اخبار عمومی
اعلام وصول 2
31333
تاریخ انتشار: 1395/04/09 21:47
در حال حاضر هفت روستای بخش مرکزی و چم خلف عیسی با تانکر آب رسانی می‌شود و بعضا این تانکرها خراب می شوند.

به گزارش ناصر حکیمی خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان، رودخانه زهره چند سالی است که به دلیل خشکسالی های متوالی کم آبی و بی آبی را تجربه می نماید.
حکیمی افزود: در حالیکه متاسفانه در مناطق بالادستی و با ایجاد کانال هائی و انحراف آب به کشت هندوانه مشغول هستند. اما در شهرستان هندیجان که پائین دست سد ها و کانال هاست کمبود آب کشاورزی بیداد کند.
اما مشکل حادتر تشنگی بسیاری از روستانشینان هندیجان است 30 روستای هندیجان مشکل آب آشامیدنی دارند به طوری که 26 روستا در طول شبانه روز فقط چند ساعت آب دارند و 4 روستای دیگر از آب شرب برخوردار نیستند.
روستاهای بزی، کوت مهنا و غوله از بخش چم خلف عیسی  شهرستان هندیجان در بحران بی آبی به سر می برند و دو روستای دهنو و بوطاهری در بخش مرکزی از لوله‌کشی بی بهره‌ اند و در حال حاضر هفت روستای بخش مرکزی و چم خلف عیسی با تانکر آب رسانی می‌شود و بعضا این تانکرها خراب می شوند.
وضعیت بحرانی آب بگونه ایست که فرماندارهندیجان در جلسه کمیته برنامه ریزی عنوان نمود: چراغ قرمز آب شرب روستاهای هندیجان روشن شد.
یکی از روستاییان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بسیاری از روستاییان به علت بی‌آبی از اینجا کوچ کرده‌اند و به شهر هندیجان و یا شهرهای همجوار رفته‌اند.
وی با اشاره به آلودگی آب برخی روستا ها افزود: بیشتر کودکان این روستا ها به دلیل آلودگی آب  مریض شده‌اند و از بیماری‌های مزمن عفونی رنج می‌برند.


این کشاورز روستا زاده ادامه داد: آبی که به ما می دهند به دلیل وجود املاح بالا، برای کشت و شستسو هم مناسب نیست اما ما مجبوریم از آن بعنوان شرب استفاده نمائیم.که البته در سعی میکنیم حتی الامکان از آب تصفیه شده استفاده گردد
خبرنگار ما در ادامه عنوان داشتند خشکسالی های مداوم یکی از مشکلات تامین آب شرب مردم هندیجان است. اما فرسودگی شبکه انتقال آب که بعضا قدمتی 40 ساله دارد موجب هرز رفتن بخشی از آب در بخش مرکزی،شهر زهره و بخش چم خلف عیسی می شود که باید دستگاه های ذی ربط شبکه های انتقال را نوسازی نمایند. و در صورت تامین اعتبار جهت ساخت و راه‌اندازی ایستگاه پمپاژ چم خلف عیسی می توان مشکل آب روستاهای شهرستان هندیجان برطرف کرد
وی افزود: بخشی از آب هندیجان از طریق دستگاه های شیرین سازی کنار رودخانه زهره تامین و به شبکه آب شهری تزریق می شود که به دلیل کم شدن آب این رودخانه و نیز درصد شوری(EC) بالا این امر با مشکل مواجه شد و لازم به نظر می رسد مناطق بالادستی رودخانه زهره حق آبه هندیجان را با توجه به نیاز های انسانی، زیست محیطی و کشاورزی رها سازی نمایند
ناصر حکیمی گزارشگر پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان

برچسب ها:
هندیجان ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*