اخبار عمومی
اعلام وصول 2
307689
تاریخ انتشار: 1401/10/03 23:41
گفتگو در باب بررسی چالش های منجر به ضعف تحصیلی دانشجویان (مطالعه موردی رشته حسابداری) با دکتر حمیدرضا خدادادی

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از تجهیز نیوز –سید محمدرضا حسینی علی آباد (سردبیر پایگاه خبری)، با  دکتر حمیدرضا خدادادی (دکتری تخصصی حسابداری و استاد دانشگاه)، مصاحبه‌ای دوستانه نموده‌اند که با قلم جناب آقای حسینی با ما همراه باشید.

حسینی: چرا دانشجویان بر اساس عدم علاقه رشته حسابداری را انتخاب می نمایند؟

خدادادی: دانشجویان بدون هیچ علاقه و پیش زمینه ای و به صرف پیشنهاد پدر و مادر یا یکی از دوستان و بستگان این رشته را انتخاب می کنند نه تنها در بین دانشجویان ، اگر بخواهیم کنکاش ریشه ای عمیق تری داشته باشیم همین موضوع عدم علاقه در مقطع پایین تر یعنی هنرجویان هنرستان حسابداری با تجربه من مشاهده شده است.

حسینی: چرا اطلاعات پایه کسب شده در دانشجویانی که دیپلم هنرستان دارند، ضعیف است؟

خدادادی: چون دانش آموزان هنرستانی سطح دانش ریاضی پایین تری دارند، لذا در محاسبات حسابداری ضعیف تر و کندتر عمل می کنند.چون قبولی دانشگاه ها در مقطع کاردانی بچه های هنرستانی بسیار آسان و سهل الوصول شده است لذا دانش آموزان با همان سطح سواد پایین وارد دانشکده های فنی و حرفه ای می شوند.

حسینی: چرا دوره های کارآموزی در زمان دانشجویی کاربرد ندارند؟

خدادادی: چون دانشجویان، شناخت مناسبی از وضعیت بازار کار را ندارند، انتخاب های نامناسبی برای دوره های کارآموزی می کنند. بعضا این دوره بدون ماحصل تجربه خاصی در امور حسابداری سنتی و نرم افزارهای حسابداری ندارند.

حسینی: چشم انداز شما برای آینده کاری این رشته چیست؟

خدادادی: باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور و غیر فعال بودن شرکتهای تجاری و تولیدی کوچک، تعداد گزینه ها برای جذب فارغ التحصیلان حسابداری کم شده است. بنابراین فارغ التحصیلان مجبورند بدنبال جذب در ادارات دولتی باشند و با توجه به محدویت جذب دولتی، وترافیک بسیار زیاد فارغ التحصیلان امید چندانی به استخدام شدن را ندارند.

حسینی: آیا مرسوم است نرم افزارهای تخصصی حسابداری توسط اساتید غیر مرتبط تدریس شوند؟

خدادادی: تدریس نرم افزارهای تخصصی حسابداری ، که امروزه بسیار کاربردی و یک نیاز اساسی شده اند. لذا این نرم افزارها باید توسط افراد متخصصین رشته حسابداری تدریس و مطابق دانش فنی حسابداری به آنها آموزش داده شود نه اینکه توسط اساتید کامپیوتر و it که هیچ سر رشته ای از رشته حسابداری ندارند.

و آخرین کلام دکتر خدادادی، آموزش فضای مجازی که متاسفانه کووید ۱۹ را در پیش داشتیم: ضمن اینکه بستر آماده نبوده ، هم اساتید و هم دانشجویان نسبت به استفاده درست به فضای مجازی ناآگاه بودند که این منجر به عدم انتقال درست دانش اساتید به دانشجویان شد.

در نهایت از عنایت و حسن ویژه حضرتعالی در انجام این مصاحبه نهایت تقدیر و تشکر را دارم. قطعا قلب مهربان و بینش عمیق و جهانی جنابعالی مایه رشد و توسعه زوایای مختلف جامعه به واسطه تبیین این راهبردها خواهد بود.

  • نویسنده : سید محمدرضا حسینی علی آباد
برچسب ها:
تجهیز نیوز ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*