اخبار عمومی
اعلام وصول 2
3219
تاریخ انتشار: 1393/10/10 22:23
معان اول رئیس جمهوری در خوزستان گفت:
معاون اول رئیس جمهوری توسعه صادرات غیرنفتی را راهبرد دولت در بودجه سال آینده برای جبران کاهش درآمدهای نفت عنوان کرد.

عصرجهان: «اسحاق جهانگیری» شامگاه چهارشنبه در آبادان در نشست با مدیران اجرایی منطقه آزاد اروند با بیان کاهش قیمت جهانی نفت، گفت:مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور باید در توسعه صادرات غیر نفتی کار جهادی کنند.

وی ایجاد پایگاهی برای توسعه صادرات غیرنفتی و رونق اشتغال را از اهداف تشکیل مناطق آزاد تجاری کشور عنوان کرد و ادامه داد:نقش این مناطق تاکنون در تحقق این هدف پر رنگ نبوده است.

جهانگیری از توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان یکی از عوامل موثر در تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری یاد کرد و گفت:کاهش قیمت نفت، سال 78 نیز به وقوع پیوست ولی به دلیل اینکه بودجه سالانه کشور در آن سال ها با نفت 20 دلاری بسته می شد، مانند زمان کنونی بر اقتصاد کشور تاثیرگذار نبود.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین با بیان ویژگی های خاص منطقه آزاد اروند در کشور از لحاظ محدوده جغرافیایی و بعد جمعیتی، تاکید کرد:اگر تجربه این منطقه موفق شود، می توان از آن برای دیگر مناطق کشور نیز استفاده کرد.

جهانگیری از لزوم آسیب شناسی عملکرد و فعالیت های مناطق آزاد در راستای اصلاح قوانین به نفع صادرات و رونق اشتغال منطقه ای سخن گفت و تصریح کرد:لازم است در این خصوص، قوانین مناطق آزاد به نفع صادرات و رونق تولید، اصلاح شود.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت های مناطق آزاد به ویژه منطقه اروند باید در زندگی مردم نیز تاثیر مثبت داشته باشد، افزود:لازم است با نگاه کارشناسی در عملکرد این مناطق، مسیر را برای توسعه صادرات از این مناطق فراهم کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین با بیان تمهیدات دولت تدبیر و امید برای توسعه پایدار در استان خوزستان به ویژه شهرستان های آبادان و خرمشهر، ادامه داد:در بودجه سال آینده، ردیف اعتباری خاصی برای خرمشهر پیش بینی شده است که امیدواریم با تصویب آن، گام مهمی در ارتقاء شاخص های این شهرستان برداشته شود.

جهانگیری در ادامه سخنان خود همچنین از عراق به عنوان شریک تجاری ایران و کشوری برای صدور کالاهای ایرانی یاد کرد و گفت:دولت عراق نیز به واردات کالا از ایران تمایل دارد و لازم است زمینه افزایش کالاهای صادراتی ایرانی به این کشور فراهم شود.

معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان مشکلات منطقه آزاد اروند با پایانه شلمچه، ادامه داد:وضعیت این پایانه در موضوع مشارکت بخش خصوصی، آسان شدن صادرات و وضعیت محیطی شایسته مردم این خطه و استان خوزستان نیست.

جهانگیری همچنین با بیان اقدامات انجام شده در راستای توسعه فازهای پالایشگاه آبادان، افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه را هدف اجرای این طرح خواند و افزود:مذاکرات برای به نتیجه رسیدن موضوع فاینانس این طرح انجام شده است که امیدواریم به نتیجه برسد.

وی همچنین با بیان مذاکرات ایران با دولت عراق در خصوص لایروبی اروند رود، اجرای راه آهن خرمشهر به بصره و رونق صادرات از ایران به عراق، تاکید کرد:در سفر اخیر مسئولان عراقی به ایران در این خصوص مذاکراتی انجام شده است و در سفر آینده اینجانب به عراق نیز برای اجرایی شدن این طرح ها مذاکرات مفصلی انجام می شود.

جهانگیری در پایان سخنان خود گفت:استان خوزستان، خرمشهر و آبادان حق بزرگی بر گردن دولت و ملت ایران دارند و لازم است با خدمت بی منت و کار مخلصانه این حق ادا شود.

در سفر جهانگیری به شهرستان های آبادان و خرمشهر، عبدالحسین مقتدایی استاندار خوزستان و معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، وی را همراهی کردند.

حضور در نشست شورای اداری استان خوزستان و بازدید از روند اجرای طرح احیای 550 هزار هکتاری کشاورزی خوزستان و سد گتوند علیا از دیگر برنامه های سفر جهانگیری به خوزستان است.

کلمات کلیدی: خوزستان - آبادان - اروند - شلمچه - خرمشهر - جهانگیری - عبدالحسین مقتدایی - معصومه ابتکار



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*