اخبار عمومی
اعلام وصول 2
307784
تاریخ انتشار: 1401/10/18 00:04
رئیس هیات مدیره و موسس تعاونی لنج داران هندیجان:
رئیس هیات مدیره وموسس تعاونی لنج داران گفت: به گل نشستن شناور بخصوص شناور حامل کالا یعنی فاجعه، یک ور شدن شناور (لت خردن)بخصوص به سمت دریه (وسط کانال)مصادف است با ورود اب به شناور و آنچه نباید شود

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان؛ ناخدا حسن رحمانی در این باره گفت: بندر کهن و تاریخی هندیجان با داشتن بیش از ۹۵ کیلومتر ساحل خلیج همیشه فارس و بنادر تابعه کهن بحرکان، سریم و خور زهره با سابقه دریانوردی تاریخی به هنگام وقوع طوفان های فصلی شدید، بخصوص در فصل سرما (چله) فاقد موج شکن یا پناه گاه دریایی ایمن می باشد.

وی افزود: بیش ازهزار شناور صیادی و باری (قایق و لنج )در این بندر فعال می باشند که در بندر بحرکان بطور سنتی برای بادهای شمال با سرعت کمتر از ۳۰ تا ۴۰ نات، خود سواحل پناه گاهی خدا دادی خواهد بود انهم در شرایطی نا ایمن با ریسک بالا، در دهانه خور هندیجان(زهره) در کم (کوم) کیسه ی سریم نیز بصورت خداددادی و سنتی پناه گاهی موقت و با شرایط بسیار سخت برای لنج ها وجود دارد که به دلیل نزدیک بود به ساحل شلی و عمق کم اسفاده از آن در شرایط اضطرار پر مشقت و خطرناک است.

رحمانی در ادامه اظهار کرد: در بحرکان هر چند که اسکله دارای موج گیر می باشد ولی حوضچه ی آن به دلیل عمق کم و وضع خاص موج گیرها در مقابل طوفانهای فصلی به گواه حوادث پیش آمده در سالیان اخیر (واژگون شدن قایقهای صیادی و غرق شدن ) قابل اتکاه نبوده، در دهانه خور نیز در صورت هشدار هواشناسی و وقوع طوفان شدید جز فرار شناورها به کم(کوم) کیسه ی سریم و داخل خور (رودخانه ) راهی وجود ندارد که ورود به دهانه ی رودخانه هم با لحاظ جز و مد و در صورت وزش شدید باد تابع شرایط جز و به گل نشستن شناورها در حاشیه ی رودخانه می باشد که قرار گرفتن در چنین شرایطی یعنی فاصله ی اندک با غرق شدن و ابگرفتگی شناور ، هر چند که اگر فرض کنیم.

وی عنوان داشت: شناوری در نیمه ی شب طوفانی با خوش شانسی با مد بالا بتواند بدور از به گل نشستن وارد رودخانه شود نهایتا تا پاسگاه شناور و نرسیده به آن می تواند وارد ابراه شود، و بلاجبار باید انجا توقف و لنگر کند، که در این شرایط جزر عنقریب و سرعت تند حرکت جزر و عمق کمک ساحل رودخانه، ساحل کم ارتعاع و هم سطح دریا ، کابوسی برای ناخدا و ملوانها خواهد بود .

رئیس هیات مدیره و موسس تعاونی لنج داران گفت: چرا که به گل نشستن شناور بخصوص شناور حامل کالا یعنی فاجعه، یک ور شدن شناور (لت خردن)بخصوص به سمت دریه (وسط کانال)مصادف است با ورود اب به شناور و آنچه نباید شود ، صرفا نوشتار این شرایط ها و تمرکز کردن بر روی اینچنین وضعیت های ، باعث بروز استرس در وجود نگارنده و هر مخاطب با تجربه و دلسوزی خواهد شد چه رسد در چنین شرایطی قرار گرفتن، متاسفانه خسارت های فراوان به قایق ها و ادوات صیادی در این چند سال ، آب گرفتگی و غرق لنجهای حامل کالا که، در همین هفته هم شاهد آبگرفتگی لنج باری در محدوده ی قبل از پاسگاه شناور بوده ایم می طلبد که فکری عاجل برای رفع موانع نمود ، در کوتاه مدت ، در هنگام طوفان اجازه داده شود لنج گرفتار در طوفان که برای رهایی از آن وارد خور شده است بدون لنگر کردن در محدوده ی پاسگاه شناور که هم سرعت آب تند است و همچنین ساحل دو طرف رود خانه کم ارتفاع و بعضا هم سطح دریا و زیر آب است به مسیر خود ادامه داده و به عمق بندر در فواصل پاسگاه سجافی و بندر سجافی که دارای سواحل رودخانه ی مرتفعتر و سرعت آب کمتر و همچنین امکان پهلوگیری ایمن می باشد ادامه ی مسیر دهد ، در بلند مدت بایستی در خصوص احداث موج شکن سنگی در دریا در عمق مناسب نزدیک به ساحل متناسب با حجم لنج های صیادی، باری و قایق ها صیادی در بحرکان یا سریم اقدام نمود

 رحمانی در پایان خواستار امنیت دریانوردی و جان و مال دریانوردن بدون چنین تصمیماتی به قضا و قدر سپرده خواهد شد و همچنان شاهد حوادث تلخ وبروز خسارت های جبران ناپذیر خواهیم بود

خبرنگار/ناصرحکیمی

برچسب ها:
هندیجان ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*