اخبار عمومی
اعلام وصول 2
308162
تاریخ انتشار: 1401/12/27 00:01
روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت:درآمد بوتاکس از جراحی قلب بیشتر است!

 بحث دستمزد بالای برخی از پزشکان برای انجام جراحی‌های مختلف سال‌ها است که در کشور ما مطرح می‌شود. به عبارتی دیگر برای برخی از پزشکان مسائل اقتصادی از اهمیت بیشتری نسبت به مسائل درمانی برخوردار است. از سوی دیگر انجام عمل‌های زیبایی در میان پزشکان و بیماران به شدت در کشور ما رواج پیدا کرده است و بسیاری از این عمل‌ها در صورتی که ضرورتی برای آن‌ها وجود ندارد انجام می‌شود. این دو موضوع توامان بایکدیگر در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است و در این گزارش نسبت به آینده درمان در کشور هشدار داده ایم. اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند این ترس وجود دارد که در آینده پزشکان رغبتی به انجام کارهای درمانی نداشته باشند و به سمت انجام کارهای زیبایی بروند.


>جراحی‌های درمانی بسیار حساس
در همین باره یکی از جراحان فوق تخصص در گفت و گو با آفتاب یزد تصریح کرد:« عمل دیسک گردن مجاورت زیادی با شریان‌های اصلی مغز دارد و با کوچک‌ترین اشتباه پزشک ممکن است بیمار خونریزی مغزی کند و جان خود را از دست بدهد. زیرا این نقطه با نای، مری و نخاع مجاورت دارد. در چنین عمل‌هایی هر اشتباه پزشک می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود و معمولا چنین جراحی‌ها حدود 4 ساعت به طول می‌انجامد. در بیمارستان خصوصی دستمزد پزشک برای انجام چنین عملی حدود 2 الی 3 میلیون تومان است که 2 الی 6 ماه بعد پرداخت می‌شود. من در این باره می‌توانم به صورت دقیق مدرک ارائه دهم؛ دستمزد مهم نیست اما اگر پزشک کوچک‌ترین اشتباهی در چنین عمل‌هایی انجام دهم بیمار جان خود را از دست می‌دهد و پزشک باید دیه کامل را بپردازد. اگر در حین عمل برای یکی از عروق مغز مشکلی ایجاد شود بیمار سکته مغزی می‌کند و 4 دیه کامل باید توسط پزشک پرداخت شود. از سوی دیگر در حین عمل اگر به نخاع بیمار صدمه‌ای وارد شود او فلج چهار اندام می‌شود که باید 5 دیه کامل را پرداخت شود. اگر مخاطبان از خدمات آرایشگاه‌های زنانه خبری داشته باشند متوجه می‌شوند که دستمزد‌ها قابل قیاس نیستند. من وظیفه دارم خدمات درمانی را برای بیماران انجام دهم حتی اگر انجام آن‌ها به صورت رایگان باشد.»
>رواج جراحی‌های زیبایی
وی ادامه داد:« این روزها عمل جراحی زیبایی در کشور ما رواج پیدا کرده است. برای مثال جراحی زیبایی بینی که ارگان حیاتی‌ای در مجاورت آن قرار ندارد و پزشک استرس کمتری را متحمل می‌شود. این عمل حدود نیم ساعت الی 45 دقیقه طول می‌کشد. هزینه‌ای که بابت این جراحی در بیمارستان دولتی به جراحان پرداخت میشود بین 15 الی 32 میلیون تومان است. انجام بسیاری از عمل‌های زیبایی ضرورتی ندارد و اغلب افراد بی‌دلیل جراحی می‌شوند. در بیمارستان دولتی برای این عمل که نهایتا یک ساعت به طول می‌انجامد چنین دستمزدی پرداخت می‌شود در صورتی که برای انجام همین عمل در بیمارستان‌های خصوصی تا 40 میلیون تومان نیز به جراح پرداخت می‌شود. همین دکتر جراح بینی می‌تواند گوش بیمار را عمل کند و یا یک عمل درمانی دیگری را انجام دهد. اما درآمد او از چنین عمل‌هایی کمتر از چند صد هزارتومان است. در صورتی که درآمد چنین پزشکی از عمل‌های زیبایی می‌تواند سر به فلک بکشد. چند سالی است که اختلاف بین دستمزد جراحی‌های زیبایی و درمانی در حال افزایش پیدا کردن است. در این شرایط پزشکان ترغیب می‌شوند که به سمت انجام جراحی‌های زیبایی بروند. برای مثال انجام عمل جراحی کوچک کردن معده اخیرا بسیار رواج پیدا کرده است که جزو عمل‌های زیبایی قرار دارد و پزشکان برای هر عمل حدود 40 میلیون تومان دریافت می‌کنند.»
>اقتصاد فاسد درمان
این پزشک متخصص در ادامه اضافه کرد:« من عاشق کار خود هستم و حتی به صورت رایگان این کار را دنبال خواهم کرد. ولی بازخورد این شرایط در سراسر جامعه درمان این شده است که برای انجام عمل‌های درمانی جراح متبحر به ندرت وجود دارد و نسل بعد تنها برای انجام کارهای زیبایی در حال آموزش دیدن است. من با یکی از افراد در این باره صحبتی را مطرح کردم و ایشان به من گفتند که دستمزد خود را برای انجام عمل‌ها افزایش دهم. برای مثال در شهر تهران برای انجام عمل دیسک گردن توسط برخی از پزشکان به 200 الی 400 میلیون تومان پول نیاز است. من باور دارم وقتی یک فردی از چراغ قرمز عبور می‌کند جرم مرتکب شده است و دلیل عبور از چراغ قرمز اهمیتی ندارد. لذا شرایط توجیه کننده اخذ زیرمیزی از بیمار نیست. نتیجه اتفاقی که در جامعه درمان رخ داده ظلم مضاعف به مردم است و در 10 الی 20 سال آینده به وفور شاهد تبعات این موضوع خواهیم بود. در چند سال آینده ما با این موضوع مواجه خواهیم شد که جراحان دیگر به درستی آموزش نمی‌بینند زیرا فقط به کارهای زیبایی مشغول می‌شوند. کارهای مربوط به بوتاکس حدود 10 دقیقه طول می‌کشد و هزینه‌ای که بابت آن جراح دریافت می‌کند بین 1 الی 2 میلیون تومان است و در مطب به صورت سرپایی و بدون خطر انجام می‌شود. یعنی من می‌توانم در مطب خود کاری را انجام دهم که هیچ ارزش درمانی ندارد اما درآمد زیادی کسب کنم. آیا مسئولین از این شرایط آگاه هستند و کاری برای آن انجام نمی‌دهند؟ الان دو راه وجود دارد؛ عمل‌های زیبایی درآمد بالایی نداشته باشند که پزشکان به سمت آن ترغیب نشوند. راه حل دوم این است که دستمزد‌ها در عمل‌ها به یکدیگر نزدیک شوند. بحث مالی از چنان اهمیتی برخوردار نیست اما من برآورد شرایط امروز را در آینده به این شکل می‌بینم که نسل بعدی پزشکان دیگر کارهای درمانی مناسب انجام ندهد. کار پزشکان ایرانی الان خوب است اما در دهه آینده این فعالیت به شدت در معرض خطر قرار می‌گیرد. بسیاری از اتفاقات ناگوار در حال شکل گرفتن هستند که دلیل آن اقتصاد فاسد درمان است. در اینجا مجدد تاکید می‌کنم قصه مطرح شده صرفا قصه اقتصاد درمان نیست بلکه مشکل اساسی این است که این اقتصاد فاسد باعث شده پزشکان کمتر به سوی انجام کارهای درمانی بروند و انجام عمل‌های زیبایی رواج پیدا کند. »
>مشکلات سیستماتیک
بابک قرائی مقدم جراح مغز و اعصاب نیز در این باره به آفتاب یزد گفت:« الان پزشکان متخصص طب اورژانس وجود دارند که به کارهای زیبایی ورود کرده اند. ما الان به یک بحران در طب در کشور رسیده‌ایم و در طول دهه‌های گذشته عده‌ای با حب و بغض‌هایی که نسبت به طبابت داشتند به این بحران دامن زده اند. یعنی یکسری از عمل‌ها با جان انسان‌ها ارتباط دارد و برای این‌ها فشار سفت و سخت از سمت دولت برای پزشکان وجود دارد و اجازه نمی‌دهند تعرفه‌ها واقعی باشند. واقعیت این است که انجام بسیاری از کارهای درمانی برای پزشکان به صرفه نیست. امروز در برخی از اوقات کرسی‌های رزیدنتی رشته‌هایی که تا ده سال پیش متقاضی بسیار بالایی داشتند، پر نمی‌شود. یعنی پزشک اگر بخواهد بدون رابطه و با روش صحیح طبابت کار کند با توجه به فشاری که تخصص گرفتن وجود دارد اصلا به بسیاری از رشته‌ها ورود نمی‌کند چون منطقی به حساب نمی‌آید. برخی از مسئولین اعلام کردند که ممکن است که در سال‌های آینده با کمبود جراح قلب مواجه شویم زیرا این عمل کار سنگینی است و بر اساس تعرفه‌های دولتی انجام این عمل‌ها به صرفه نیست. این در صورتی است که اگر پزشکان کارهای زیبایی در حد بوتاکس انجام دهند پول بیشتری به دست می‌آورند. طبیعی است که در این شرایط پزشکان از انجام عمل‌های سنگین درمانی سرباز می‌زنند. پزشکی در حال حرکت رو به زوال است و کار به جایی رسیده است که پزشکان به فکر رفتن به سمت انجام کارهای زیبایی هستند. در بسیاری از اوقات تنها از اسم پزشکان استفاده می‌شود و افراد دیگری کارهای زیبایی را در یک مرکز انجام می‌دهند. اگر پزشکان بخواهند تعرفه واقعی را بگیرند به آن زیرمیزی گفته می‌شود و خلاف قانون به حساب می‌آید. در این شرایط برخی از پزشکان به کشور‌های دیگر مهاجرت می‌کنند و یا در داخل کشور کار زیبایی انجام می‌دهند. حتی برخی از پزشکان در مسیر خلاف قرار می‌گیرند و بالاتر از تعرفه رسمی هزینه دریافت می‌کنند. در برخی از اوقات پزشکان در صورتی که نیاز نیست به بیماران می‌گویند عمل کنند. این مشکلات سیستماتیکی است که به صورت عمدی در طول دهه‌های گذشته برای طبابت به وجود آورده شده است. امروز طبیبی که بتواند مستقل و بدون روابط نامناسب کار کند کم شده است. به شدت دیده می‌شود که پزشکان یا در حال مهاجرت از کشور هستند و یا اینکه از شغل خود راضی نیستند. پزشکانی که متخصص رشته‌های سخت و طاقت فرسا شده‌اند می‌بینند که زحمتشان تناسبی با درآمدی که کسب می‌کنند، ندارد و به روش‌های بسیار راحت‌تری می‌توانند به درآمد برسند. حتی در رشته دندانپزشکی هم پزشکان به سمت انجام کارهای زیبایی در حال حرکت هستند زیرا از این مسیر به درآمد بالاتری برسند. در این شرایط به نظر می‌رسد که دیواری کوتاه‌تر از پزشک وجود دارد و خدمات درمانی پزشکان روز به روز با توجه به تورم موجود در جامعه در حال بی‌ارزش‌تر شدن است. پزشکان در این شرایط به سمت کارهایی می‌روند که از لحاظ پزشکی علمی نیست و یا پول‌های غیر قانونی برای انجام عمل‌های خود دریافت می‌کنند. طبیعی است که برخی نیز به سمت انجام کارهای زیبایی می‌روند تا از این مسیر بتوانند به درآمد برسند. به وفور متخصصانی دیده می‌شوند که می‌توانند جان مردم را نجات دهند اما در حال انجام کارهای زیبایی هستند. »

 

 

انتهای پیام



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*