اخبار عمومی
اعلام وصول 2
305740
تاریخ انتشار: 1401/04/07 00:26
عمده ترین راه‌های انتقال بیماری به انسان را شامل تماس با دام‌های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه یا دستکاری و له کردن آن، تماس با خون، ترشحات و نمونه‌های بافتی بیمار آلوده ذکر کرد.

🔹با توجه به شروع فصل گرما و در نتیجه افزایش فعالیت کنهها در این فصل، انتقال بیماری تب کریمه- کنگو از دام به انسان تشدید می‌شود؛ بی توجه بودن دامداران نسبت به این موضوع و عدم رعایت دستورالعملهای بهداشتی و قرنطینهای دامپزشکی از جمله سمپاشی دام و اماکن دامی، به شیوع این بیماری در مناطق مختلف دامن می‌زند.

🔹توصیه اکید میشود دامها قبل از جابهجایی، سم پاشی شوند و برای حمل و نقل آنها گواهی بهداشتی دامپزشکی اخذ شود و نیز بازرسی قبل و بعد از کشتار دامها در کشتارگاهها صوت گیرد.

🔹با توجه به این که تب کنگو در دام هیچ گونه علامتی ندارد و از روی ظاهر یا حتی معاینه بالینی نمیتوان تشخیص داد که دام به این بیماری مبتلاست، دامداران و شهروندان در صورت مشاهده کنه ناقل ویروس بر روی بدن احشام، از دست زدن به آن و یا کشتن کنه با دست خودداری کنند چرا که ویروس از این طریق نیز به بدن انسان انتقال مییابد.

🔹عمده ترین راههای انتقال بیماری به انسان را شامل تماس با دامهای آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه یا دستکاری و له کردن آن، تماس با خون، ترشحات و نمونههای بافتی بیمار آلوده ذکر کرد.

🔹 در نگهداری دام ها و تماس با آنها، نکات بهداشتی را رعایت کنند و شهروندان نیز گوشت مورد نیاز خود را از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه و از هر گونه ذبح غیرمجاز دام نیز خودداری کنند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*