اخبار عمومی
اعلام وصول 2
307983
تاریخ انتشار: 1401/11/24 23:35
یورونیوز نوشت: در مجارستان، هزاران معلم در اواخر سال گذشته در بوداپست، پایتخت کشور، راهپیمایی کردند و خواستار افزایش حقوق و اصلاحات فوری از سوی دولت شدند. حدود ۵۰ معلم حتی به دلیل «نافرمانی مدنی» در این کشور پس از اعتصابات از کار اخراج شده اند.

معلمان اغلب به عنوان قهرمانان جامعه مورد تجلیل قرار می گیرند، اما در بسیاری از کشورهای اروپایی، برخی از همین معلمان احساس می کنند که به ارزش های واقعی آنها توجهی نمی شود و در عمل زندگی سختی دارند و در سال‌های اخیر در اعتراض به حقوق پایین و افزایش ساعات کاری بارها به خیابان آمده اند. 

در همین راستا، معلم و دبیران هزاران مدرسه در انگلستان و ولز قرار است در ماه فوریه پس از رای اتحادیه ها به اعتصاب سراسری کشور بپیوندند.  به این ترتیب مدارس تعطیل خواهند شد. 

در مجارستان، هزاران معلم در اواخر سال گذشته در بوداپست، پایتخت کشور، راهپیمایی کردند و خواستار افزایش حقوق و اصلاحات فوری از سوی دولت شدند. حدود ۵۰ معلم حتی به دلیل «نافرمانی مدنی» در این کشور پس از اعتصابات از کار اخراج شده اند.

 

این بخشی از تصویر گسترده از ضعف در سیستم آموزشی اروپاست. همه اینها در حالیست که اروپا با کمبود معلم روبروست. 

در فرانسه در حال حاضر ۴ هزار پست خالی وجود دارد، آخرین برآوردها در آلمان نشان می دهد که تا سال ۲۰۲۵ این کشور ۲۵ هزار پست معلم خالی خواهد داشت. 

اعتراض معلمان عمدتاً به دلیل شرایط کاری و دستمزدهای پایین است. 

معلمان در اروپا چقدر حقوق می گیرند؟

تفاوت قابل توجهی در حقوق معلمان در کشورهای اروپایی وجود دارد.

بر اساس داده های کشوری که توسط کمیسیون اروپا گردآوری شده است، حقوق اولیه ناخالص رسمی سالانه در مدارس دولتی در آموزش متوسطه از ۴ هزار و ۲۳۳ یورو در آلبانی تا ۶۹ هزار و ۷۶ یورو در لوکزامبورگ در سال ۲۰۲۰ - ۲۰۲۱ متغیر بوده است.

درآمد  معلمان در فرانسه و ایتالیا نصف درآمد آنها در آلمان است. 

از لوکزامبورگ که بگذریم، حقوق اولیه سالانه تنها در دو کشور بالای ۵۰ هزار یورو است: سوئیس ۶۶ هزار و ۹۷۲ و آلمان ۵۴ هزار و ۱۲۹ یورو.

اما بلغارستان با ۷ هزار و ۷۳۱ یورو کمترین دستمزد سالانه معلمان را در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا داشت. این رقم در چندین کشور دیگر اتحادیه اروپا مانند لتونی، اسلواکی، مجارستان، رومانی و لهستان نیز کمتر از ۱۰ هزار یورو است.

قدرت خرید معلمان

استاندارد قدرت خرید نرخی است که توسط اداره آمار اتحادیه اروپا، یورواستات تعریف شده است.  آمارها نشان می دهند که تفاوت های زیادی بین قدرت خرید معلمان در کشورهای عضو وجود دارد. 

حقوق سالانه معلمان نسبت به استاندارد قدرت خرید

بر خلاف کلیشه های مرسوم می بینیم که در کشورهای منطقه بالکان همچون مونته نگرو و مقدونیه شمالی که خارج از اتحادیه اروپا هستند، حقوق معلمان نسبت به چندین کشور دیگر اتحادیه اروپا بالاتر است. با کمال تعجب، ترکیه از بسیاری از کشورهای اروپایی در جایگاه بهتری قرار دارد.  

حقوق معلمان اروپایی در مقایسه با حداقل دستمزد چگونه است؟

نسبت حقوق معلمان به حداقل دستمزد نشان می دهد که معلمان در مقایسه با حداقل دستمزد در هر کشور چقدر حقوق می گیرند. این نسبت با تقسیم دستمزد ناخالص معلم بر حداقل دستمزد ناخالص محاسبه می شود. این نسبت در آلمان با ۲.۸ بالاترین است، در حالی که لهستان با ۱.۱ کمترین نسبت را دارد.

به عبارت دیگر، حقوق اولیه معلمان در لهستان بسیار نزدیک به حداقل دستمزد است، در حالی که معلمانی که در مدارس دولتی آلمان شروع به کار می کنند، نزدیک به سه برابر حداقل دستمزد دریافت می کنند.

میانگین نسبت در بین ۲۱ کشور اتحادیه اروپا ۱.۸۶ است در حالی که این نسبت در فرانسه و یونان فقط ۱.۴ است.

در اکثر کشورهای اروپایی، معلمانی که در مدارس دولتی شروع به کار می کنند نیز به طور متوسط به طور قابل توجهی کمتر از سرانه تولید ناخالص ملی درآمد دارند.

حقوق اولیه ناخالص قانونی سالانه آنها تنها در هفت کشور از ۳۶ کشور بالاتر از تولید ناخالص داخلی سرانه است. 

بالاترین نسبت حقوق به تولید ناخالص داخلی سرانه در مقدونیه شمالی با ۱.۲۸ و کمترین آن در ایرلند با ۰.۴۵ است. در حالی که آلمان یکی از کشورهایی است که بالاترین تولید ناخالص داخلی سرانه را در اروپا دارد، ۱.۲۶ درصد، به این معنی که معلمان متوسطه هنوز بیشتر از متوسط تولید ناخالص داخلی سرانه درآمد دارند. در مقابل، این نسبت در فرانسه فقط ۰.۷۱ است.

حقوق معلمان در سال ۲۰۱۰-۲۰۰۹ تغییراتی نسبت به یک دهه پس از آن داشته است. در آن سالها، حقوق اولیه ناخالص سالانه معلمان از ۲۷۴۳ یورو در رومانی تا ۶۳ هزار و ۸۹۵ یورو در لوکزامبورگ متغیر بود.

میانگین در ۲۶ کشور اتحادیه اروپا ۱۹۵۶۳ یورو در سال ۲۰۰۹-​۲۰۱۰ بوده است. با این حال، در شش کشور اتحادیه اروپا، یعنی اسلواکی (۴۸۲۴ یورو)، لهستان (۴۴۶۲ یورو)، لیتوانی (۴۲۷۵ یورو)، لتونی (۴۱۶۶ یورو)، بلغارستان (۲۷۶۱ یورو) و رومانی (۲۷۴۳ یورو) کمتر از ۵۰۰۰ یورو بود.

در سایر کشورهای اتحادیه اروپا، به طور کلی از ۱۸۰۰۰ یورو تا ۳۰۰۰۰ یورو متغیر بود در حالی که حقوق اولیه در آلمان و دانمارک بیش از ۳۵۰۰۰ یورو بود.

تغییر در حقوق اولیه ناخالص سالانه معلمان بین سال‌های ۲۰۰۹-​۲۰۱۰ و ۲۰۲۰​-۲۰۲۱ بالاترین میزان را در لیتوانی تجربه کرد، جایی که دستمزدها در این ۱۱ سال ۲۶۹ درصد افزایش یافت. کشورهایی که اخیرا عضو اتحادیه اروپا شده اند چون رومانی و بلغارستان نیز شاهد افزایش چشمگیر حقوق معلمان در دهه گذشته بوده اند که به ترتیب ۱۹۳ و ۱۸۰ درصد بوده است.

حقوق اولیه معلمان نیز در آلمان ۴۲ درصد افزایش یافت، آلمانی که قبلاً در دوره ۲۰۰۹-​۲۰۱۰ دومین حقوق را داشت. این تغییر در شش کشور اتحادیه اروپا، قبرس، پرتغال، اسپانیا، ایتالیا، اسلوونی و لوکزامبورگ کمتر از ۱۰ درصد بود.

ترکیه تنها کشوری است که در آن حقوق معلمان با رشد منفی مواجه شده است. دلیل آن هم بی تردید کاهش ارزش لیر در این کشور است. لیر ترکیه ۱۰ درصد کاهش ارزش در ده سال اخیر نسبت به یورو داشته است. 

ایسلند شاهد افزایش حقوق اولیه ناخالص سالانه معلمان به میزان ۲۵۷۲۰ یورو بین سال‌های ۲۰۰۹​-۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰-​۲۰۲۱ بود که بالاترین افزایش را در میان کشورهای مورد مطالعه داشت و پس از آن آلمان (۱۵۹۱۵ یورو) و سوئد (۱۵۱۳۵ یورو) قرار می گیرند.

در اتحادیه اروپا، در سال ۲۰۲۰ میانگین تعداد دانش‌آموز به ازای هر معلم در سطح ابتدایی ۱۳.۶ نفر، اما بار دیگر، تفاوت‌های قابل توجهی بین کشورها در همین سال وجود دارد.

کمترین نسبت که برخی آن را ایده آل می نامند در یونان (۸.۴)، لوکزامبورگ (۸.۹) و مجارستان (۱۰) ثبت شده است، در حالی که بریتانیا (۱۹.۹)، رومانی (۱۹.۲) و فرانسه (۱۸.۴) بالاترین میانگین را داشتند.

کمبود نگران کننده معلمان در اروپا

نرخ حضور معلمان به نسبت شاگردان در اروپا افزایش یافته است و این موضوع آینده آموزش و پرورش در اروپا را به خطر می اندازد. 

درآغاز سال تحصیلی جاری بیش از ۳۰ هزار  پست بی معلم مانده است. در لهستان کمبود بیش از ۲۰ هزار معلم و در مجارستان بیش از ۱۶ هزار پست معلمی خالی مانده اند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*