اخبار عمومی
اعلام وصول 2
308349
تاریخ انتشار: 1402/02/05 10:24
دستاوردها و نوآوری‌های محقق شده توسط مديريت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌ها، در سال 1401 منجر به صرفه جویی میلیاردها ریال در ذخایر و اموال ملی گردیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب، برای اولین بار در شرکت ملی نفت ایران، دوره سطح 4 پرورش کاندیداهای فرماندهی مهار و کنترل فوران چاه‌ها (Well Intervention Pressure Control) WIPC برای 13 نفر از نخبگان برگزیده شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت نفت فلات قاره، شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و مدیریت اکتشاف و شرکت نفت خزر، به میزبانی معاونت عملیات مديريت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌ها، واقع در منطقه برومی شهرستان اهواز برگزار شد.

از اقدامات شاخص این مدیریت در سال 1401 می‌توان به دستیابی به نوآوری خدمات فنی درون‌چاهی و سرچاهی بدون حضور دکل (Rigless)، اشاره نمود. ضمن اینکه  انجام 1083 فعالیت خدمات فنی درون‌چاهی و 2563 فعالیت خدمات فنی سرچاهی موفقیت آمیز از قبیل تعمیر و تکمیل در حضور دکل، تعمیرات چاه‌های بهره‌بردار و تعمیرات وسایل در کارگاه‌ها، از اقدامات دیگر این مدیریت در سال گذشته بوده است.

علی‌رغم اینکه برنامه اعلامی، تعمیر 12 حلقه چاه در سال 1401 بوده این مدیریت با انجام 14 عملیات موفقیت‌آمیز تعمیر، تکمیل چاه‌ها از قبیل راندن رشته تکمیلی جهت پمپ درون‌چاهی ESP، متروکه‌سازی به علت مچالگی آستری 5 اینچ، ایمن‌سازی و ...، تضمین استمرار تولید بیش از 18400 بشکه در روز(4/18ه ب ر)، توانسته است از برنامه مدون خود پیشی بگیرد. چنانکه ارائه خدمات به ارزش بالغ بر 539 میلیارد ریال، و صرفا توسط 3 دکل فعال تعمیراتی، بهره وری مثبت مديريت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌ها، در سال 1401 را آشکار می‌سازد.
 
صرفه جویی بالغ‌بر 1145 میلیارد ریال به واسطهء تعمیر، بازسازی مجدد تعداد 944 عدد تجهیزات و شیرآلات سرچاهی و درون‌چاهی که بعضاً از رده خارج بوده است همچنین ارسال بخشی از این تجهیزات به 50 حلقه چاه‌های اهواز که نقش قابل‌توجهی در استمرار و تضمین تولید 6/59 هزار بشکه در روز(6/59ه ب ر) داشته است. از دیگر دستاوردهای مديريت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌ها، در سال 1401 قلمداد می‌گردد.

کنترل حریق، ایمن‌سازی و تعویض تاج چاه شادگان 26 در کمترین زمان ممکن، که دچار آتش‌سوزی و آسیب شده بود و استمرار تولید پایدار 4000 بشکه در روز(4ه ب ر)، از آمادگی حداکثری کارکنان این مدیریت در مواجهه با حوادث غیر مترقبه خبر می دهد.

صرفه‌جویی 103 میلیارد ریال جهت آماده‌سازی محوطه و برپایی دکل تعمیراتی انجام 8 فعالیت رفع اشکال تاج چاه و ادوات سر چاهی و درون‌چاهی خدمات فنی چاه‌ها از قبیل مانده یابی، ایمن‌سازی و تعویض شیرآلات بدون حضور دکل و تضمین استمرار تولید 100/14 بشکه در روز (1/14ه ب ر) از اقدامات دیگر این مدیریت بوده است.

اقدامات پیچیده و تخصصی مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌ها، در سال 1401 ، همچون انجام 112 عملیات با دستگاه‌های پمپ تراک (پمپاژ اسید، انواع حلال و سیمان) و تعداد 216 فقره حمل به احجام 500/039/1 (یک‌میلیون و سی‌ونه هزار و پانصد) گالن نیتروژن مایع با استفاده از مخازن ویژه حمل نیتروژن با دمای 196- درجه سانتی‌گراد جهت انجام 103 عملیات پمپاژ نیتروژن به درون چاه‌ها جهت عملیات مختلف از قبیل احیاء با نیتروژن، اسیدکاری و تزریق پذیری، رفع مانع با حلال، جابجایی سیال ستون چاه، نصب مجرایند سیمانی، پرچ نمودن خطوط لوله توسط پمپاژ نیتروژن، نمودار گیری و ... بر روی چاه‌های نفت و گاز، از جمله پیشرفت‌های فنی و علمی متخصصان این مدیریت در بازه زمانی مورد بحث ارزیابی می‌شود.

این مدیریت درانجام امور نگه‌داری و تعمیرات 2095 فعالیت کارگاه‌های مکانیک، جوشکاری، تراشکاری، ابزار دقیق، برق و تهویه و اقدامات پیشگیرانه جهت دستگاه‌ها و تجهیزات دکل‌های تعمیراتی، دستگاه‌های لوله مغزی سیار، دستگاه‌های پمپاژ سیالات و کامیون‌های چاه پیمایی. همچنین انجام 1049 فعالیت‌های تعمیراتی بر روی دستگاه‌های مذکور در مناطق عملیاتی چاه‌ها، نیز به دستاوردهای قابل توجهی نائل گردیده است.

 



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*