اخبار عمومی
اعلام وصول 2
308625
تاریخ انتشار: 1402/03/07 20:31
تغذیه نامناسب و سبک زندگی بی‌تحرک عوارض بیشماری به‌همراه دارد. یکی از این بیماری ها کبد چرب است که در صورت عدم تشخیص، می‌تواند خطرات بسیاری برای سلامتی به همراه بیاورد.

علائم کبد چرب طیفی محدود و قابل شناسایی هستند. کبد چرب به وضعیتی اطلاق می‌شود که چربی به‌طور غیرطبیعی در بافت کبد تجمع می‌یابد. در وضعیت طبیعی، مقدار کمی چربی در کبد وجود دارد، اما وقتی که این مقدار به شکل نامتعارف افزایش یابد، به بیماری کبد چرب تبدیل می‌شود. 

انواع کبد چرب

علائم کبد چرب در انواع مختلف این بیماری متفاوت هستند. انواع کبد چرب کدامند؟ با توجه به سطح پیشرفت بیماری و شدت آسیب کبدی، کبد چرب به چهار مرحله تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

۱. کبد چرب ساده یا گرید ۱

این مرحله که گرید ۱ هم نامیده می‌شود. در این مرحله، تجمع چربی در سلول‌های کبدی رخ می‌دهد، اما التهاب و آسیب قابل توجهی به بافت کبد وجود ندارد. در این مرحله بیماری، علائم قابل توجهی نیز وجود ندارد و ممکن است به صورت اتفاقی در نتیجه بررسی‌های تصویربرداری کبد تشخیص داده شود.

۲. گرید ۲

در این مرحله، علاوه بر تجمع چربی در کبد، التهاب و آسیب به بافت کبد نیز رخ می‌دهد. این التهاب می‌تواند به بیماری فیبروز و سیروز کبدی منجر شود. برخی از بیماران در این مرحله می‌توانند علائمی مانند خستگی، تهوع، تغییرات در رنگ پوست و کم‌آبی در بدن را تجربه کنند.

۳. گرید ۳ یا فیبروز (Fibrosis)

در این مرحله، آسیب به بافت کبد افزایش می‌یابد و بافت نرم کبد به‌تدریج به بافت آلیفته و سفت می‌تابد. فیبروز می‌تواند در صورت عدم تشخیص و درمان مناسب، به سیروز کبدی تکامل یابد.

۴. گرید ۴ یا سیروز (Cirrhosis)

این مرحله جزو مراحل پیشرفته‌تر کبد چرب است. علائم کبد چرب در مرحله سیروز، از همه  مراحل شدیدتر هستند. در این مرحله بافت سالم کبد به میزان زیادی تخریب شده است. این مرحله با عوارض جدی‌تری همچون کاهش عملکرد کبد، عوارض آنمیا، کاهش انعقاد و خونریزی ناگهانی همراه است.

 

راه‌های پیشگیری از تشدید علائم کبد چرب

مهم است بدانید که در مراحل ابتدایی بیماری کبد چرب قابل درمان است و  با تغییرات در سبک زندگی، تغذیه مناسب و ورزش می‌توان پیشرفت بیماری را کنترل کرد.

  • رژیم غذایی سرشار از پروتئین
  • ورزش هفتگی یا پیاده روی منظم
  • آزمایش‌های منظم سالیانه
  • پرهیز از غذاهای چرب و شیرین و فست‌فودها

در صورت تشدید علائم کبد چرب و پیشرفت بیماری، نیاز به مراقبت پزشکی و درمان دارویی بوده و انجام آزمایش و چکاپ پزشکی الزامی است.

منبع: مجله دلتا



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*