اخبار عمومی
اعلام وصول 2
305876
تاریخ انتشار: 1401/04/21 14:42
کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: تاکنون بسیاری از تامین سرمایه‌هایی که برای استارت‌آپ‌ها انجام شده است بدون پشتوانه بوده و باعث شده است که تامین مالی استارات‌آپ‌ها به‌عنوان پاشنه‌آشیل این صنعت شناخته شود.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان مجتبی دیبا، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با سرویس اقتصادی افق سرمایه، با اشاره به این که یکی از موضوعات مهم در بازار سرمایه تامین مالی استارت آپ ها است، گفت: قدمت تامین مالی استارت آپ ها به ۱۰ سال می رسد و استارات آپ ها از همان ابتدا با مشکل تامین سرمایه روبه رو بوده اند، به خصوص تامین سرمایه ای که بتواند راه گشا باشد.

دیبا گفت: تاکنون بسیاری از تامین سرمایه هایی که برای استارت آپ ها انجام شده است بدون پشتوانه بوده است به همین دلیل در ۱۰ سال گذشته تامین مالی استارات آپ ها همیشه پاشنه آشیل این صنعت بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: در ده سال گذشته مواقعی پیش آمده است که برخی از استارت آپ ها به دلیل این که از همان روز اول جذاب بوده اند و یا این که نیاز شدیدی به آن ها احساس می شد، توانسته اند از بخش خصوصی کمک بگیرند و تامین سرمایه انجام دهند.

وی افزود: همچنین در ده سال گذشته استارت آپ هایی بیشتر موفق بوده اند که که از نظر دولت بسیار جذاب بودند تا دولت این شرکت ها را زیر چتر حمایتی خود حفظ و گسترش دهد و حداقل میزان سهمی را از این شرکت ها برای خود بردارد.

این تحلیل گر بازارهای مالی بیان داشت: اگر دولت سهام دار استارت آپ ها شود برای خود شرکت استارت آپی خوب بود، زیرا منجر به تامین سرمایه کارا و البته این نوع تامین مالی از نوع سهام دار و با شناخت درست پروژه ها سرمایه گذاری انجام می شد.

مجتبی دیبا گفت: ریسک استارت آپ ها بسیار زیاد است به همین دلیل جذب سرمایه سخت است، مانند ارز های دیجیتال که هر ارز دیجیتال یک پروژه است که ممکن است شکست بخورد و یا این که پروژه خیلی خوبی از آن در بیاید. بنابراین شرکت هایی که می توانستند تامین سرمایه انجام دهند بسیار اندک بود، اما تامین سرمایه از بازار سرمایه می تواند برای تمام شرکت ها و پروژه ها تامین سرمایه انجام دهد و محدودیتی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: از دیگر مزیت های تامین سرمایه استارت آپ ها از طریق بازار سرمایه این است که این شرکت ها به راحتی می توانند در بازار بورس و یا فرابورس پذیرش شوند تا اگر نیاز مجدد برای تامین سرمایه داشتند به سریع ترین شکل ممکن و بسیار کارا مجددا تامین سرمایه بشوند. ضمن این که شرکت هایی که در بازار سرمایه پذیرفته شده هستند برای پروژه های تحقیق و توسعه ای که دارند اعتبار مالیاتی در نظر گرفته می شود که در راستای جهش تولید دانش بنیان ها ایجاد شده است. بدین ترتیب شرکت ها با تامین سرمایه از طریق بازار سرمایه سریع تر به اهداف خود خواهند رسید.

مجتبی دیبا در پایان گفت: از مزیت های مهم تامین سرمایه از طریق بازار سهام این است که این نوع تامین سرمایه به نوعی تامین سرمایه جمعی به حساب می آید و مردم در آن به کارا ترین شکل ممکن در تامین سرمایه مشارکت می کنند و خود مردم تبلیغ کننده استارت آپ خواهند شد زیرا که تامین سرمایه در بازار سرمایه بسیار شفاف است و این شفافیت اهمیت آن را چند برابر کرده است.

برچسب ها:
افق سرمایه ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*