اخبار عمومی
اعلام وصول 2
3197
تاریخ انتشار: 1393/10/08 23:53
علی آران
رییس منابع آب کهگیلویه با اشاره به برداشت بی رویه آب از سطح چاهها در سالهای اخیر گفت: این امر باعث کاهش 10 متری آب در سفره های زیرزمینی دشت های این شهرستان شده است

عصرجهان -علی آران در گفت وگو با خبرنگاران افزود: توسعه بخش کشاورزی به عللی همچون خشکسالی های چند سال اخیر و همچنین برداشت بیش از حد مجاز آب از سفرهای زیر زمینی از سوی کشاورزان با مشکل اساسی روبرو گشته.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد آب مصرفی شهرستان کهگیلویه در حوزه کشاورزی است اظهار کرد: مدیریت منابع آب در این حوزه از سوی جهاد کشاوری ضروری است.

آران تاکید نمود: صیانت از منابع آب زیر زمینی با استفاده از سیستم آبیاری قطره ای وبارانی برای آبیاری مزارع کشاورزی ممکن است.

وی با اشاره به اینکه کاهش آب سفرهای زیر زمینی بعد از حفر چاههای غیر مجاز در این شهرستان ایجاد شده عنوان کرد: یکهزار و 119 حلقه چاه در کهگیلویه وجود دارد که از این تعداد 200 حلقه چاه غیر مجاز است.

آران مجهز شدن 200 حلقه چاه به کنتور هوشمند را یکی از اقدامات مهم این نهاد در راستای مدیریت آب دانست و گفت: کاشت بیش از حد هندوانه منجر به کاهش آبهای زیرزمینی نیز شده است.

وی اصلاح الگوی کشت را یکی از راهکارهای مدیریت منابع آب ذکر کرد و افزود: سطح زیر کشت محصولات باغی و زراعی این شهرستان بیش از 50 هزار هکتار است که از این مقدار تنها پنج هزار هکتار آبی و سایر اراضی دیم هستند.

کهگیلویه با 153 هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کهگیلویه وبویراحمد است.

کلمات کلیدی: آب - کهگیلویه و بویراحمد - چاه - کشاورزی - علی آران



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*