اخبار عمومی
اعلام وصول 2
306553
تاریخ انتشار: 1401/06/18 00:32
عضو هیئت مدیره گروه غرب دانه خبر داد: حذف ارز ترجیحی، باعث کاهش هدررفت نهاده ها و حفظ ارزش ارز تامین کننده می‌شود

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از افق تهران مهدی مندمی مدیرعامل شرکت سارال در خصوص فعالیت‌های این شرکت  گفت: ما در حوزه طیور فعالیت داریم و در بخش‌های مختلف پرورش مرغ، مرغ مادر، جوجه و کشتارگاه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و در اکثر استان‌ها مشغول فعالیت هستیم.

وی چالش‌های صنعت طیور را این‌گونه تشریح کرد: مهم‌ترین مساله در صنعت طیور این است که ما در این صنعت هم مثل صنعت خودرو مونتا‌ژکاریم. یعنی در مواقعی اقلام مهم را از خارج وارد می‌کنیم و در دوران تحریم و مشکلات به دلیل محدودیت در مراودات بانکی با شرکت‌های خارجی و حمل و نقل این صنعت آسیب پذیر شد.

عضو هیئت مدیره گروه غرب دانه افزود: تحریم‌ها در بازار محدودیت ایجاد می‌کند و این محدودیت باعث می‌شود دولت به منظور کنترل اوضاع و تضمین عرضه دخالت خود را بیشتر کند. دخالت دولت باعث می‌شود تنظیم خودکار بازار برهم خورده و کمبودها و نوسانات تشدید شود که این موضوع برای ما هم مشکل ایجاد کرده است. مشکلاتی که برای ما به وجود آمده مباحثی مثل تامین مجوزها، تولید و برنامه‌ریزی را دربرمی‌گیرد. مهم‌ترین مساله ما هم برنامه‌ریزی است.

وی ادامه داد: صنعت طیور ایران در دنیا رتبه هشتم را دارد و ما تولیدکننده بزرگی هستیم با توجه به جمعیت زیاد ایران توان پوشش دادن منطقه را هم داریم. این موضوع مستلزم حل مشکلات کنونی است. اگر مشکلی در تبادلات بین‌المللی وجود نداشته باشد، می‌توانیم هزینه تمام‌شده را پایین بیاوریم و با توجه به بازار وسیعی که داریم در موقعیت برتر قرار بگیریم و نیاز منطق را هم تامین کنیم.

مدیرعامل این شرکت مشکلات صنعت طیور را این‌گونه تشریح کرد: مشکل ما هزینه تمام‌شده بالاست. این موضوع علل مختلفی دارد که علت عمده‌اش هزینه بالای واردات است. دولت برای کالاهای کشاورزی قیمت تضمینی داده است اما در حوزه گوشت مرغ برعکس عمل شده است. دولت سقف قیمت تعیین کرده است که مرغداران نمی‌توانند از قیمت تعیین شده فراتر بروند و این موضوع صنعت مورد نظر را با مشکل مواجه کرده است.

او توضیح داد: وزارتخانه روی نژاد ایرانی هدف‌گذاری کرده که هنوز به مرحله بلوغ نرسیده است و این یک پروسه زمان‌بر است.این نژاد باید مراحل لازم را طی کند تا تولیدش به نتیجه موردنظر برسد. نژاد ایرانی طبق تحقیقاتی که اتاق بازرگانی تهران ارائه داده است ۳۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی خواهد داشت اما واردات را یک میلیارد دلار افزایش خواهد داد چرا که ضریب تبدیل غذا به گوشت در آن بیشتر است.

عضو هیئت مدیره گروه غرب‌دانه در خصوص راه برون رفت از چالش‌های کنونی صنعت طیور اظهار داشت: یا باید قدرت خرید مردم را بالا برد یا سبد کالا را برایشان فراهم کرد. در این راستا یارانه ریالی به هدف نمی‌رسد و یارانه کالا مفید خواهد بود که هم از تولید و هم  مصرف‌کننده حمایت کند.

وی تاثیر حذف ارز ترجیحی بر صنعت طیور را این‌گونه تبیین کرد: با توجه به این‌که ۹۰ درصد نهاده‌ها وارداتی هستند حذف ارز ترجیحی بهترین کار بود. وقتی نهاده با قیمت ارزان به دست تولیدکننده گوشت می‌رسد، باعث می‌شود مصرف کالایی که ارز مورد نیازش به سختی تامین شده است با دقت و بهره‌وری بالا انجام نشود.

مدیرعامل شرکت سارال اضافه کرد: مساله دیگری که در خصوص ارز ترجیحی وجود دارد این است که وقتی ارز ۴هزارودویست تومانی داده می‌شود در هر حال توزیع عادلانه‌ای نخواهد داشت و در نهایت تولید کننده که هیچ نقشی در سیاست‌گذاری ارز ترجیحی نداشته است از طرفی با اتهام رانت‌خواری از سوی مردم روبه‌روست و از طرف دیگر با نابرابری به وجود آمده در صنعت دست و پنجه نرم می‌کند.به هم خوردن تنظیمات خودکار بازار که نتیجه ارز ترجیحی بود ضربه بزرگی به این صنعت زد.

مندمی در پایان نوسانات قیمت مرغ را این‌گونه پیش‌بینی کرد: مرغ قطعا گران‌تر خواهد شد چرا که هزینه‌های جوجه هنوز در قیمت نهایی نمود پیدا نکرده است و اگر توافق برجام صورت نگیرد بخشی از هزینه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد که این مهم در قیمت نهایی نیز موثر خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها:
افق تهران ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*