مسائل را مطرح می‌کنید؟ کسی که یک جو غیرت دینی دارد مگر می‌شود بگویید که بانوان این سرزمین بروند با اتباع دیگر ازدواج کنند؟ کاش این را اصلاح می‌کردید و کاش در مقابل ملت بزرگ ایران عذرخواهی می‌کردید؟ ما چرا باید برای بانوان ایرانی تصمیم بگیریم؟ خواهش می‌کنم برادر عزیزم از پیشگاه ملت ایران عذرخواهی کند. /ایسنا
امیرحسین بانکی پور فرد نماینده اصفهان در مجلس روز گذشته در اظهاراتی جنجال برانگیز گفته بود: «خانم‌های بالای ۳۰ سال مجردی که در این سن یا مطلقه هستند و یا به هر دلیل، همسر خود را از دست داده‌اند هم بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر هستند. این قشر از دختران مجرد با توجه به کمبود پسر مجرد در کشور با مسلمانان و شیعیان علاقه‌مند به ایران ازدواج کنند.»

صحبت بانکی پور هیجانی و بدون منطق و عقلانیت بود
شیوا قاسمی‌پور، عضو فراکسیون زنان مجلس درباره جزئیات صحبت‌های فراکسیون با بانکی‌پور، عنوان کرد: «در ابتدا باید از اینکه رسانه‌ها پیگیر مسائل حوزه زنان هستند، تشکر کنم. موضوعی که امروز در صحن مجلس پیش آمد، این بود که در دقایق اولیه صبح، مصاحبه آقای بانکی‌پور نماینده مردم اصفهان مطرح شد. ایشان مطلبی را فرمودند که از همان ابتدا خانم‌های نماینده به آن حساسیت نشان دادند.» وی ادامه داد: «صحبت ایشان هیجانی و بدون منطق و عقلانیت بوده است. البته باید تاکید کنم این که صحبت‌ها مربوط به شخص خودشان است و برآیند مجلس نیست. ما با ایشان صحبت کردیم، ولی توضیحات‌شان قانع کننده نبود. آقایان و خانم‌های نماینده همه با هم اعتراض کردند، ولی فراکسیون زنان یکدست در این باره موضع گرفتند و یکی از خانم‌ها به نمایندگی از فراکسیون صحبت و آقایان هم همراهی کردند. بعد هم نشست خبری در جایگاه خبرنگاران برگزار شد و هر کدام اظهار نظری در این خصوص کردند.» این نماینده مجلس درباره علت قانع‌کننده نبودن توضیحات بانکی‌پور، بیان کرد: «نمی‌توان بعضی حرف‌ها را در مورد نیمی از جامعه و درباره کرامت و جایگاه زن به این شکل بیان کرد. ایشان نظر و راهکار شخصی ارائه دادند، در صورتی که راهکار دادن در این باره کار یک شخص نیست.»

بانکی پور: صحبت هایم درمورد ازدواج زنان در محیط علمی بود
امیرحسین بانکی پور فرد در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۹ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده ۷۵ آیین نامه داخلی مجلس گفت: جز انسان‌های بزرگوار، کسی حرمت زن را رعایت نمی‌کند و جز انسان‌های پست و لعین کسی به زنان اهانت نمی‌کند. برادر بزرگوارم در حین صحبت‌های خود، تذکری به من دادند که باید به این نکته توجه کرد که رسانه‌های معاند با تقطیع سخنان به ویژه سخنان نمایندگان مجلس به تخریب مجلس می‌پردازند. نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم با بیان اینکه از نمایندگان که خود قربانی تقطیع سخنان هستند، انتظار دارم هر زمان که در زمان مجازی یا پیامکی، اظهارنظری مطرح می‌شود، ابتدا صحبت را کامل بشنوند، سپس درباره آن قضاوت کنند، افزود: صحبت من در محیطی علمی و آکادمیک بود؛ من در آن جلسه در حال تحلیل آمار بودم و تاکید کردم که این بحث رسانه‌ای نیست و مربوط به حوزه نظری و صاحب نظران است. وی با بیان اینکه در جلسه مذکور که یک محمل علمی بود، تاکید کردم که بحث مذکور بیشتر تحلیل آمار است، متاسفانه رسانه ها، سخنان من را تقطیع و این جو روانی منفی را ایجاد کردند، گفت: به نوبه خود از بانوانی که ممکن است این تقطیع، ذهن آن‌ها را آزرده کرده باشد، از طرف رسانه‌های غلط، عذرخواهی می‌کنم، اما معتقدم صورت مساله‌ها را نباید پاک کرد. /ایلنا

تقوی، نماینده تهران: آزادترین کشور جهان هستیم
حجت‌الاسلام سید رضا تقوی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: دشمن با ما جنگ رسانه‌ای دارد، می‌خواهد ذهن مردم را درگیر کند، آنان را نسبت به نظام بدبین کند و روبه روی نظام قرار دهد. متأسفانه عده‌ای هم در داخل کشور بلندگوی آنان هستند، افکار و خواسته‌های دشمنان انقلاب را نشر می‌دهند و به دنبال ناامیدی مردم هستند. تقوی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آزادترین کشور جهان است و بیشترین انتخابات در کشور ما انجام شده است، اظهار داشت: همه مسائل مهم در جمهوری اسلامی ایران به آرای عمومی گذاشته شده است و مردم همه مسئولان را مستقیم و غیرمستقیم انتخاب می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران به رأی مردم اهمیت زیادی می‌دهد.

ادعایی در مورد تلاش مجلس برای تحمیل گزینه خود به رئیسی برای وزارت کار
روزنامه ایران از قول یک نماینده عضو جبهه پایداری نوشت که مجلس به دنبال تحمیل گزینه برای وزارت کار است. علی خضریان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحات مجازی خود نوشت: در حالی که رهبر انقلاب نسبت به عدم دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات دولت تأکید کردند، برخی با بی‌توجهی به این دستور لازم‌الاتباع، با بی‌پروایی از رایزنی‌های پشت صحنه نیز جلوتر رفته و رو به بازاریابی رسانه‌ای خود و دوستانشان برای وزارت کار آورده‌اند! این آزمون ولایت‌مداری است.

شهردار کرج عزل شد
مصطفی سعیدی سیرایی شهردار کرج روز یکشنبه در نشست علنی شورای اسلامی شهر کرج با ۱۱ رای از مجموع ۱۳ رای اعضای این شورا از مسوولیت خود عزل شد.  اعضای شورای اسلامی شهر کرج، سرانجام پس از چند ماه نشست علنی و غیر علنی به گمانه زنی‌ها در خصوص استیضاح شهردار پایان دادند و با ۱۱ رای موافق از مجموع ۱۳ رای، ادامه مسئولیت مدیریت شهری را از سعیدی سیرایی سلب کردند. در این نشست ۲ عضو شورای شهر کرج در مخالفت با استیضاح شهردار به ماندن وی در مسئولیش رای دادند. موافقان استیضاح شهردار کرج در این نشست، ناتوانی وی در اجرای پروژه‌های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی و انتصاب مدیران ناکارآمد را علت مخالفت خود با ادامه کار شهردار دانستند. شهردار کرج در این نشست به دفاع از عملکرد خود در مدت مسئولیتش پرداخت. مصطفی سعیدی سیرایی هفتم شهریورماه سال گذشته با کسب هشت رای از مجموع ۱۳ رای اعضای شورای اسلامی شهر کرج، به عنوان شهردار کرج انتخاب شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی: بردن پرونده هسته‌ای ایران به شورای حکام، تست آخر دشمنان بود
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه بردن پرونده هسته‌ای ایران به شورای حکام تست آخر دشمنان بود، گفت: به صورت کاملا "حقوقی و قانونی" پاسخ آن‌ها را دادیم. محمد اسلامی با بیان اینکه سازمان‌های بین‌المللی نباید از قدرت خود سوءاستفاده کنند، اظهار داشت: آنچه مهم بوده آن است که دنیا بداند ایران سه درصد از ظرفیت هسته‌ای دنیا را دارد، اما بیش از ۲۵ درصد از بازرسی‌ها از ایران انجام شده است. وی با بیان اینکه باید بررسی کرد، کشور‌هایی که هیاهو و جنجال علیه ایران راه‌اندازی می‌کنند چه میزان بازدید از مراکز هسته‌ای آنان صورت می‌پذیرد، به تسنیم گفت: همین معاهده اخیر که بین فرانسه و استرالیا امضا شده در آن فرآوری پلوتونیوم صورت می‌گیرد و در زمینه بازفرآوری سوخت بوده و همان مسیر نظامی است؛ آیا نسبت به این کشور‌ها حساس نیستند؟ رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه این اقدامات در راستای سیاست فشار روانی، سیاسی و فشار حداکثری علیه ملت ایران است، ابراز داشت: دشمنان در واپسین نفس‌های خود، تست آخر خود را انجام دادند و پرونده ایران را به شورای حکام بردند که کاملا "حقوقی و قانونی" پاسخ آن‌ها را دادیم و اگر می‌خواهند به معاهده پایبند باشند، هر آنچه در آنجا توا‌فق شده عین همان "نه کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر" می‌تواند اجرا شود.

واکنش فرزند آیت‌الله خوشوقت به توییت گنجی
فرزند آیت الله خوشوقت به توییت عبدالله گنجی واکنش نشان داد. محمدحسین خوشوقت نوشت: مقام معظم رهبری از ابتدای رهبری تا حدود سال ۱۳۷۳ در یک خانه پیش ساخته که دیوار‌ها و سقف اش از ساندویج پنل ساخته شده و بسیار ناامن بود، زندگی می‌کردند. چنین سازه‌ای را عرف «کانکس» نمی‌داند! کانکس تعریف خاص خود را دارد و البته کانکس نشین خواندن ایشان عرفاً موجب وهن است.


عبدالله گنجی در توئیتی نوشته بود: سیره رهبری نشان می دهد بازگو کردن این امور خوشایندشان نیست، اما چون یک نفر عنوان کرد و عده‌ای هجمه یا تردید کردند عرض می کنم. اینکه رهبر انقلاب حدفاصل سال‌های ۱۳۶۹-۱۳۷۲ در کانکس زندگی میکردند صحت دارد حتی بله برون با خانواده آیت الله خوشوقت برای فرزندشان هم در همین کانکس انجام شده است.

همسر دیپلمات اسیر ایرانی به رئیسی پیام داد
همسر دیپلمات اسیر ایرانی در بلژیک گفت: جناب آقای رئیسی ممنون از جدیت شما در پیگیری آزادی همسرم از زندان‌های بلژیک! همسر اسدالله اسدی دیپلمات اسیر ایرانی ضمن اشاره به دستور ویژه رئیس جمهور برای پیگیری موضوع در صفحه شخصی خود نوشت: بعد از حدوداً چهار سال (دقیقاً ۱۴۵۰ روز) هنوز ناامید نشدم و منتظر شنیدن خبر آزادی همسرم هستم. وی تاکید کرد: جناب آقای رئیسی ممنون از جدیت شما در پیگیری آزادی همسرم از زندان‌های بلژیک! همسر اسدالله اسدی دیپلمات اسیر ایرانی در پایان مطلب خود آورده است: اعلام دستور پیگیری شما از زبان سخنگوی وزارت خارجه ایران انعکاس طلیعه‌ای است از شفق، که امید را زنده می‌کند.

مشاور روحانی: اهانت به رئیسی نه انسانی، نه اخلاقی و نه میهن‌دوستانه است
دیاکو حسینی، مشاور سیاست خارجه دولت روحانی توییتی را خطاب به توهین‌کنندگان به رئیسی منتشر کرد و نوشت: اهانت به رئیس جمهور و سایر مقام‌های رسمی کشور که می‌دانیم با تکیه به ظرفیت‌های شخصی و سازمانی به رغم همه نواقص، در حال جدال با پیامد‌های یکی از سازمان‌یافته‌ترین جنایت‌های بشری آمریکا علیه کشورمان هستند، نه انسانی، نه اخلاقی و نه میهن‌دوستانه.

استیضاح وزیر صمت اعلام وصول شد
عضو هیأت رئیسه مجلس از تصمیم هیأت رئیسه برای اعلام وصول استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد. سید محسن دهنوی از تصمیم هیأت رئیسه مجلس برای اعلام وصول استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صمت خبر داد. وی خاطرنشان کرد: در جلسه امروز هیات رئیسه، با اعلام وصول یک استیضاح موافقت شد. عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: اعضای جلسه امروز با اعلام وصول استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت موافقت کردند. دهنوی مهم‌ترین دلیل استیضاح فاطمی امین را عدم مدیریت صحیح صنعت خودروسازی و محقق‌نشدن وعده‌های وزیر صمت اعلام کرد.

سخنگوی وزارت صمت: استعفای فاطمی امین صحت ندارد
سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد: استعفای آقای فاطمی امین کذب بوده و حتی ایشان امروز در یک برنامه تلویزیونی حضور خواهند داشت. امید قالیباف در مورد خبر منتشر شده مبنی بر استعفای فاطمی امین در فضای مجازی اظهار داشت: استعفای آقای فاطمی امین کذب بوده و حتی ایشان امروز در یک برنامه تلویزیونی حضور خواهند داشت. وی افزود: اما بحث استیضاح وزیر مطرح شده و البته احتمال اینکه از حد نصاب بیفتد هم وجود دارد. /ایلنا

واکنش آذری جهرمی به اظهارات سخنگوی دولت: اگر بیندیشیم و سخن بگوییم ضرر نخواهیم کرد
وزیر سابق ارتباطات به اظهارات شب گذشته سخنگوی دولت واکنش نشان داد. محمدجواد آذری جهرمی در کانال تلگرامی‌اش نوشت:ظاهرا سخنگوی محترم دولت، شب گذشته در اظهاراتی دهه ۹۰ را برای مردم ایران دهه‌ی از دست رفته خطاب کرده‌اند که رشد اقتصادی در آن رخ نداده است. در دولت قبل هم برخی همکاران ما، با استناد به آمار، همچنین وضعیتی را برای بیان اوضاع اقتصادی کشور در بخشی از دهه ۸۰ بیان می‌کردند. این‌ها سخنان رسمی مسئولین کشور است، نه براندازان که دو دهه از ۴دهه‌ی انقلاب اسلامی را برای مردم از دست رفته می‌خوانند. حتما در هر دولتی هم قوت است و هم ضعف، دقیقا مثل دولت مستقر، اما اگر بیندیشیم و سخن بگوییم ضرر نخواهیم کرد.

سکه‌های گلدکوئست کجا رفت؟
رئیس سازمان اموال تملیکی گفت: قوه قضائیه و دادستان کل کشور پیگیر موضوع سکه‌های گلدکوئست هستند، اما هنوز رای قطعی برای آن صادر نشده است. علت موضوع به این برمی‌گردد که مالک این سکه‌ها در داخل ایران نیست و باید شناسایی شده و در کشور حضور پیدا کند. وی یادآور شد کل سکه‌هایی که داخل خزانه سازمان اموال تملیکی بوده؛ به خزانه یکی از بانک‌ها منتقل شده است. البته او تاکید کرد که این موضوع ربطی به قضیه اخیر بانک ملی ندارد و حدود دو ماه پیش این سکه‌ها به خزانه یک بانک منتقل شده است. /ایسنا

لوازم خانگی هم مجوز گرانی گرفت
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از صدور مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت برای تلویزیون و ۱۰ درصدی برای یخچال، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی و ظرفشویی خبر داد و گفت که قیمت‌های جدید از اول تیر ماه اجرایی می‌شود.

مصوبه حداکثر اجاره‌بها به تأیید سران قوا رسید
مصوبه دولت در زمینه تعیین حداکثر افزایش اجاره‌بها در هر سال تا سقف ۲۵ درصد در تهران و ۲۰ درصد در شهر‌های سراسر کشور مورد تایید شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا قرار گرفت.

نرخ توافقی امروز برای دلار چقدر شد؟
رئیس کانون صرافان در پاسخ به این گفته که در حال حاضر نرخ توافقی ارز ۳۱ هزار تومانی خرید و ۳۱ هزار و ۱۰۰ فروش است، گفت: در حال حاضر ارز ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومانی مشتری ندارد، اما پایینِ ۳۱ هزار تومان مشتری زیادی دارد. حسن اجرای این نرخ توافقی بر بستر بازار متشکل این است که متقاضی متوجه می‌شود نرخ واقعی ارز چقدر است و هر چقدر جلوتر برویم حاشیه نرخ‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر و مشتری متوجه می‌شود چه نرخی واقعی‌تر است.  در حال حاضر نرخ توافقی و تابلوی صرافی ملاک ما است، نرخ را بازار تعیین می‌کند و قرار نیست نرخ واحدی انجام شود و این تقاضاست که قیمت ارز را تعیین می‌کند.

۵۷۰ هزار خانه خالی روی میز مالیات
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: ما اطلاعات ۱.۳ میلیون واحد مسکونی مشکوک به خالی را برای سازمان امور مالیاتی ارسال کردیم که البته این اطلاعات کامل نبود، چون کدپستی یا آدرس یا کدملی افراد تطابق نداشت. طبق تبصره ۷ برای اینکه این اطلاعات قابل استفاده برای سازمان امور مالیاتی باشد و مالیات بر خانه‌های خالی را حساب کنند، باید مالکان خانه‌های خالی را پیدا کنند، در نتیجه ما اطلاعات را پالایش کردیم و ۵۷۰ هزار رکورد اطلاعاتی کاهش یافت. وی گفت: سازمان امور مالیاتی این فهرست ۵۷۰ هزار خانه خالی را منتشر کرد و آن‌ها را مشمول مالیات بر خانه‌های خالی دانست. بعد از آن تعدادی از مردم اطلاعات خود را تصحیح کردند و برای بار دوم ۵۷۰ هزار اطلاعات از خانه‌های خالی را فرستادیم که از این تعداد ۴۷۰ هزار اطلاعات خانه‌های خالی تکمیل شده بود. ۱۰۴ هزار رکورد هنوز دچار مشکل بود.  

مصباحی مقدم: حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی ضروری بود
مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی شاید زمانی معنا و فایده داشت و اثربخش بود، اما مدت‌هاست فایده و اثربخشی خود را از دست داده است، افزود: در آن دوره باید ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالا‌های اساسی اختصاص پیدا می‌کرد و فرض بر این است که این کالا‌ها باید با همین قیمت به دست مردم برسد، اما متأسفانه این‌گونه نبود و نیست و مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومان و قیمت آزاد ارز به جیب واسطه‌ها می‌رود و ازاین‌جهت حذف آن ضروری است.  یکسان‌سازی نرخ ارز می‌تواند کمک خوبی به مبارزه با فساد ناشی از دو نرخی بودن ارز باشد، اما باید توجه داشت که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید مشابه اتفاقی که پیش از این در مورد ۲۰ قلم کالا رخ‌ داده، نسبت به این هفت قلم باقی‌مانده رخ بدهد.

صادرات بیش از یک میلیارد دلاری ایران به ترکیه
صادرات ایران به ترکیه در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۶۰ درصدی به یک میلیارد و ۲۳۱ میلیون دلار رسید. آمار‌های منتشره توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران با این کشور در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی رشد ۳۸ درصدی داشته است. مبادلات تجاری ایران و ترکیه در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی ۲ میلیارد و ۱۷۵ میلیون دلار اعلام شده است. این رقم در مدت مشابه سال قبل یک میلیارد و ۵۷۴ میلیون دلار بوده است.

منبع:تابناک



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*