اخبار عمومی
اعلام وصول 2
308556
تاریخ انتشار: 1402/02/28 22:57
.

عصر ترکیه – سینان اوغان، نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ، اینک تبدیل به اثرگذارترین چهره سیاسی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور شده است.

او که بیش از 5 درصد آرای دور دوم را کسب کرده است، اینک مورد توجه ویژه دو رقیب باقی مانده ، یعنی رجب طیب اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو است چرا که رأی دهندگان به اوغان به هر کدام از این دو رأی دهند، شانس پیروزی اش به طور جدی افزایش می یابد.

نتیجه دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

با این حال اوغان که چهره ای ناسیونالیست است 4 شرط برای حمایت از یکی از این دو رقیب دارد:

 

اول این او گفته است که کاندیدای پیروز باید متعهد به مبارزه با گروه های تروریستی مانند پ ک ک و جریان فتح الله گولن باشد.

شرط دوم او، تعهد رئیس جمهور آتی به بارگرداندن پناهندگان خارجی در یک جدول زمانی مشخص به کشورشان است. هم اکنون بیش از 3.5 میلیون پناهنده سوری در ترکیه زندگی می کنند و چندی قبل، یک نظر سنجی مشخص ساخت که تنها نیمی از آنها تمایل دارند به کشورشان برگردند.

شرط سوم اوغان، مشارکت ندادن احزاب کردی در دولت آینده است. این شرط از آن نظر مهم است که در این دوره از انتخابات، کردها کاندیدای اختصاصی نداشتند و از قلیچدار اوغلو حمایت کردند و انتظار دارند در کیک قدرت دولت آینده سهیم باشند.

برآورد می شود بیش از 10 درصد آرای قلیچدار اوغلو در این دوره، مربوط به رأی دهندگان کرد باشد. اگر قلیچدار اوغلو حذف کردها از دولت احتمالی اش را بپذیرد، شاهد ریزش جدی این آرا خواهد بود.

شرط آخر اوغان نیز ثبات در اصول مربوط به ناسیونالیسم در قانون اساسی ترکیه است و از رئیس جمهور آینده می خواهد تضمین دهد که اصول مرتبط با این موضوع را به رفراندوم نگذارد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه 28 می – 7 خرداد – برگزار می شود.

درباره سینان اوغان

سینان اوغان متولد ۱۰ شهریور ۱۳۴۶ در شهر ایغدیر ترکیه است. این شهر نزدیک ایران قرار دارد و اکثر ساکنان آن، آذری هستند.

او از 2011 تا 2015 نماینده مردم ایغدیر در مجلس ترکیه از حزب حرکت ملی است.

اوغان در سال ۱۳۶۰ از گروه مدیریت دانشگاه مرمره فارغ التحصیل شد. او از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۹ به عنوان معاون در دانشگاه دولتی اقتصاد آذربایجان مشغول به کار بود.

اوغان در این دوره از انتخابات 5.17 درصد رأی آورد ولی خودش می گوید که انتظار داشت دستکم 10 درصد آرا را به خود اختصاص دهد. او همچنان امیدوار است در آینده رئیس جمهور ترکیه شود.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*