اخبار عمومی
اعلام وصول 2
30765
تاریخ انتشار: 1395/03/12 23:26
نماینده مردم ماهشهر خطاب به مدیران ارشد صنعت نفت عنوان کرد:
نماینده مردم ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام در مجلس گفت: سیاسی‌کاری در صنعت نفت، که پتروشیمی قلب تپنده آن بشمار می‌آید، با فرمان اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری منافات دارد و موجب عقب‌گرد می‌شود.

عصرجهان:علی گلمرادی افزود: انتصابات سیاسی، صنعت استراتژیک پتروشیمی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور که امروز می‌تواند نقش بزرگی در خصوص خروج از رکود در سطح ملی ایفا کند، در رکود محض فرو می‌برد.
نماینده مردم ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید با اهمیت و بهره‌گیری از نیروی انسانی درون‌سازمانی بومی، اقتصاد مقاومتی را عینیت بخشیم، گفت: کشورهای اطراف ما عجیب در حال کار هستند و سرعت زیادی نیز در این زمینه دارند، اما متأسفانه شاهد هستیم برخی شریان اقتصادی کشور را به سمت‌وسوی علایق شخصی و سیاسی سوق داده‌اند.


وی با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت‎ها به معنای واقعی در راستای تقویت تولید و با نگاه کارشناسی استفاده کرد، افزود: تولید اگر با رویکرد کارشناسی مورد توجه قرار بگیرد حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی است.
گلمرادی ‎با اشاره به اینکه در مناطق نفتی و صنایع جانبی آن، مشکلات متعددی وجود دارد بر لزوم تلاش مضاعف در راستای رفع موانع تأکید کرد و گفت: به منافع ملی باید توجه کنیم اما نباید نگاه سیاسی به مسائل اقتصادی و ازجمله صنعت راهبردی پتروشیمی داشته باشیم.
نماینده جنوب خوزستان در خانه ملت به عدم توفیق در کسب‌ارزش‌افزوده در زنجیره صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: صنایع میانی، به دلیل عدم تعریف حمایت (بالأخص در حوزه قرارداد بلندمدت خوراک) و عدم‌حمایت مدیریتی و راهبردی در حوزه تأمین تکنولوژی این صنایع؛ متأسفانه از ظرفیت مناسبی برخوردار نیستند و می‌توان به‌صراحت اعلام نمود که بخش عمده‌ای از عدم توفیق در کسب ارزش افزوده در زنجیره صنعت پتروشیمی را در این موضوع می‌توان تعریف کرد.
وی در این راستا افزود: صنایع پایین‌دستی پتروشیمی که در واقع علت ایجاد مجتمع‌های پتروشیمی در ایران بوده است، در حال حاضر توان جذب نزدیک به 7 میلیون تن محصولات پتروشیمی را به‌عنوان مواد اولیه خود (فقط در حوزه صنایع پلاستیک) در صورت تولید با ظرفیت اسمی در خود دارد، که متأسفانه به دلیل عدم تأمین مطلوب و مناسب مواد اولیه، سرمایه‌ی در گردش و مستهلک شدن تجهیزات و عدم به‌کارگیری مناسب نیروی انسانی این صنایع؛ و به عبارتی صحیح‌تر و جامع‌تر، عدم ایجاد فضای حمایتی مدیران صنعت پتروشیمی از فکر و ایده بومی از رهگذر ارتقاء مدیران درون‌سازمانی منطقه‌ای؛ این ظرفیت، بالفعل نشده است و رکود و عقب‌گرد، نتیجه‌ی این سیاست غلط خواهد بود.
گلمرادی با اشاره به مطالبه رهبری در ابلاغ سیاست‌هایی کلی "تولید ملی" و "اقتصاد مقاومتی" این پرسش را مطرح کرد که محوریت و تولیت این صنایع بسیار مهم که در تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش درآمد غیرنفتی نقش بی‌بدیلی دارد، آیا با بی‌برنامگی و سیاسی‌کاری در صنعت پتروشیمی بجای استفاده از توان درونی و بومی این صنعت در مناطق گوناگون کشور ازجمله جنوب خوزستان به نابودی کشانده نمی‌شود؟
گلمرادی، اظهار داشت: قانون اختیارات وزارت نفت مصوب سال 91 مجلس شورای اسلامی (بندهای 5 و 7 )؛ به‌خوبی نقش شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حمایت از این صنایع تبیین شده است، ولی به دلیل نبود نگاه کلان و متوازن و درون‌زا، اجرای قانون عملیاتی نشده و به هدر رفت سرمایه‌های کم‌نظیر صنعت پتروشیمی منجر شده است.
وی یادآور شد: به‌منظور ایجاد اشتغال، جهش درآمد حاصل از صادرات غیرنفتی، نزدیکی به تحقق اقتصاد مقاومتی،کاهش فشار ناشی از تحریم، تقویت امنیت ملی از طریق افزایش استحکام دژ مرزی ازجمله در خوزستان، جلوگیری از مهاجرت به کلان‌شهرها و جلوگیری از تمرکززدایی، تحقق عدالت اجتماعی با ایجاد کسب‌وکارهای مناسب در پهنه کشور و غیره، ضروری است که جایگاه و نقش تنظیم گری و حاکمیتی دولت در وزارت نفت (شرکت ملی صنایع پتروشیمی) و تعریف و تدوین ابزارهای نظارتی و قانونی اجرای این مفاد قانونی، برای توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی به‌فوریت ابلاغ شود.
نماینده جنوب خوزستان در مجلس شورای اسلامی در خصوص این نگاه اقتصادی غلط که حمایت از صنایع بالادستی پتروشیمی منجر به شکل‌گیری و حمایت از صنایع نهایی پتروشیمی می‌شود، گفت: متأسفانه بنیانی غلط را پایه نهاده که به همین دلیل سرمایه‌گذاران فقط به دنبال رانت‌های موجود در آن می‌باشند. که اگر این نگاه اقتصادی در کشور ما صحیح بود، می‌بایستی شاهد کاهش خام فروشی محصولات پتروشیمی و توسعه صنایع میانی می‌بودیم؟!
وی در این زمینه افزود: فلذا دقیقاً به همین دلیل است که در مناطقی که تمرکز مجتمع‌های پتروشیمی داریم، صنایع پایین‌دست ایجاد نشده و بیکاری و محرومیت همچنان در آن مناطق وجود دارد و به عبارتی نفت و پتروشیمی، دودش در چشم مردم محروم منطقه و سود و پوز سیاسی - اقتصادی‌اش در جای دیگر احساس می‌شود!
گلمرادی اذعان کرد: در صورت عدم تعریف و ابلاغی جدی جهت کنترل سهامداران این مجتمع‌ها، شکل‌گیری  کارتل های اقتصادی که منجر به فروپاشی اقتصاد کشور می‌باشند، دور از ذهن نخواهد بود.
نماینده مردم ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام تأکید کرد: نگاه ما به دولت، نگاه مشارکتی در راستای پیشرفت و عدالت است و خود را بنا به‌فرمان همدلی و هم‌زبانی مقام معظم رهبری، همراه با دولت می‌دانیم، اما درعین‌حال با "اقدام و عمل انقلابی" از جایگاه نظارتی مجلس، حداکثر استفاده را خواهیم کرد و در این راستا به‌صراحت اعلام می‌کنیم با اهرم‌های نظارتی و قانونی و بدون تعارف، با سیاسی‌کاری در صنعت نفت به‌عنوان شریان اقتصاد کشور برخورد می‌کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد مدیران ارشد صنعت نفت و به‌ویژه پتروشیمی از سیاسی‌کاری در این بخش استراتژیک دوری جسته و به استفاده و ارتقاء نیروهای بومی که امروز توانایی اداره بزرگ‌ترین کارتل‌ها را دارند توجه شایان داشته باشند/ایلنا


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان


ماهشهر
|
Iran
|
1395/03/13 03:43
  +0

  -0
پاسخ
گلمرادی: انتصاب «شهیدی‌نیا» غیرمعقول است/ شاهدائی: مدیران منصوب در صنعت لزوماً نباید بومی باشند
در پی انتصاب و معارفه «سیدامید شهیدی‌نیا» به عنوان مدیرعامل جدید سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای با این انتصاب مخالفت کرد.
در این بیانیه آمده است: اقدام مدیرعامل صنایع ملی پتروشیمی در مورد انتصاب مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به دلایلی غیر معقول و مورد اعتراض این‌جانب است، یقیناً عدم هماهنگی از جانب وی عواقب خوبی در پی نخواهد داشت.
امروزه هدر رفت بخش قابل توجهی از سرمایه‌های کشور، به دلیل تصمیمات غلط برخی از مدیریت‌ها در برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی‌ها است.
همه مدیران با توجه به منویات مقام معظم رهبری در سال جاری مبنی بر «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» باید با تفکر و تعقل بیشتر، فرآیندهای مدیریت را مورد توجه قرار دهند.
شرایط موجود کشور به گونه‌ای است که خطای هیچ مسؤولی در هدر رفت سرمایه‌های نظام قابل بخشش نخواهد بود و به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس باید در جایگاه نظارتی خود بیشتر مراقبت به عمل آورند و این حداقل انتظاری است که مردم از نمایندگان خود مطالبه می‌کنند.

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*