اخبار عمومی
اعلام وصول 2
3430
تاریخ انتشار: 1393/10/28 19:36
بزرگواری:
حجت‌الاسلام بزرگواری با انتقاد از اینکه برخی مواد معدنی در استان توسط عده‌ای به جای دیگر حمل می‌شود و کسی جلوی آن‌ها را نمی‌گیرد و از آن‌ها سؤالی نمی‌پرسد، افزود: باید سؤال کرد که با چه مجوزی و به چه دلیل این مواد از استان بارگیری می‌شود که در این خصوص مسئولان وارد قضیه شوند.

بعد از ظهر امروز و با حضور حجت‌الاسلام سید علی‌محمد بزرگواری نماینده مردم چهار شهرستان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی و به میزبانی سازمان صنعت و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد وضعیت معادن شهرستان‌های چهارگانه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در این استان بررسی شد.

به گزارش عصرجهان، در این نشست که هر یک از معاونین و همچنین رئیس این سازمان پاره‌ای از مشکلات معادن در این حوزه را بیان کردند.

رئیس سازمان صنعت و معدن استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با حضور نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس، جلسه‌ای با وزیر صنایع در خصوص مشکلات معادن فسفات چرام برگزار می‌کنیم.

واقعیت‌ها برای مردم گفته نمی‌شود/ ظرفیت عظیم معادن فسفات در چرام
داریوش دیودیده اظهار کرد: چیزی نزدیک به سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع از این شهرستان مطالعات اولیه در خصوص معادن آن‌ها صورت گرفته است.

رئیس سازمان صنعت و معدن استان ادامه داد: بخشی از این مطالعات مربوط به قبل و بیشتر آن‌ها مربوط به بعد از پیروزی انقلاب بوده که تا هنگامی مطالعات تفصیلی انجام نشود اقدام اساسی صورت نخواهد گرفت.

وی گفت: به وسیله مطالعات تفصیلی است که پی خواهیم برد این معادن چه ظرفیت‌هایی دارند و آیا صرفه اقتصادی در استخراج آن‌ها وجود خواهد داشت.

دیودیده در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص معادن چهار شهرستان کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده و ظرفیت‌هایی که این شهرستان‌ها در حوزه معدنی دارند، اظهار کرد: در این چهار شهرستان قبل از همه چیز ظرفیت عظیم معادن فسفات شهرستان چرام را داریم.

رگه‌های معادن فسفات و سلستین در بهمئی/ معادن نیترات در دیشموک

وی اضافه کرد: در شهرستان بهمئی نیز معادن خوب سلستین و رگه‌هایی از فسفات وجود دارد و در دیشموک به عنوان یکی از بخش‌های شهرستان کهگیلویه معادن نیترات وجود دارد.

این مسئول افزود: بحث معدن کار سختی است و برای این که بتوان از آن‌ها بهره‌برداری کرد نیاز به سرمایه‌گذار قوی داریم و همچنین باید اعتباراتی برای ایجاد زیرساخت‌ها وجود داشته باشد.

دیودیده تصریح کرد: یکی از مشکلات این است که واقعیت‌ها گاه گفته نمی‌شود و ما باید برای مردم توضیح دهیم که برخی از معادن و استفاده از آن‌ها مقرون به صرفه نیستند تا توقع و انتظاری برای مردم ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه وضعیت معدن فسفات چرام باید تعیین تکلیف شود، تصریح کرد: تا یک هفته آینده باید وضعیت زمین آن تعیین تکلیف شود و اگر شرکت آیرما به عنوان سرمایه‌گذار نتوانست ادامه دهد خلع ید شده و در صورتی که خود را برای این کار بازسازی کرده و اعلام آمادگی کند آن‌گاه ما نیز نامه سلب صلاحیت این شرکت را که به وزارت فرستاده‌ایم پس خواهیم گرفت.

این مسئول در پایان تشریح کرد: در همین راستا ظرف ۲۰ روز آینده به اتفاق حجت‌الاسلام بزرگواری و استاندار با وزیر صنعت و یا معاون وی در خصوص تعیین تکلیف فسفات چرام جلسه‌ای برگزار خواهیم کرد و وضعیت آن را روشن می‌کنیم.

بزرگواری درخواست کرد
انتقاد بزرگواری از صنعت و معدن در خصوص راه اندازی معدن فسفات چرام

نماینده چهار شهرستان کهگیلویه و بویراحمد با درخواست از مسئولان سازمان صنعت و معدن از آن‌ها خواست تا در راستای شفاف‌سازی قدم بردارند و منافع استان را بر مصالح و آینده کاری خود ترجیح دهند.
حجت‌الاسلام سیدعلی‌محمد بزرگواری در نشست با رئیس سازمان صنایع و معادن استان کهگیلویه و بویراحمد و معاونان این سازمان در اظهاراتی نسبت به عملکرد وزارت صنایع و معادن در خصوص راه‌اندازی معدن فسفات چرام انتقاد کرد.

نماینده چهار شهرستان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با بیان اینکه از مسئولان صنعت و معدن انتظار دارم به صورت شفاف مشکلات مربوط به معادن در چهار شهرستان حوزه انتخابیه‌ام را بیان کنند، اظهار کرد: تا هنگامی که شما اطلاعات کامل و شفاف در اختیار ما نگذارید قادر نخواهیم بود از حق مردم استان در مرکز دفاع کنیم.
به طور شفاف مشکلات را با نمایندگان در میان بگذارید
حجت‌الاسلام بزرگواری با ابراز این گلایه از مسئولان استانی تصریح کرد: بارها گفته‌ایم که هر مشکلی در استان وجود دارد به طور شفاف با ما در میان بگذارید تا با دست پر در مقابل مسئولان، وزرا و معاونان آن‌ها در تهران حضور پیدا کرده و حق استان را بگیریم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یکی از مهم‌ترین معضلات کنونی کشور و استان را بحث بیکاری برشمرد و گفت: از دوست، فامیل و آشنا گرفته تا همه قشرهای مردم از ما نمایندگان جویای کار و اشتغال هستند در حالی که نماینده وظیفه ایجاد شغل را ندارد.

وی گفت: اما در مقابل ما می‌توانیم به وسیله اطلاعات درستی که شما مسئولان از وضعیت موجود استان ارائه می‌کنید استفاده کرده و در بخش‌های مختلف حق استان را از تهران و از وزارتخانه‌ها بگیریم تا بتوانیم به وسیله آن برای مردم اشتغال‌زایی و کار ایجاد کنیم.

حجت‌الاسلام بزرگواری با بیان اینکه باید وضعیت معادن در شهرستان‌های چهارگانه حوزه نمایندگی ما روشن شود، اظهار کرد: می‌دانیم و همه شما هم می‌دانید که شرکت قبلی که در معدن فسفات چرام حضور داشت نمی‌خواهد و اجازه نمی‌دهد که امور مربوط به این معدن پیشرفتی داشته باشد به همین خاطر سنگ‌اندازی می‌کند.

چه بر سر معادن چرام و بهمئی رفته است/مستندات را شسته و رفته تحویل دهید
وی خطاب به مسئولان این حوزه گفت: از همه شما مسئولان و کارشناسان می‌خواهم که مستندات را شسته و رفته تحویل من دهید تا بتوانم از استان و ظرفیت‌های آن برای ایجاد کار و تولید حمایت کنم.

این نماینده مردم در مجلس شفاف‌سازی برای مردم را امری مهم و ضروری دانست و گفت: وقتی من و شما به عنوان نماینده و مسئول به صورت شفاف نگوییم که چه بر سر معادن فسفات چرام و سلستین بهمئی رفته است همه فکر می‌کنند مشکل از طرف ماست و به همین خاطر نباید سرمان را مثل کبک زیر برف نگه داریم و ذهن مردم را روشن نسازیم.

مواد معدنی استان توسط چه کسانی بارگیری می‌شوند

حجت‌الاسلام بزرگواری با انتقاد از اینکه برخی مواد معدنی در استان توسط عده‌ای به جای دیگر حمل می‌شود و کسی جلوی آن‌ها را نمی‌گیرد و از آن‌ها سؤالی نمی‌پرسد، افزود: باید سؤال کرد که با چه مجوزی و به چه دلیل این مواد از استان بارگیری می‌شود که در این خصوص مسئولان وارد قضیه شوند.

وی با درخواست از مسئولان سازمان صنعت و معدن از آن‌ها خواست تا در راستای شفاف‌سازی قدم بردارند و منافع استان را بر مصالح و آینده کاری خود ترجیح دهند.

هنوز نمی‌دانیم در کجای یاسوج باید ساخت و ساز کنیم/ نبود سازمان زمین‌شناسی در کهگیلویه و بویراحمد
در نشست پیگیری وضعیت معادن کهگیلویه و بویراحمد، نبود سازمان زمین‌شناسی یکی از دلایل رکود معدنی در این استان عنوان شد.

طهمورث وفایی کارشناس امور معادن استان در اظهاراتی نبود سازمان زمین‌شناسی در استان را یکی از خلاهای موجود دانست و گفت: اکنون در کل استان تعداد ۱۲۰ مهندس معدن عضو نظام مهندسی معدن داریم که نبود سازمان زمین‌شناسی برای استانی که این همه متخصص و ظرفیت بزرگ معادن را دارد جایز نیست.

وفایی ادامه داد: حدود ۶۰ سال است که سازمان زمین‌شناسی در ایران شروع به فعالیت کرده و وظایف متنوع و متعددی دارد و سهم عمده‌ای در شناسایی معادن در کشور دارد.

وی اضافه کرد: در دولت گذشته این موضوع در استان پی‌گیری شد و صحبت‌هایی مبنی بر تلاش برای ایجاد یک دفتر در استان کردیم که بی‌نتیجه ماند.

نبود سازمان زمین‌شناسی قابل توجیه نیست

وفایی تصریح کرد: در استانی که در قلب زاگرس واقع شده و بیش از ۴۰ کوهستان داریم نبود سازمان زمین‌شناسی قابل توجیه نیست.

این کارشناس امور معادن بیان داشت: برای تحقیق در خصوص وضعیت معادن در شهرستان‌های مختلف استان و حداقل اعلام آمار نیاز به چنین سازمانی است چرا که باید تعداد ۱۵۰ نقشه زمین‌شناسی برای استان تهیه کنیم و وضعیت همه استان را بدانیم.

وی به کاربردهای زمین‌شناسی و نیازی که به این سازمان در حوزه‌های مختلف است اشاره کرد و گفت: زمین‌شناسی درمورد خطرات زیست محیطی، خطرات زلزله و سایر موضوعات دیگر نظر می‌دهد و به طور مثال به دلیل نبود سازمان زمین‌شناسی هنوز نمی‌دانیم در کجای شهر یاسوج نباید ساخت و ساز شود.

این مسئول، وجود سازمان زمین‌شناسی را به مانند وجود یک مرکز تحقیقاتی در استان دانست و افزود: از نمایندگان مردم استان در مجلس می‌خواهیم که پی‌گیر این موضوع باشند.

کلمات کلیدی:
عصرجهان،بزرگواری, دیودیده, سلستین بهمئی, فسفات چرام, معادن, معادن فسفات چرام, معادن نیترات دیشموک, کهگیلویه






کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*