اخبار عمومی
اعلام وصول 2
30850
تاریخ انتشار: 1395/03/18 03:02
نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد با ۱۷/۱ درصد بیشترین میزان نرخ بیکاری را در کشور دارد.در حالیکه میانگین نرخ بیکاری در کشور ۱۱ درصد است.

عصرجهان/احسان کریمی زاده
استاندار محترم استان کهگیلویه و بویراحمد،نمایندگان محترم شهرستان های بویراحمد و دنا، گچساران و باشت، کهگیلویه
ضمن عرض سلام و خسته نباشید
شنیدن خبری از اخبار ساعت ۲۱ مرا بر آن داشت تا کلامی چند با شما عزیزان سخن بگویم.
در گفتگو خبری با دکتر علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ، متاسفانه ایشان اعلام کردند که استان کهگیلویه و بویراحمد با نرخ بیکاری ۱۷/۱ درصد بیشترین میزان بیکاری را در کشور دارند.در حالیکه میانگین نرخ بیکاری در کشور ۱۱ درصد است. که البته اگر نگاه عامیانه به بیکاری را معیار قرار دهیم آمار فاجعه باری بدست خواهد آمد.چرا که از نگاه آماری فردی بالای ۱۰ سال که یک ساعت در هفته کار کنند هم جز نیروی انسانی مشغول به کار محسوب می شود و شرایط دیگری که مجال آن نیست.علی ای حال ما نیز به همین آمار رسمی اکتفا میکنیم.
استاندار محترم جناب آقای مهندس خادمی؛بد نیست با هم نگاهی اجمالی به اطلاعات کلیدی استانمان بیندازیم.
استان ما دارای جمعیت تقریبی ۷۱۴ هزار نفر در حال حاضر می باشد.مساحت استان ۱۵۵۱۹/۷۵ کیلومتر مربع ، رشد جمعیتی ۰/۷۶ درصد را به خود اختصاص داده است که با این رشد، جمعیت این استان از ۶۵۹ هزار نفر در سال ۹۰ به ۷۱۴ هزار نفر در زمان حال رسیده است.نرخ بیکاری استان در سال ۹۳ – ۱۴/۸ بوده است که متاسفانه طبق گفته دکتر محمدی اکنون به ۱۷ درصد رسیده است.
بد نیست حالا که سری به سایت مرکز آمار ایران زده ایم نیم نگاهی به سایر استان ها نیز بیندازیم.
بیایید با هم اعداد و ارقام بالا را در استان یزد مقایسه کنیم.
استان یزد دارای جمعیتی معادل ۱۰۷۴۴۲۸ در سال ۹۰ بوده است و پهناوری این استان را ۷۳۸۷۲/۶۵ کیلومتر مربع اندازه گرفته اند.رشد سالانه جمعیتی این استان ۱/۳۶ و نرخ بیکاری این استان در سال ۹۳ ۷٫۸ بوده است!
در اولین نگاه به آمار این دو استان چیزی که خیلی نگاه را به خودش جلب می کند آمار تاسف بار بیکاری در استان ماست،که اگر قدری چشم پوشی کنیم و به قولی گردش کنیم نرخ بیکاری ما در سال ۹۳ دو برابر استان یزد بوده است.در حالیکه رشد جمعیتی این استان بسیار از ما بیشتر است.
حال جناب آقای مهندس خادمی شما بگویید؛
استان زیبا،چهارفصل و خوش آب و هوای ما چه چیزی کمتر از استان یزد دارد که نرخ بیکاری اش روز به روز رو به افزایش است؟ منابع زیر زمینی اش از استان یزد کمتر است؟ جاذبه های گردشگری و تفریحی کمتری دارد؟ آب و هوای بدی برای جذب سرمایه گذاری دارد؟
شما را به خدا بگویید این چند سالی که در منصب استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد بوده اید تمرکزتان بر روی کدام پتانسیل اقتصادی صنعتی استان بوده است؟ آیا این استان لیاقت اینکه قطب گردشگری کشور شود را ندارد؟ چرا به این استان سرزمین چهارفصل لقب داده اند؟
در زمینه صنعت چه کارهایی چشم گیری صورت گرفته است؟
آقای مهندس خادمی خبر دارید آخرین رتبه کشوری را در زمینه صادرات غیر نفتی داریم؟ ۱۳ میلیون دلار صادرات در سال ۹۳ رقم تاسف برانگیزی است!
شاخص های کمی برنامه ۴ ساله توسعه استان را مرور کردم.این ها تماما آماری بود که از سایت وزارت کشور و استانداری منتشر شده بود.مگر موارد انگشت شماری در هر عرصه ای از برنامه توسعه نگاه میکردم متاسفانه تحقق یافته یافته از پیش بینی عقب بود.وضعیت فرودگاه یاسوج ۶ پرواز در هفته مانده است.از وضعیت مروازهای فرودگاه گچساران اطلاع دقیقی ندارم ولی طبق آمار رسمی خودتان در سال ۹۳ از ۲۶۰ پرواز پیش بینی شده هیچ پروازی صورت نگرفته بود.
آقای مهندس آمار همگی بر علیه شماست!
می دانید استان ما یکی از بیشترین آمار خودکشی در کشور را به خود اختصاص داده است؟ با خود فکر کرده اید این آمار ها چرا به این گونه هستند؟ به نظر شما آمار خودکشی و بیکاری رابطه معنا داری ندارند؟
دولت تدبیر و امید هم همچون دولت های گذشته گلی بر سر این استان محروم نزد و هنوز که هنوز است داریم در قعر جدول دست و پا میزنیم.
جناب آقای حاج زارعی؛نماینده بویراحمد و دنا
خوشحال می شوم اگر به این چند سوال من پاسخ دهید.
شما در طول ۴ ساله نمایندگی تان بیشتر به فکر کدام بخش از توانایی های شهرستانتان بوده اید؟
با وجود اینهمه جاذبه گردشگری ، مناظر طبیعی و آب و هوای مطبوع و دل انگیز تا کنون چه اقدام مفید و مثمر ثمری در جهت ارتقای وضعیت گردشگری این شهرستان ها صورت گرفته است؟
همسایه سالیان دور و دراز، مرد با اخلاق و متین
اگر موافق هستید با هم پیاده سری به آبشار یاسوج بزنیم.
آخرین باری که ابشار رفته اید کی بوده است؟از وضعیت سال ها قبلش چیزی یادتان می آید؟ شما را نمی دانم ولی این چند سال هر بار رفته ام فقط ویرانه دیده ام و ویرانی!
وضعیت اسکان مسافر ، سکو بندی ، مسیر حرکت پیاده روی تا سرچشمه ، سرویس های بهداشتی که فاجعه بار است!!تنها چیزی که از مکان های تفریحی جاهای دیگر استان ها به ما رسیده گرفتن عوراض بوده است!عوارض بابت هیچ!
آقای حاج زارع جاده ابشار خاکی اش شرف دارد به این آسفالت که چندین سال است یک بار بازسازی نشده است!
امسال چند سال است که طرح پل سازی بر روی بشار کلید خورده است؟چرا هرچه از جاده کمربندی ترمینال زیرتل رد می شوم تغییر در پلی ک قرار بود این جاده را به روستای علی آباد وصل کند احساس نمیکنم؟
تنها چیزی که همیشه از این پروژه در ذهن من و مردمان یاسوج می ماند قطع انهمه درخت کهن سال اطراف ارشاد و مسکن و شهر سازی است!آنهم به بهانه ساختن پارک و جاده!الان چند سال است که آن درخت ها رفته اند و فقط یک زمین خاکی از آنها باقی مانده است.
تا آنجا که ذهنم یاری میدهد به یاد می اورم یک زمانی مردمان روستاهای بویراحمد چغندر می کاشتند.فصل برداشت کامیون های چغندر جلو کارخانه قند یاسوج صف می کشیدند.بوی تعفن ناشی از فعالیت صنعتی کارخانه قند تا چند صد متریش به مشام می رسید ولی امروز دیگر نه آن بو به مشام می رسد و نه کشاورزی چغندر می کارد! ما بازهم حاضریم آن بو ما را اذیت کند ولی چرخ کارخانه قند یاسوج بچرخد!
آقای حاج زارعی همه ما برای یک ساعت هم که شده سختی های کشاورزی را چشیده ایم.از تجربه تلخ کشاورزی که گندمش را کاشت ولی کود شیمیایی و سم با عرضه دولتی بدستش نرسید و زحمت یکساله اش به هدر رفت.از باغبانی که محصول یکسالش را تگرگ و سرمای بهاره نابود کرد.از باغداری که میوه اش را کیلویی ۵۰۰ تومان فروخت و فردایش همان میوه را در بازار به خودش کیلویی ۵۰۰۰ تومان فروختند!
آقای حاج غلام محمد زارعی عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس مطمئنا شما خیلی بهتر از من از چگونگی فعالیت تعاونی های میوه و محصولات کشاورزی خبر دارید.چرا ترتیبی نمی دهید این تعاونی های در شهرهای یاسوج و سی سخت شروع به فعالیت جدی کنند تا هم کشاورز دستمزد زحمت های یکساله اش را بگیرد و هم مردم توانایی خرید میوه داشته باشند! گردشگریمان را که خدا بیامرزدش، کشاورزیمان که سینه خیز به جلو می رود!
از صنعت و معدن در شهرستان های بویراحمد و دنا چه خبر؟
چند پروژه اشتغالی زایی قوی در طی ۴ سال نمایندگی شما ایجاد شد؟ در عوض چه کارخانه های رو به ورشکستگی گذاشتند؟
چندی پیش از خبر رسانی ها و از قول رئیس کارخانه سیمان یاسوج مطلع شدم وضعیت کارخانه سیمان یاسوج هم تعریفی ندارد و رو به تعطیلی است!کارخانه قند تعطیل،سیمان تعطیل!چیزی هم ماند برایمان؟
آقای حاج زارع نماینده محترم شهرستان های بویراحمد و دنا
۴ سال قبل با همه فراز و نشیب هایش به اتمام رسید.فکری اساسی به حال ۴ سال پیش رو کنید.
نگذارید مردم بویراحمد و دنا از انتخابشان پشیمان شوند.مجلس جای آرام بودن، کوتاه آمدن و ملاحظه کاری نیست.مجلس میدان جنگ است.باید دلیرانه و محکم از حقوق مردمت دفاع کنی.باید بتوپی، فریاد بزنی باید نشان دهی تا خواسته ی مردمانت را برآورده نکنند آرام نمیمانی و اهل مصالحه نیستی.
دوست دارم حالا که بحث اش شده صحبتی داشته باشم با
نماینده محترم شهرستان های گچساران و باشت؛
جناب آقای دکتر تاجگردون
عرض سلام و خسته نباشید.
امیدوارم در مجلس پیش رو نیز شاهد ریاست شما در کمیسیون بودجه باشیم.
جناب دکتر تاجگردون مرد بودجه ای کشور آیا خبر دارید شهرستان گچساران هم اکنون بیشترین نرخ بیکاری را در استان به خود اختصاص داده است؟ آیا می دانید چیزی قریب به ۲۰ هزار نیروی بیکار در شهرستان گچساران وجود دارند و این روند بیکاری سیری صعودی را در چند سال اخیر داشته است؟
راستش سایت ها و خبر رسانی های استان را گشتی زدم تا بتوانم با طرح های عمرانی اجرا شده در این چند سال اخیر در گچساران آشنا شوم.
از این میان گل سر سبد پروژه های عمرانی شهرستان گچساران پتروشیمی گچساران بود که متاسفانه از سال ۸۳ که کلید آن خورده است تا زمستان ۹۴ تنها ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است
جناب آقای دکتر ۱۲ سال حرف یک عمر است!تا کی باید بچه های این دیار به انتظار افتتاح این پروژه بمانند؟
شاید روزی که پتروشیمی قرار بر افتتاحش باشد دوباره نیاز باشد کل زیر ساخت هایش به دلیل فرسودگی عوض شود.
جناب دکتر تاجگردون
تا کنون چند طرح عمرانی خوب در این شهرستان کلید خورده است یا افتتاح شده است.ما که هر چه گشتیم چیزی جز پروژه جاده دوگنبدان دیل چیزی درخور مردمان این مرز و بوم نیافتیم.شاید ما ندیده ایم
جناب آقای دکتر تاجگردون خبر دارید بیشترین آمار اعتیاد به خصوص تزریق مواد مخدر مربوط به شهرستان گچساران است؟ فکری به حال این مشکل کرده اید؟
آقای دکتر تاجگردون این روزها کشاورزان شهرستان های باشت و گچساران متحمل سخت ترین شرایط شده اند.چرا دولت از خرید دانه روغنی ( کلزا) خودداری میکند؟ چرا حمایت دولتی از کشاورزان نمی شود؟ چرا نظارت صحیح و اصولی نسبت به ابرسانی زمین های کشاورزی نیست؟ چیزی نمانده کل زمین های شهرستان های گچساران و باشت کشت دیم کنند! لطفا به فکر این قشر زحمت کش باشید.
جناب آقای دکتر این جای بسی ناراحتی دارد که شهر دوگنبدان که لقب بام نفتی ایران را یدک می کشد و نماینده ای همچون شما در کمیسیون بودجه مجلس دارد این چنین با فقر و اعتیاد و بیکاری دست و پنجه نرم میکند.
در میان گشت و گذارم برای پیدا کردن طرح های عمرانی اجرا شده نگاهی به صفحه اینستاگرام شما داشتم.نکات بسیار قابل تاملی در ان یافتم که بد نیست با هم صحبتی کوتاه در موردش داشته باشیم.
در وهله اول چیزی که خیلی نظرم را جلب کرد تعداد عکس های شخصی شما بود که در نوع خودش و برای شخصی به سن شما و آن هم در پیج شخصی که توسط خودتان گردانده می شود جالب است.جسارت مرا ببخشید ولی اینگونه کارها یادآور اصطلاح پزشکی narcissistic می باشد.
در این شلوغی عکس های اینستاگرامیتان دیدار مردمی و بازدید شما از مناطقی خارج از حوزه کاریتان از جمله نورآباد و بویراحمد سفلی و… نیز برایم جالب آمد.حتی پستی از انجام ساخت و ساز غیر قانونی در یاسوج گذاشته بودید!
جناب آقای دکتر،خیری که به خانه رواست به مسجد حرام است.اول دیدار مردمی با مردمانت و حل مشکلاتشان بعد دیدار با مردم شهرستان های دیگر.
تا جایی که من از شما شناخت دارم با رفتار های پوپولیستی در ادوار گذشته مخالف بوده اید لیکن رفتار و برخورد شما یادآور رفتارهای پوپولیستی گذشتگان است و این را خوب می دانید که هدف از این رفتار ها بازی با احساسات و استفاده از نیروی مردمی از طریق کارهای نمایشی و سخن وری دلنشین است.آقای دکتر تاجگردون خود شما نیک میدانید که اینگونه رفتار ها سر منشا دشمن ستیزی و قوم گرایی است.اینکه دوره بگردید و از کارهای غیرقانونی شهرستان هم استانی ات عکس بگیری تحریک مردم بر علیه دولت و دست اندر کاران آن شهر است.این چنین نکنید.
در آخر هم سلام و خسته نباشید حضور سردار عدل هاشمی ؛ نماینده شهرستان کهگیلویه
آرزوی موفقیت در مجلس پیش رو را برای شما دارم و امیدوارم شما با استفاده از تجربیاتتان در قرارگاه خاتم الانبیا و در زمینه سازندگی گره از مشکلات این شهرستان بگشایید. وامیدواریم روزی برسد که متنی در جهت مدح و قدردانی از کارها و تلاش های شما بنویسم
عرض خاصی نیست.
و من الله توفیق


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*