اخبار عمومی
اعلام وصول 2
3110
تاریخ انتشار: 1393/10/01 13:17
وقتی که برنامه چشم انداز و یا سند استانی برای توسعه استان نداشته باشیم، چگونه می خواهیم محور توسعه استان را معرفی کنیم؟

کریم افتخاری در عصرجهان نوشت: با توجه به شاخص های مختلف توسعه ،استان کهگیلویه وبویراحمد یکی از استانهای  کمتر توسعه  در کشور  می باشد.که خارج نمودن استان از عقب ماندگی نیازمند  توسعه در همه زمینه ها بخصوص اقتصادی  است که تحقق این امر با عزم ملی و مدیریت جهادی امکان پذیر است و همه وظیفه داریم که برای جبران کمبودها و ایجاد فرصت های توسعه ایی در استان بکوشیم  بکوشیم.

 کهگیلویه وبویراحمد در حوزه‌های آب، کشاورزی، ارتباطات، معادن، گردشگری و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی –گردش گری و صنایع دستی وبومی دارای پتانسیل فراوانی برای سرمایه‌گذاری است .   با این وجود متاسفانه عوامل مختلفی در استان دست به دست هم داده   تا کهگیلویه وبویراحمد  دچار عقب ماندگی مضاعف شود و از این فرصت‌ها و پتانسیل‌ها بخوبی استفاده نشود استان ما در جایگاه ملی از نظر توسعه وضعیت مناسبی ندارد و اقدامات زیر بنایی مناسبی  در بخش های مختلفی برای سرمایه گذاری انجام نشده است. داشتن دشت های وسیع کشاورزی دریاسوج- گچساران –بهمئی –کهگیلویه در حوزه کشاورزی نمونه بارز پتانسیل استان در حوزه کشاورزی و باغداری است .احداث  سد ها ی کوثر –مارون کمتر سهمی برای توسعه استان در بخش کشاورزی داشته است .هر چند برای توسعه استان پتانسلهای مختلفی وجود دارد صنایع بومی و دستی که روزگاری بعد از دامداری حرف زیادی برای استان داشت . بسیار مظلوم ومغفول شده است ؟!  مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرها به سبب جاذبه های کاذب شهری زنگ خطر برای تولید را به صدا در آورده است. دامداری سنتی رها شده و حتی میل به دامداری صنعتی نیست ؟! فرهنگ تلاش و کار توسط نسل جدید رها شده است وفرهنگ راحت طلبی جایگزین آن شده است  روستایی که روزی صادر کننده دام و کشاورزی به شهربود عملا وارد کننده محصولات کشاورزی و لبنی شده است  ؟! مشکل کجاست ؟! اکثرا دوست دارند پشت میزهای قرمز امرار معاش کنند که مجالی برای همه نیست ؟! در نوشتار ذیل به مهمترین   ظرفیتها  وپتانسیلها  و چالشهای توسعه استان   اشاره می کنیم:

نقشه راه مهمترین سند راهبردی استان

  جهت توسعه استان می توان نقشه راه کوتاه مدت –میان مدت و دراز مدت داشت .توسعه هر منطقه مستلزم داشتن سند راهبردی و نقشه راه است . نقشه راه استان یعنی کوتاه ترین، به صرفه ترین و کم هزینه ترین راه که با سرعت مناسب ما را از وضع موجود به وضع مطلوب ببرد .باید پتانسیل های هر منطقه را شناسایی كرد و ببینیم كه محور توسعه چیست. بدونه هر گونه حب و  و بغض و بدون خط گیری از گروههای سیاسی استان، همت خود را بر استفاده از خرد جمعی صاحبنظران اقتصادی - از هر طیف و گروهی- قرار داده تا انشاءا... موفق به اخذ تصمیمی درست شوند. کم نیستند مطّلعین و آگاهانی که مطالعات خوبی در خصوص موانع توسعه و راههای برون رفت استان داشته و امروز کنج عزلت گزید ه اند.

 مهمترین اسناد راهبردی جهت توسعه استان

 1-امنیت وتوسعه استان

   عناصر توسعه  در هر هر منطقه ای متنوع است. اما با داشتن همه عناصر و نبود امنیت امکان توسعه وجود ندارد .مهمترین عنصر توسعه استان کهگیلویه وبویراحمد  امنیت پایدار استان است که  منجر به فراهم شدن بستر توسعه و سرمایه گذاری در این استان شده و این آرامش، امنیت و مشارکت مردم در شکل گیری آن، آمار جرم و جنایت را در این استان کاهش داده است که برای ایجاد سرمایه گذاری شرایط و وضعیت بسیار مطلوب است.

 2-راه و توسعه استان

یکی از عناصر مهم توسعه داشتن راه مناسب  است . خوشبختانه دولتهای پس از انقلاب اسلامی  با احداث جاده اصفهان به یاسوج-گچساران –خوزستان و بوشهر استان را تا حد زیادی از این تنگنا خارج نمودند . با تکمیل 30کیلومتر دیگر جاده خوزستان  -کهگیلویه وبویراحمد -اصفهان  -یزد  و... استان یکی از کریدورهای مهم شمال و جنوب کشور می شود .که مهمترین زمینه جهت سرمایه گذاری می باشد .

 3-تربیت نیروی انسانی کارآمد

توسعه پایدار وابسته به نیروی انسانی  متخصص –متعهد  وتربیت و پرورش نیروی انسانی کارآمد و متخصص مستلزم سرمایه گذاری بلند مدت است. به نیروهای انسانی و ویژگی های منطقه ای جهت توسعه سرمایه گذاری باید نگاه ویژه تری صورت بگیرد. برای حقیر و بسیاری نخبگان استان هنوز  روشن نیست که اتخاذ روش های اجرایی لازم برای توسعه استان توسط مسئولین ارشد استان  و گروه همراه شان اعم از معاونین و مدیران کل، مستند به شیوه نامه ای مدوّن است یا این که به سیاق بعضی از امور اجرایی کشور بر مبنای خواست فردی و سلیقه ای و بدون شیوه نامه و راهبرد مشخص دنبال می شود؟!

4-هدایت بسترها ی مدیریتی

 چنانچه بسترها مدیریت بشود شاهد کاهش آسیب های مدیریتی خواهیم بود و نباید اجازه داده شود سؤ مدیریت رشد بکند زیرا یکی دیگر از علل های توسعه نیافتگی عدم مدیریت مناسب بوده است و امروز توجه به این موضوع باید در دستور مسؤلان ارشد استان قرار بگیرد.

تجربه نشان داده است بسیاری از  از آسیب ها وچلشها و معظلات  اقتصادی و دیگر آسیب های مرتبط به علت عدم مدیریت بوده و از راه این آسیب ها سوء مدیریت نفود کرده است چون هر چه مدیریت قوی باشد و عدالت و دیدگاه منصفانه و قوانین محکمی که مصوب می شود اجراء شود شاهد آسیب نخواهیم بود و زمینه رشد توسعه و ایجاد سرمایه گذاری فراهم می شود.

 5-حذف فرایندهای زائد از مهمترین راه‌های جذب سرمایه‌گذاری در استان

 استان به سرمایه گذاری و کاهش فرایندهای غیر ضروری نیاز جدی دارد و از مهمترین راه های جذب سرمایه گذار، کوتاه کردن مسیر طولانی زمان انتظار و امور اجرایی و امور اداری در این زمینه است.
 در بسیاری از موارد مراجعات مکرر، طی کردن مراحل مختلف اداری و پاسخگویی به مراجع متعدد اداری را یکی از مشکلات و حتی معضلات سیستم اداری است .افزایش فساد اداری، کاهش توان مدیریت، شفاف نبودن دستورالعمل ها و بخشنامه ها، تبعیض در انجام امور، موجب نارضایتی سرمایه گذار و ارباب رجوع می شود که باید برای رفع آن به صورت جدی و سریع اقدام شود.

حذف فرایندهای زائد از مهمترین راه‌های جذب سرمایه‌گذار در این استان، حمایت مدیریت ارشد استان از پنجره واحد و مرکز خدمات سرمایه‌گذاری، همدلی تمامی مدیران دستگاه‌های اجرایی در خصوص ایجاد وحدت رویه و تمرکزبخشی در صدور مجوزها به جذب سرمایه‌گذار کمک شایانی می‌کند که تلاش و جدیت همه را می طلبد.

برای جذب سرمایه گذار و سرمایه گذاری باید وضعیت بوروکراسی نامناسب استان حذف شود و کار مطالعاتی در بخش های مختلف برای شناسایی مزیت ها و پتانسیل ها به صورت تخصصی و با استفاده از کارشناسان مرتبط در دستور کار و سریعاً انجام شود.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*