اخبار عمومی
اعلام وصول 2
307430
تاریخ انتشار: 1401/09/06 00:16
معاون بهداشت علوم پزشکی اهواز خبر داد
آمار نشان می‌دهد که ۷۰ درصد بیماران از بیماری خود مطلع هستند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از روند افزایشی شیوع دیابت در افراد بالای ۲۵ سال در استان خوزستان خبر داد.

دکتر پژمان بختیاری‌نیا در هجدهمین کمیته دانشگاهی شناسایی، درمان و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط با آن با تمرکز بر بررسی وضعیت بیماری دیابت و پیش دیابت در استان خوزستان، در خصوص وضعیت دیابت در خوزستان اظهار کرد: طبق آمار سال ۱۴۰۰ شیوع دیابت در افراد بالای ۲۵ سال در استان خوزستان، ۱۸.۹۵ درصد است که از آمار کشوری ۱۴ درصدی، بیشتر بوده و روند افزایشی نیز داشته است.

به گزارش وب‌دا خوزستان، وی ادامه داد: آمار نشان می‌دهد که ۷۰ درصد بیماران از بیماری خود مطلع هستند و علی‌رغم بیش از ۷۰ درصد پوشش درمان در بیماران دیابتی، اما تنها ۱۷ درصد بیماران قند خون کنترل شده دارند.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان با اشاره به اینکه کنترل بیماری مهم‌ترین راه پیشگیری از بروز عوارض است، افزود: بیش از ۹۵ درصد کنترل بیماری به مدیریت شخصی (خود مراقبتی) بیمار دیابتی از جمله مراقبت در تغذیه صحیح، فعالیت بدنی مناسب، استفاده از داروهای کنترل کننده قندخون و پایش فردی قندخون وابسته است.

در ادامه این جلسه دکتر محمدحسین سرمست رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز گفت: باید به صورت فراگیر با همراهی کلیه سازمان‌ها و استفاده از ظرفیت‌های موجود، آموزش خودمراقبتی دیابت به بیماران دیابتی در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: کلیه افراد بالای ۳۰ سال می‌توانند با مراجعه به خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت، ضمن دریافت خدمات خطرسنجی یا ارزیابی خطر بروز سکته‌های قلبی عروقی در ۱۰ سال آینده از وضعیت دیابت خود نیز مطلع شوند.

گفتنی است، در این جلسه مشکلات دسترسی بیماران به میزان مورد نیاز انسولین خود نیز مطرح و مصوب شد کارگروهی متشکل از نمایندگان معاونت درمان، معاونت غذا و دارو و پزشکان متخصص، فرآیند تجویز، پوشش بیمه‌ای و روند دریافت دارو توسط بیمار را بررسی کرده و راهکارهای مناسب جهت رفع چالش‌ها را مشخص کنند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*