اخبار عمومی
اعلام وصول 2
308173
تاریخ انتشار: 1401/12/29 23:39
یادداشت|حامدحیدری
قبل از فوت وقت، ریاست محترم جمهور در سخنان اغاز سال جدید، حتما از این قشر فرهیخته دلجویی نموده و مسببان این وضع را عزل و به نهادهای نظارتی معرفی نماید. این دلجویی ممکن است برای فرهنگیان آب و نان نشود اما قطعا بعنوان همدلی، می تواند مرهمی باشد بر زخم این بزرگواران که خشمشان خوب فرو خورده شود

پایگاه خبری عصرجهان؛ حامدحیدری(دکترای روانشناسی و کارشناس آموزش و پرورش)-دیدنش سخت و اندوهگین بود تصاویر معلمی در شهری کوچک، که با ظرف گِل، درب اداره آموزش و پرورش را به گل می گیرد.

قابل درک و دردناک است چند ساعت مانده به تحویل سال، حقوقت را نصف و نیمه و کمتر از حد انتظار به صورت علی الحساب پرداخت کنند. و می مانی که قسط و کرایه خانه را بدهی یا دوان دوان به بازار بی رونق بروی و خریدکی بکنی برای عیدی که تا لحظه تحویلش چند ساعت بیشتر باقی نمانده، که خوشحال کنی پسر و دختر خود را، یا که شرمنده نشوی جلوی آنها.


نمیدانم که مسببان این وضع، خود در چه حالی اند؟ که حدود یک میلیون خانواده را با تصمیمات نادرستشان شرمنده و ناکام کرده اند. آیا خود حقوقشان واریز نشده؟

کشتی تعلیم و تربیت را نه خزانه خالی، بلکه مغزهای مسئولینی که نه براساس لیاقت و شایستگی آمده اند به گل نشانده اند.
بر اساس دانش روانشناختی سازمانی، معلمان که نیروی انسانی یک سیستم هستند بعنوان انسان (که شریف ترین، باسوادترین واز فرهیختگان این جامعه هستند) ناخوداگاه خودرا با کارکنان دیگر مقایسه می کنند و می بینند که تمام دستگاهها سعی در پرداخت حقوق و پاداش و همه معوقات پرسنل خویش دارند. آن هم نه در شب عید که دو هفته یا ده روز قبل.
مقایسه همیشه خشم بر می انگیزاند؛ خشمی که ممکن است علل روانشناختی نداشته باشد. برخی خشمها منشاء اجتماعی دارند و نارضایتی در افراد ایجاد می کنند ؛خشمی که ممکن است همیشه «فعال» نباشد و در آن درب هیچ اداره ای به گِل گرفته نشود. صورت دیگر خشم منفعلانه یا پرخاشگری منفعل که Passive-Aggressiv Behavior است. در این خشم افراد به ظاهر راضی و ساکت اند اما در عمل کم کاری می کنند. غیبت می کنند با تاخیر به محل کار می روند، وظایف خود را به شکل درست و تمام وکمال انجام نمی دهند. خشم منفعلانه« الگویی فراگیر از حالت های منفی گرایانه و مقاومت منفعلانه نسبت به درخواستها برای عملکرد کافی و مناسب در موقعیت های اجتماعی و شغلی تعریف می شود» مبادا روزی بیاید که این خشم منفعل خودرا در بستر سیستم تعلیم و تربیت، نشان دهد.
لذا قبل از فوت وقت، ریاست محترم جمهور در سخنان اغاز سال جدید، حتما از این قشر فرهیخته دلجویی نموده و مسببان این وضع را عزل و به نهادهای نظارتی معرفی نماید. این دلجویی ممکن است برای فرهنگیان آب و نان نشود اما قطعا بعنوان همدلی، می تواند مرهمی باشد بر زخم این بزرگواران که خشمشان خوب فرو خورده شود چون هیچ جامعه ای فراتر از اندیشه معلمانش رشد نخواهد کرد.راستی سال نو شما مبارک.

چندساعت مانده به تحویل سال ۱۴۰۲هجری شمسی

برچسب ها:
حامدحیدری ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان


رضائى
|
Iran
|
1402/01/01 11:09
  +0

  -0
پاسخ
عالى بود دكتر

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*