اخبار عمومی
اعلام وصول 2
306998
تاریخ انتشار: 1401/08/02 21:13
اعظمی: یک کیلوگرم محصول کشت فراسرزمینی علی رغم ارائه تسهیلات وارد کشور نشده است

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: برخی از مجریان کشت فراسرزمینی تسهیلاتی خوبی را نیز دریافت کرده اند اما علی رغم این موضوع بر اساس آمار گمرک ایران تا به امروز یک کیلوگرم از این محصولات تولیدی وارد کشور نشده است.

ذبیح الله اعظمی ساردوئی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص اجرای کشت فراسرزمینی، گفت: در قانون برنامه ششم توسعه کشت فراسرزمینی برخی از محصولات کشاورزی به صورت شفاف ذکر شده و به منظور حمایت از متقاضیان برای آن بودجه و اعتباراتی نیز اختصاص داده شده است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خرید محصولات تولیدی حاصل از کشت فراسرزمینی بر واردات محصولات مشابه از سایر کشورها اولویت دارد، عنوان کرد: برخی از مجریان کشت فراسرزمینی تسهیلاتی خوبی را نیز دریافت کرده اند اما علی رغم این موضوع بر اساس آمار گمرک ایران تا به امروز یک کیلوگرم از این محصولات تولیدی وارد کشور نشده است.

وی با تاکید بر اینکه هدف قانون گذار از کشت فراسرزمینی تولید محصولات، خارج از کشور و مصرف آنها در بازار داخلی بوده اما تاکنون این هدف محقق نشده است، عنوان کرد: اغلب سرمایه‌گذاران در حوزه کشت فراسرزمینی محصول تولیدی خود را به سایر بازارها عرضه می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در نشست کمیسیون کشاورزی مقرر شد کارگروهی به منظور بررسی وضعیت کشت سرزمینی و حجم واردات محصولات تولیدی آن به داخل کشور تشکیل شود، تصریح کرد: از آغاز سرمایه گذاری در حوزه کشت فراسرزمینی حدود یک دهه می‌گذرد که این حداقل زمان مورد نیاز برای این اقدام است و این نوع فعالیت‌ها سرمایه گذاری طولانی مدت محسوب می‌شوند.

اعظمی با اشاره به اینکه بر اساس فراخوان داده شده توسط وزارت امورخارجه، 33 کشور را برای کشت فراسرزمینی تعیین شده‌اند ، ادامه داد: یکی از این کشورها ونزوئلا می‌باشد که دارای بیش از 30 میلیون هکتار ارازی قابل کشت است، به ازای هر هکتار از کشاورزان ایرانی 1 دلار دریافت می‌کند که رقم بسیار ناچیز است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور ونزوئلا در نشستی در زمینه کشت فراسرزمینی اختیارات کامل را داده است اما تاکنون اقدامی در این خصوص اقدامی صورت نگرفته است، گفت: در کشورهایی مانند مالی و زیمباوه نیز شرایط برای سرمایه گذاران در حوزه کشت فراسرزمینی آماده شده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: شرکت جهاد سبز از زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی که در زمینه کشت فراسرزمینی ماموریت داشته‌اند اصلا به ماموریت‌های خود عمل نکرده اند که این موضوع توسط کمیسیون کشاورزی مجلس پیگیری می‌شود. اقدامات انجام شده تاکنون قابل قبول و دفاع نیست./



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*