اخبار عمومی
اعلام وصول 2
307498
تاریخ انتشار: 1401/09/15 23:03
صنایع معدنی یکی از ظرفیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است اما سرمایه گذاران برای استعلام باید هفت خوان رستم را طی کنند.

صنایع معدنی یکی از ظرفیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد برای رشد و توسعه است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

در حال حاضر ۸۱ پروانه بهره‌برداری معدن با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۹۶ میلیارد ریال ، اشتغال ۷۹۰ نفر و استخراج اسمی سالیانه حدود ۶ میلیون تن در استان دارای اعتبار است و مجموع ذخیره قطعی این معادن هزار و ۶۸۴ میلیون تن است.

از طرفی دیگر استان آمادگی واگذاری ۶۵ محدود معدنی شامل ۱۶ فقره پروانه اکتشاف، ۲۱ فقره گواهی کشف و ۲۸ پروانه بهره‌برداری را دارد، اما روند طولانی شدن استعلامات و همچنین عدم همکاری دستگاه‌ها مشکل اساسی است که سرمایه‌گذاران با آن مواجه هستند.

جبار کیانی پور رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با بیان اینکه برای منابع معدنی استان نسخه دیگری پیچیده شود گفت: هر جای این استان که می‌خواهیم کار انجام دهیم با معارض محلی، معارض منابع طبیعی و معارض زیست محیطی مواجه‌ایم و با این روند به جایی نمی‌رسیم و توسعه پیدا نمی‌کنیم.

اما نماینده اداره اطلاعات در خصوص روند طولانی شدن استعلامات با بیان اینکه نباید مسائل را پیچیده کنیم، گفت: یکی از دلایلی که استان به توسعه نمی‌رسد دیدگاه بسته مدیران است.

وی بیان کرد: چهار عدد پایه برق می‌خواهد در یک بیابان عبور کند چقدر کار می‌خواهد و چه میزان از منابع طبیعی و محیط زیست تخریب می‌شود که با آن مخالفت می‌شود.

نماینده اداره اطلاعات عنوان کرد: استعلام سرمایه‌گذاران از ۱۰ تا ۱۵ روز نباید بیشتر باشد، متاسفانه می‌بینیم سرمایه‌گذار وارد استان می‌‌شود از وی باج‌خواهی و سهم‌خواهی و تحت فشار قرار می گیرد که بی‌خیال سرمایه‌گذاری می‌شود و می‌رود.

در همین خصوص احسان عسکری معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بر همکاری منابع طبیعی در حوزه صنایع معدنی تاکید کرد و گفت: منابع طبیعی به این استان رحم کند.

وی عنوان کرد: ۵ محدوده معدنی در استان مورد اکتشاف قرار گرفته و نمی‌خواهند استخراجی انجام دهند اما منابع طبیعی همکاری نمی‌کند.

عسکری خاطرنشان کرد: نمی‌گویم منابع طبیعی قانون را دور بزند اما تا جایی که می‌تواند همکاری داشته باشد.

منبع:فارس



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*