اخبار عمومی
اعلام وصول 2
307201
تاریخ انتشار: 1401/08/16 22:21
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران خبر داد:
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از اجرایی شدن بیش از ۸۰۰کیلومتر توپکرانی در این شرکت خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از هنر قلم ، مهندس مهرداد کاهکش در خصوص اجرای ۸۰۰کیلومتر توپکرانی در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: این توپکرانی در اندازه‎ های مختلف از خط لوله چهار تا ۴۲ اینچ انجام شده است.

وی افزود: با توجه به تعدد خطوط لوله در موقعیت جغرافیایی این منطقه که از نقاط کوهستانی و سخت‎گذر در چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، فارس و بوشهر عبور می‌‌کند در برخی موارد بازدیدها به دلیل عملیاتی بودن با بالگرد انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با اشاره به انجام بیش از ۲۰مورد توپکرانی در یک‎سال گذشته افزود: این عملیات برای حفظ تولید و نگهداری از خطوط لوله جریانی، اصلی و صادراتی نفت، گاز وگاز مایع انجام گرفته است.

وی ادامه داد: با هدف بازرسی، تشخیص، تعیین میزان خوردگی‌ها و تشخیص معایب احتمالی حدود ۶۰۰ کیلومتر توپکرانی هوشمند نیز برای خطوط لوله نفت و گاز گچساران برنامه ریزی شده است.

کاهکش در تشریح توپکرانی هوشمند و ویژگی آن توضیح داد: در این توپکرانی افزون بر حرکت توپک درون خط لوله، با ایجاد میدان مغناطیسی، اطلاعات مربوط به مشکلات خطوط لوله از قبیل کاهش ضخامت درونی و بیرونی خطوط به صورت شعاعی و طولی گزارش می شود.

وی افزود: کارشناسان نتایج حاصل از توپکرانی را بررسی می کنند و برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی خطوط لوله، حفظ و صیانت از خطوط لوله صادراتی و پیشگیری از آلودگی زیست محیطی احتمالی، عملیات ترمیم روی این خطوط آغاز می‌شود.

کاهکش افزود: توپکرانی عملیات عبور دادن شی خارجی با فرایندی خاص از خطوط انتقال نفت و گاز است که با هدف تمیز کردن شریان‌های انتقال از رسوبات ایجاد شده، خارج ساختن مایعات، اندازه گیری قطر درونی، پوشش دادن جداره لوله با مواد ضد خوردگی و بازدید درونی خطوط لوله و همچنین ایمن سازی برای تعمیرات  انجام می‎شود.

وی با اشاره به ویژگی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران افزود: این شرکت با در اختیار داشتن بیش از ۶هزار کیلومتر خطوط لوله در اندازه‎های ۲ تا۵۲ اینچ در حوزه گچساران و چهار استان کشور و عبور خط لوله صادراتی نقش مهمی در صنعت نفت و اقتصاد کشور دارد.

 

برچسب ها:
هنر قلم ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*