اخبار عمومی
اعلام وصول 2
307840
تاریخ انتشار: 1401/10/27 09:33
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس:
نماینده مردم تهران در مجلس ضمن تشریح بخش‌های مهم محورهای ۱۸گانه طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش، خواستار اعلام وصول آن از سوی هیأت رئیسه شد.

سیدعلی یزدی خواه در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه برابر قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس، استیضاح وزرا توسط نمایندگان مجلس یک امر قانونی است در پاسخ به برخی انتقادها به نمایندگان به دلیل پیگیری استیضاح برخی وزرای دولت، گفت: وقتی نمایندگان بر حسب وظایف نظارتی خود ضعف در دستگاه اجرایی می‌بینند، ابتدا سعی‌ می‌کنند با تذکر، طرح سئوال و در نهایت استیضاح، ضعف دستگاه اجرایی را در جهت احقاق حق مردم پیگیری کنند و نمایندگان ملت با دستگاه اجرایی مسئله شخصی ندارند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کلید خوردن طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش، یادآور شد: طرح سئوال و استیضاح وزرا فرصت مغتنمی است تا اگر دستگاه اجرایی بی‌جهت تحت فشار قرار دارد، عملکرد خود را در جلسه علنی در محضر مردم و نمایندگان تشریح و حتی ضعف استیضاح کنندگان را هم بیان کند.

وی اضافه کرد: به عنوان کسی که 40 سال در حوزه فرهنگی و آموزش و پرورش فعالیت داشته‌ و از کلاس درس تا بالاترین سطوح مدیریتی آموزش و پرورش خدمت کرده‌ام، در این حوزه شکاف‌های عمیقی بین آنچه که وعده داده شده و آنچه که عمل شده شاهد بودم.

محورهای 18 گانه استیضاح؛ از انتصابات ضعیف تا اجرای دیرهنگام و ناقص رتبه‌بندی معلمان

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تشریح محورهای 18 گانه طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش، گفت: یکی از محورهای استیضاح، عقب ماندگی مفرط از برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ارائه شده از سوی وزیر در روز رأی اعتماد بود که در بررسی انجام شده، نشان میدهد، فاصله زیادی بین عملکرد وزارتخانه با برنامه‌های ارائه شده وجود دارد. ضمن اینکه در جریان بررسی‌ها متوجه انتصابات بسیار ضعیف در مجموعه آموزش و پرورش در کنارعقب ماندگی‌های مفرط در حوزه‌های مختلف شدیم.

یزدی خواه، یکی دیگر از محورهای طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را نداشتن برنامه و اقدامات مشخص برای پیاده سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و گفت: دیگر محور استیضاح، فراموش کردن اقشاری از درون خانواده‌ آموزش و پرورش در رسیدگی‌های معیشتی است.

وی اضافه کرد: عدم اهتمام جدی به موضوعات بهداشتی مدارس به طوری‌که امروز هزاران مدرسه ما در سطح کشور فاقد خدمتگزار یا سرایدار هستند و مدیران، معلمان و دبیران از این موضوع رنج می‌برند، یکی دیگر از محورهای استیضاح است.

این نماینده مردم در مجلس، اجرای دیرهنگام و ناقص قانون رتبه‌بندی معلمان و فراموش کردن برخی اقشار مثل کادر اداری مدارس را یکی دیگر از محورهای استیضاح برشمرد و ادامه داد: مواردی همچون مدیریت در صندوق ذخیره فرهنگیان و مطالبه آموزش و پرورش و مطالبه حقوق قانونی آموزش و پرورش از سایر نهادها از جمله محورهای دیگر استیضاح است.

یزدی خواه تصریح کرد: بنابراین اینکه عنوان شود نمایندگان برای طرح استیضاح حب و بغض شخصی دارند، نهایت بی‌انصافی و کم لطفی و بیان غیرکارشناسی برخی افراد است.

استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مردادماه بارگذاری شد و تا امروز به نوری فرصت دادیم

وی یادآور شد: استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مردادماه بارگذاری شده و به دلیل بازگشایی مدارس و شرایط  کشور به وزیر فرصت داده شد ولی عملکرد قابل قبولی را شاهد نبودیم و به همین دلیل از هیأت رئیسه مجلس درخواست داریم طرح استیضاح را هرچه سریع‌تر اعلام وصول کند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 4 گروه در مجلس استیضاح وزیر آموزش و پرورش را به طور جداگانه پیگیری می‌کنند که مجموعا استیضاح وزیر 80 امضا دارد، گفت: هفته گذشته مجدداً طی نامه‌ای از هیأت رئیسه درخواست «اعلام وصول» استیضاح را داشتم./



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*