اخبار عمومی
اعلام وصول 2
308140
تاریخ انتشار: 1401/12/20 20:53
افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو (بانک مرکزی ‌آمریکا)، بانک سیلیکون‌ولی را دچار مشکل کرده بود، زیرا به ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاری آن، به‌ویژه اوراق قرضه آسیب می‌رساند

یک هفته سیاه برای سامانه مالی آمریکا رقم خورد؛ زیرا فقط در ۴۸ ساعت، بخش بانکی این کشور تحت تأثیر سقوط دو بانک بزرگ متزلزل شد: بانک سیلور گِیت که به صنعت ارزهای دیجیتال خدمت می‌کرد و بانک سیلیکون‌ولی که بانک استارتاپ‌های حوزه فناوری در منطقه سیلیکون‌ولی واقع در ایالت کالیفرنیا بود.

به گزارش ایرنا از وبگاه استریت، نگران‌کننده‌ترین مسئله این است که این بانک‌ها به بخش‌های رشد اقتصادی یعنی بخش فناوری و صنعت ارزهای دیجیتال خدمات‌رسانی می‌کردند.

گروه مالی بانک سیلیکون‌ولی (SIVB) که به استارتاپ‌های منطقه سیلیکون‌ولی وام می‌داد، در ۱۰ مارس (۱۹ اسفند) ورشکست شد و به دامان شرکت فدرال بیمه سپرده‌های بانکی آمریکا (FDIC) سقوط کرد. شرکت یادشده، کنترل این بانک را به‌دست گرفته و خاطره بحران مالی ۲۰۰۸ میلادی احیا شده است.

بنا بر اعلام شرکت فدرال بیمه سپرده‌های بانکی آمریکا، همه سپرده‌گذاران بیمه‌شده حداکثر تا صبح روز دوشنبه ۱۳ مارس ۲۰۲۳ میلادی (۲۲ اسفند) به سپرده‌های بیمه‌شده خود دسترسی کامل خواهند داشت. این شرکت در هفته آینده، به سپرده‌گذاران بیمه‌نشده پیش‌پرداخت سود سهام را پرداخت خواهد کرد. سپرده‌گذاران بیمه‌نشده برای باقی‌مانده مبلغ وجوه بیمه‌نشده خود، گواهی مصادره (receivership certificate) دریافت خواهند کرد.

شرکت فدرال بیمه سپرده‌های بانکی ضامن سپرده‌گذاران بانکی است.

بانک سیلیکون‌ولی؛ محل مراجعه استارتاپ‌های حوزه فناوری

در پایان سال گذشته، بانک سیلیکون‌ولی دارای ۲۰۹ میلیارد دلار کل دارایی و ۱۷۵ میلیارد دلار کل سپرده بود. این بانک به دومین شکست بزرگ بانکی آمریکا پس از بانک واشینگتن میوچوال (Washington Mutual) در سال ۲۰۰۸ میلادی تبدیل شد.

بانک سیلیکون‌ولی نقشی مهم در اقتصاد نوآوری داشت و ستون فقرات صنعت فناوری در منطقه سیلیکون‌ولی به‌شمار می‌رفت. این بانک با ارائه خدمات مالی تخصصی، تخصص صنعت، یک شبکه‌ ارزشمند و شهرتی چشمگیر، نقشی مهم در پیشرفت استارتاپ‌ها ایفا می‌کرد.

افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو (بانک مرکزی ‌آمریکا)، بانک سیلیکون‌ولی را دچار مشکل کرده بود، زیرا به ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاری آن، به‌ویژه اوراق قرضه آسیب می‌رساند؛ در نتیجه، این بانک مجبور به افزایش سرمایه شد، زیرا بسیاری از استارتاپ‌ها سپرده‌های خود را از این بانک، به این دلیل که سرمایه انبوهی را از دست داده بود، خارج کردند.

بانک سیلورگیت؛ محل مراجعه شرکت‌های بزرگ کریپتو

دو روز قبل از آن، بانک سیلورگیت، بانک کریپتو، سقوط کرده بود. بیشتر شرکت‌های بزرگ کریپتو به بانک سیلورگیت مراجعه می‌کردند؛ زیرا بانک‌های سنتی نمی‌خواستند با آن‌ها تجارت کنند و این بی‌میلی ناشی از هشدارهای تنظیم‌کننده‌هایی است که صنعت کریپتو را یک وادی پرخطر می‌دانند.

مقامات بانک سیلورگیت در ۸ مارس (۱۷ اسفند) اعلام کردند که قصد دارند بانک را داوطلبانه، به شیوه‌ای منظم و مطابق با فرایندهای نظارتی اجراشدنی منحل کنند. آن‌ها این راه را بهترین گزینه پیش رو دانستند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*