اخبار عمومی
اعلام وصول 2
3311
تاریخ انتشار: 1393/10/17 22:33
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد:
عبدی پور با بیان اینکه این افراد با اسلحه جنگی غیرمجاز در منطقه حضور یافتند، بیان می کند: تعداد پنج اسلحه ژ سه از این افراد در سال جاری کشف و ضبط شده است.

عصر جهان به نقل از مهر– طی روزهای اخیر باز هم سریال تعقیب و گریز محیط بانان و شکارچیان حرفه ای در ارتفاعات پارک ملی دنا اکران شد و محیط بانان توانستند شش شکارچی متخلف مجهز به چهار اسلحه شکاری را دستگیر کنند.

پارک ملی دنا به عنوان دهمین ذخیره گاه زیست کره کشور دارای۱۵۵ گونه جانوری پرنده، ۲۴ گونه جانوری پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده است.

پلنگ، کل وبز، قوچ، میش، سیاه گوش، خرس، خرس قهوه ای بزرگ، گرگ، روباه، کفتار، شغال، گورکن، موش کور، موش خرما، سنجاب جنگلی، خرگوش، سمور، راسو، گراز، خفاش نعل اسبی، گربه، کاراکال، گربه شنی، گربه پالاس، خفاش گوش بلند، سگ آبی، تشی و چندین گونه دیگر از مهمترین گونه های جانوری این منطقه است.

برخی از این گونه ها در معرض تهدید هستند که مهمترین عوامل تهدید گونه های پستانداران در دنا توسعه مناطق مسکونی و شهری، دامداری و گله داری، شکار و تله گذاری است.

پارک ملی دنا

این روزها در کهگیلویه و بویراحمد هوا به سردی سالهای گذشته نیست. نیمی از دی ماه گذشته اما هنوز بسیاری از دامنه ها لباس سفید برف بر تن نکرده اند. رگه های برف تنها در ارتفاعات بالای دنا و دامنه های شمالی آن دیده می شود و این اگرچه هنوز وحوش را مجبور به کوچ به پایین دست نکرده اما مانعی نیز بر ورود شکارچیان به این مناطق ایجاد نکرده است.

حیات وحش کم نظیر دنا همیشه مورد طمع شکارچیان بوده آنها از هر فرصتی استفاده می کنند تا زخمی بر کوهی بزنند که نماد پاک سرشتی و برکت است.

اما محیط بانان مظلوم این مناطق اگرچه تعدادشان کمتر از استانداردهای جهانی است اما جان برکف می گذارند و هر لحظه با چشم و گوش باز از این گنجینه عظیم و میراث کهن پاسداری می کنند.

محیط بانان پر تلاش و کم توقع این سامان همیشه در خطرند تا خطری محیط زیست کم نظیر آن را تهدید نکند. آنها اگرچه بی مهری های زیادی می بینند اما شب و روز در کوهها و دره های دنا در پی ردی از شکارچیان هستند تا این آخرین نفس ها از طبیعت گرفته نشود.

شکار بز کوهی با اسلحه جنگی

طی روزهای اخیر باز هم دنا صحنه تقابل محیط بانان و شکارچیان بود. شکارچیانی که نه با اسلحه شکاری بلکه با اسلحه جنگی پا به دنا می گذارند.

این بار نیز در این جنگ نابرابر این محیط بانان بودند که جانانه از این زیست بوم کهن دفاع کردند و دستبند قانون بر دستان شکارچیان متخلف زدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید: طی روزهای اخیر سه گروه شکارچی غیرمجاز در پارک ملی دنا دستگیر شدند.

جمشید عبدی پور می افزاید: این گروهها شامل شش شکارچی بودند که چهار اسلحه غیر مجاز داشتند.

وی بیان می کند: از دو نفر از این شکارچیان لاشه یک بز کوهی و یک اسلحه غیر مجاز کلاشینکف کشف و ضبط شد.

عبدی پور می گوید: یک گروه از این شکارچیان غیر بومی و اهل روستایی در یکی از استانهای همجوار بودند.

کشف پنچ اسلحه ژ سه از شکارچیان متخلف

وی می افزاید: طی یک سال اخیر بارها اهالی این روستا را که به قصد شکار به پارک ملی دنا آمده بودند، دستگیر کردیم و هم اکنون چندین تن از آنها در زندان به سر می برند.

عبدی پور با بیان اینکه این افراد با اسلحه جنگی غیرمجاز در منطقه حضور یافتند، بیان می کند: تعداد پنج اسلحه ژ سه از این افراد در سال جاری کشف و ضبط شده است.

وی ادامه می دهد: در مهر ماه سال گذشته در یک درگیری مسلحانه و پس از شلیک حدود ۴۰ گلوله ژ۳ به سمت محیط بانان و تمام شدن فشنگ ها، متخلفین با سه قبضه اسلحه جنگی ژ۳ و سه خشاب مربوطه در ارتفاعات دنا دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

عبدی پور تصریح می کند: این شکارچیان در این درگیری ها ۸۰ گلوله به سمت محیط بانان شلیک کردند که خوشبختانه آسیبی به محیط بانان نرسید.

شکار در شب شگرد جدید شکارچیان در دنا

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بیان می کند: همچنین طی چند شب گذشته محیط بانان تا بامداد در منطقه خونگاه دنا حضور داشتند تا یک گروه شکارچی را دستگیر کردند.

عبدی پور در خصوص این عملیات نیز می گوید: شکارچیان شگردهایشان را عوض کرده اند و وقتی فهمیده اند که در روز نمی توانند اقدام به شکار کنند شب به شکار می روند.

وی بیان می کند: این شکارچیان با نور افکن به کوه می روند و به وسیله آن اقدام به شکار می کنند.

عبدی پور تصریح می کند: شکارچیان با این شگرد هم نتوانستند آسیبی به حیات وحش دنا وارد کنند و همه اعضای این گروه که سابقه دار نیز بودند دستگیر شدند.

ادعای فروش گوشت شکار کذب است

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان انتشار برخی اخبار مبنی فروش گوشت شکار کل و بز در استان را یک ادعای کذب می داند و می گوید: این گونه اخبار با هدف بی انگیزه کردن محیط بانان پرتلاش این استان منتشر می شود.

وی می افزاید: محیط بانان در سرمای زمستان و گرمای تابستان آن هم در کوه و کمرها و مناطق صعب العبور با کمترین حقوق و هیچ منتی کار می کنند.

عبدی پور تصریح کرد: برخی کنار بخاری هایشان نشسته اند و بدون هیچ اطلاعی محیط بانان دلسوز و مظلوم این استان را به کم کاری متهم می کنند.

وی با بیان اینکه محیط بانان جان در کف دست گذاشته اند، می گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون دهها درگیری مسلحانه بین شکارچیان و محیط بانان رخ داده است و امکان شهادت محیط بانان در هر درگیری وجود دارد.

این مسئول اظهار می دارد: در دستگیری شکارچیان خرس قهوه ای در پارک ملی دنا، محیط بانان در سرمای شدید طی سه شبانه روز در ارتفاعات ۳۵۰۰متری دنا بودند تا توانستند شکارچیان را دستگیر کنند آن هم در حالی که ۸۰ گلوله ژسه به آنها شلیک شده بود.

حفاظت از این ذخیره گاه ارزشمند تنها از دست محیط بانان ساخته نیست و پاسداری از این زیست بوم کهن نیازمند مشارکت مردم و نهادینه شدن فرهنگ صیانت از محیط زیست است. تا وقتی که در برخی فرهنگ ها، تفنگ و شکار به عنوان یک ارزش شناخته شود، شاهد مرگ تدریجی محیط زیست خواهیم بود.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*