اخبار عمومی
اعلام وصول 2
30634
تاریخ انتشار: 1395/03/03 02:01
اولویت استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش کشاورزی ایجاد فضاهای سردخانه‌ای و صنایع تبدیلی است.

فرمان اقتصاد مقاومتی توأم با اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری در اولین دقایق شروع سال جدید نویدبخش حرکت کشور به سوی اجرای چنین اقتصادی است که وابستگی را به بیرون از مرزها کمتر کرده و به تبع آن هزینه‌های کمتری از رهگذر زورگویی و باجگیری دشمن توسط مردم و کشور در آینده پرداخت خواهد شد.

به یقین اگر کشور در طول سال‌های گذشته به فرمان و دستور رهبری مبنی بر خوداتکایی اقتصادی توجه بیشتری نشان می‌داد، امروز دیگر به برخی از قراردادهای مسأله‌دار تن نمی‌دادیم.

اگر اقتصاد درون‌زا و اتکا به داشته‌های داخلی مبتنی بر دانش فرزندان شایسته کشور مد نظر مسؤولان قرار می‌گرفت هزینه‌هایی که امروز پرداخت می‌شود به مراتب کمتر بود.

اما در استان کهگیلویه و بویراحمد اجرای این فرمان رهبری به صورت مضاعف نیاز به کار و تلاش دارد، چراکه بسیاری از استا‌ن‌های کشور زیرساخت مورد نیاز را برای این نوع از اقتصاد در طول ده‌ها سال پیش ایجاد کرده‌اند.

در همه سال‌هایی که ما در کهگیلویه و بویراحمد دچار سیاست‌زدگی و فامیل‌گرایی شده بودیم استان‌های دیگر به سرعت فارغ از هرگونه طایفه‌گرایی و سیاسی‌کاری به دنبال ایجاد بسترهای لازم برای تولید و اشتغال بودند و شدت سیاسی‌کاری و توجه به حاشیه‌ها حداقل در استان‌های دیگر بسیار کمتر از ما بود.

درد استان ما را خیلی پیشتر مقام معظم رهبری در سال 73 با ورود تاریخی به استان و سخنرانی در بلوار معلم تشخیص دادند آن جا که شبه‌ سیاسی‌ بودن و مسائل قومی و طایفه‌ای را دلیل بسیاری از مشکلات ما تشخیص دادند؛ «متأسفانه استان شما گرفتار مسائل شبه سیاسی و قومی و طایفه‌ای شده است، امیدواریم که روزی آن را ببوسید و کنار بگذارید».

با این مقدمه به یکی از ظرفیت‌های بزرگ استان در زمینه اجرای فرمان رهبری یعنی بخش کشاورزی می‌پردازیم و مشکلات و چالش‌های پیش پای این بخش را واکاوی کرده تا بتوانیم به همراه مسؤولان این حوزه مهم، قدمی کوچک در راه اقدام و عمل در کشاورزی برداشته باشیم.

کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اکنون در بخش‌های مختلف اعم از زراعت و باغبانی و دام و طیور نقاط ضعف و قوتی دارد که برآورده شدن مشکلات در بخش‌های دارای ضعف کمک بزرگی به تولید و اشتغال بیشتر در استان می‌کند.

در بخش زراعت از موضوعات مهمی که باید مدنظر و توجه قرار گیرد توجه هر چه بیشتر به حوزه آب و خاک است.

آبرسانی به دشت‌های مهم استان یکی از کارهای مهمی است که چند سالی با اجرای پمپاژهای آب در مناطق مختلف استان در حال اجرا بوده و تعداد زیادی از آن‌ها نیز به بهره‌برداری رسیده‌اند.

جعفر گوهرگانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص با بیان اینکه ما در استان با کمبود اعتباراتی که وجود دارد در بحث اجرای ایستگاه‌های پمپاژ آب منتظر رسیدن اعتبارات نبودیم و کار را تعطیل نکردیم، اظهار کرد: در این زمینه چند میلیارد بدهکار شدیم اما کار را رها نکردیم.

وی گفت: اکنون در بسیاری از دشت‌های مهم استان ایستگاه‌های پمپاژ آب به بهره‌برداری رسیده و در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است.

مؤید این اظهارات رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، تقدیر استاندار از مجموعه جهاد کشاورزی در یکی از نشست‌های اقتصاد مقاومتی است که مهر تأیید بر این اقدامات بخش کشاورزی استان زد.

اما در حوزه باغداری که در کنار زراعت یکی از حوزه‌های مهم کشاورزی استان به شمار می‌رود مشکلاتی وجود دارد که تاکنون کار چندان زیادی برای رفع کمبودها صورت نگرفته است.

هر چند مسؤولان جهاد کشاورزی موفق به ایجاد باغات جدیدی در استان شده‌اند و کارهای خوبی در اراضی شیب‌دار صورت گرفته اما باغداری استان دارای دو حلقه مفقوده است.

در همین زمینه و طی جلسه‌ای که با حضور قائم‌مقام صندوق توسعه ملی در استان برگزار شد مسؤولان بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از صندوق انتظار تعریف اولویت‌های مهم‌تری را داشتند.

به گزارش فارس؛ صندوق توسعه ملی اولویت‌هایی را برای استان در زمینه ارائه اعتبارات از محل منابع خود در نظر گرفته که زیرساخت‌های لازم را در وهله اول ندارد و در مرتبه بعد در استان چندان مورد اقبال سرمایه‌گذاران داخلی و بیرون از استان قرار نگرفته است.

جعفر گوهرگانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص به یکی از اولویت‌های صندوق توسعه ملی در استان اشاره کرد و گفت: طرح پرورش ماهیان در قفس در استان ما نه زیرساخت دارد و نه محبوب سرمایه‌گذاران است.

وی گفت: نیاز امروز ما با تولید بسیار زیاد محصولات کشاورزی در استان صنایع تبدیلی و فضاهای سردخانه‌ای است.

جعفر گوهرگانی با بیان اینکه استان در زمینه تولید برخی از محصولات باغی مانند سیب و انگور دارای ظرفیت بالایی است، گفت: در دو منطقه کاکان و شهرستان دنا ظرفیت تولید 140 هزار تن سیب در سال را نیز داریم.

حال با این اظهار نظرها و با نگاهی به داشته‌ها و استعدادهای استان در بخش کشاورزی و کمبودهایی که وجود دارد پی خواهیم برد که اولویت استان در بخش کشاورزی برای اجرای فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی ایجاد فضاهای سردخانه‌ای و همچنین صنایع تبدیلی است.

کافی است تا چند ماه دیگر سری به باغات سیب باغداران کاکانی و سی‌سختی زده و وضعیت اسف‌بار محصولات آن‌ها را مشاهده کنیم.

گذشته از هدر رفت بسیاری از محصولات باغداران، این دلال‌ها و واسطه‌ها هستند که نمک بر زخم باغدار رنج دیده می‌پاشند و از هر سو ضرر و زیان متوجه این قشر زحمت‌کش و مولد در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌شود.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*