اخبار عمومی
اعلام وصول 2
308558
تاریخ انتشار: 1402/02/28 23:03
منچسترسیتی به فینال اروپا رسید
پپ قبلا دو بار با بارسا این جام را برده ولی در دهۀ اخیر با اینکه بهترین مربی دنیا بوده، همیشه دستش از کاپ چمپیونزلیگ کوتاه مانده است.

عصر ایران؛ اهورا جهانیان - منچسترسیتی با در هم کوبیدن رئال مادرید به فینال لیگ قهرمانان اروپا صعود کرد. شب گذشته شاگردان پپ گواردیولا در بازی برگشت مرحلۀ نیمیه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا، در خانۀ خودشان شاگردان کارلو آنجلوتی را 4 بر صفر مغلوب کردند.

من‌سیتی با این پیروزی حریف اینترمیلان در فینال لیگ قهرمانان اروپا شد. مسابقۀ فینال 20 خرداد در ورزشگاه آتاتورک استانبول برگزار خواهد شد.

شاگردان گواردیولا دیشب شروعی مقتدرانه داشتند و تا دقیقۀ 23 که به گل اول رسیدند، به رئالی‌ها اجازه ندادند که حتی یک حملۀ نصفه و نیمه روی دروازۀ من‌سیتی داشته باشد. تیبو کورتوا که دو بار ضربات سر هالند را به شکل‌ تحسین‌آمیزی مهار کرده بود، در دقیقۀ 23 سرانجام تسلیم برناردو سیلوا شد.

پس از گل اول، اگرچه از شدت دفاعی بودن بازی رئال مادرید کمی کاسته شد، ولی برتری من‌سیتی ادامه پیدا کرد و برناردو سیلوا در دقیقۀ 37 دوباره دروازۀ رئال را باز کرد.

برناردو سیلوا با این شوت دروازۀ منچسترسیتی را باز کرد

شوت سرکش تونی کروس که پس از برخورد به نوک انگشتان ادرسون و سپس تیر افقی دروازه راهی اوت شد، تنها موقعیت گلزنی رئال مادرید در نیمۀ اول بود.

تا پایان بازی یکی دو موقعیت نه چندان قطعی گلزنی نصیب رئالی‌ها شد اما ادرسون، دروازه‌بان من‌سیتی، شبی بدون اشتباه را سپری می‌کرد.

در سوی دیگر میدان، تیبو کورتوا با مهار سه فرصت گلزنی مسلم ارلینگ هالند، شب موفقی را پشت سر گذاشت وگرنه رئال مادرید با گل‌های خوردۀ بیشتری زمین را ترک می‌کرد و کارش از شکست به تحقیر کشیده می‌شد.

در نیمۀ دوم من‌سیتی کمی محتاط بازی کرد ولی مانوئل آکانجی در دقیقۀ 76 گل سوم و در واقع تیر خلاص را به رئالی‌ها زد. در حالی که همه چیز تمام شده بود، خولیان آلوارز که به جای هالند وارد زمین شده بود، در دقیقۀ 1+90 گل چهارم منچستیرسیتی را به ثمر رساند.

کایل واکر، مدافع راست من‌سیتی، دیشب وینیسیوس را در سمت چپ خط حملۀ رئال مادرید به کلی مهار کرد و ستارۀ برزیلی عملا در بازی رئال بی‌تاثیر بود.

برناردو سیلوا لحظۀ به ثمر رساندن گل دوم

 پیروزی منچسترسیتی در بازی دیشب، گواردیولا را در یک‌قدمی فتح سه‌بارۀ لیگ قهرمانان اروپا قرار داده. پپ قبلا دو بار با بارسا این جام را برده ولی در دهۀ اخیر با اینکه بهترین مربی دنیا بوده، همیشه دستش از کاپ چمپیونزلیگ کوتاه مانده است.

این هم از عجایب فوتبال است که در ده سال گذشته زیدان سه بار و آنجلوتی دو بار فاتح چمپیونزلیگ شده‌اند اما گواردیولا نصیبی جز ناکامی در این تورنمنت نداشته است.

علاوه بر این در پنج بار قهرمانی رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا طی 9 سال اخیر، چاشنی شانس هم نقش موثری داشته. رئالی‌ها اگر کمی بدشانس بودند، در سال‌های 2018 و 2022 دستشان به جام قهرمانی نمی‌رسید.

در سال 2018 خطای موذیانۀ راموس روی محمد صلاح و بیرون رفتن ستارۀ مصری از میدان مسابقه، علت اصلی پیروزی رئال مادرید در مسابقۀ فینال مقابل لیورپول بود. سال گذشته هم رئال مادرید به شکل عجیبی با اتکا به شانس موفق شد از سد چلسی و منچسترسیتی بگذرد. به هر حال شانس همیشه یار رئال نیست و گاهی هم باید واقعا تیم برتر میدان باشی!

مانوئل آکانجی (وسط) زنندۀ گل سوم منچسترسیتی

منچسترسیتی که دو سال قبل در فینال لیگ قهرمانان اروپا مغلوب چلسی شد، بعید است این بار فرصت قهرمانی را از دست بدهد. شاگردان پپ قاعدتا باید از پس اینترمیلان برآیند ولی فوتبال بازیِ حادثه‌ها و لحظه‌هاست.

مهار ارلینگ هالند در بازی رفت رئال و من‌سیتی و ناتوانی‌اش در گلزنی در بازی برگشت، با اینکه مهار هم نشده بود، تا حدی مایۀ نگرانی طرفداران سیتی است. آنجلوتیِ ایتالیایی در بازی رفت نشان داد که هالند را می‌توان مهار کرد. بعید نیست سیمونه اینزاگی و سایر ایتالیایی‌های اینتر، درس کارلتو را به خوبی فراگرفته باشند.

منچسترسیتی با پپ گواردیولا به یکی از قطب‌های فوتبال اروپا تبدیل شده و فینال استانبول فرصتی تاریخی برای این تیم است. برتری باید توام با نتیجۀ لازم باشد. من‌سیتی با پپ غنای تاکتیکی چشمگیری دارد و حتی اگر مثل میلان آریگو ساچی دو سال پیاپی هم قهرمان اروپا شود، کسی تعجب نخواهد کرد.

کوین دی بروینه در بازی دیشب، یک رهبر تمام‌عیار بود. اینترمیلان بدون از کار انداختن دی بروینه، بعید است قهرمان اروپا شود. فینال انگلیسی-ایتالیایی استانبول، دومین حضور منچسترسیتی در بازی پایانی لیگ قهرمانان است ولی اینترمیلان قبلا پنج بار به فینال این مسابقات رسیده است.

خولیان آلوارز گل چهارم من‌سیتی را به ثمر رساند

پپ گواردیولا و شاگردانش یکشنبۀ هفتۀ بعد در زمین خودشان به مصاف چلسی می‌روند و در صورت پیروزی در این مسابقه، قهرمان لیگ برتر انگلیس خواهند شد. پس از آن دقیقا بیست روز فرصت دارند تا برای فینال استانبول آماده شوند.

استانبول شهر فینال‌های شگفت‌انگیز است. میلان در سال 2005 در نیمۀ اول سه گل لیورپول زد و همه مطمئن شدند که شاگردان آنجلوتی فاتح فینال استانبول شده‌اند ولی در نیمۀ دوم ورق برگشت و لیورپول ظرف کمتر از ده دقیقه سه بار دروازۀ میلان را باز کرد و سرانجام در ضربات پنالتی قهرمان شد.

قطعا من‌سیتی بیش از اینترمیلان به قهرمانی در چمپیونزلیگ امسال نیاز دارد. اینتر حتی انتظار نداشت به فینال این مسابقات برسد ولی برای پپ و شاگردانش، هر نتیجه‌ای جز قهرمانی، در حکم شکست است.

 

اما خدای فوتبال به نیاز کسی توجه ندارد. در فینال یورو 96 نیز چک بیش از آلمان به قهرمانی در جام ملت‌های اروپا نیاز داشت. ملت چک تازه به دموکراسی و استقلال رسیده بودند و واتسلاف هاول رئیس‌جمهور این کشور سخت مشتاق قهرمانی تیم ملی کشورش در اروپا بود. اما آلمانی‌ها با زدن اولین گل طلایی در تاریخ فوتبال، پیروز بازی فینال شدند.

  پپ گواردیولا قطعا بهترین مربی قرن بیست‌ویکم است و به نظر بسیاری از کارشناسان، یکی از پنج مربی برتر تاریخ فوتبال است. او در کنار بزرگانی نظیر رینوس میشل، آریگو ساچی و الکس فرگوسن قرار دارد. شکست دوباره در فینال چمپیونزلیگ، واقعه‌ای اندوهبار برای گواردیولا و دوستداران اوست.     



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*