اخبار عمومی
اعلام وصول 2
3443
تاریخ انتشار: 1393/10/29 23:53
حواشی دستگیری‌های اخیر در ورزش کشور:
نکته جالب اینجاست که یکی از اعضای اصلی دستگیر شده فروردین ماه امسال از وزیر ورزش برای پُستی مهم حکم گرفت و بعد از چند ماه فعالیت به دلیل فساد دستگیر شد.

عصرجهان به نقل از فارس، 26 آبان 92 بود که محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی این وزارتخانه از مجلس رأی اعتماد گرفت و پا به ساختمان سئول گذاشت.

وی زمانی که در مجلس شورای اسلامی حاضر شد و به ارائه برنامه‌هایش پرداخت شعار "ورزش پاک" را مطرح کرد.

گودرزی روز 26 آبان در این باره گفته بود: شعار ما ورزشی پاک، معنوی و معرفتی است و مطلب مهمی که ما در ورزش دنبال خواهیم کرد بحث اخلاق خواهد بود.

گودرزی در بخشی دیگر از سخنان خود به اخلاق‌مداری در ورزش اشاره کرده و گفت: از دیگر راهبردهای ما اخلاق و قانون مداری در ورزش است و توسعه اخلاق مداری، حاکم سازی ضابطه مندی و قانون مداری به جای ابراز علایق شخصی، تدوین نظام نامه های اخلاقی و تدوین نظام جامع صلاحیت ها و شایستگی‌ها، استفاده مطلوب و شایسته از پهلوانان کشور به عنوان الگوهای اخلاقی از دیگر راهبرد‌های ما است.

بیش از یک سال از صحبت‌های وزیر ورزش درباره ورزش پاک می‌گذرد،اما اتفاقات ورزشی سال 92  گواهی می‌دهند فاصله بین شعارها و اظهارات زیاد است. در این مدت آنقدر از بازداشت‌های ورزشی و دستگیری ها شنیده شده و در رسانه‌ها به چاپ رسیده که گویی کلانتری‌، بازداشتگاه و زندان میدان اصلی فعالیت ورزشی ها است.

***

روز گذشته بود که وزارت ورزش و جوانان در اطلاعیه‌ای از دستگیری و بازداشت تعدادی از افراد متخلف و دارای مسئولیت در حوزه ورزش خبر داد.

در این اطلاعیه آمده بود: «در جهت سالم سازی محیط ورزش تعدادی از متخلفان این حوزه بازداشت شدند. دستگیری و بازداشت این افراد متخلف و مرتبط با ورزش که دارای مسئولیت نیز بودند، هفته گذشته و پس از طی مراحل قانونی انجام شده است.»

خبری که اهالی ورزش را در شوک فرو برُد و سوال‌های زیادی را در اذهان عمومی ایجاد کرد؛ چرا؟!

البته هنوز شفاف‌سازی در این باره صورت نگرفته و جزئیات زیادی از تخلفات صورت گرفته ارائه نشده است. اگرچه شایعاتی مبنی بر نوع تخلفات در راهروهای وزارت ورزش پیچیده و حتی اسامی متخلفان نیز مطرح شده، اما هنوز دستگاه‌های نظارتی صحبتی در این باره نداشته‌اند و مسئولان وزارت ورزش یا اظهار نظری نداشته‌اند و یا اگر صحبتی کرده‌اند گفته‌اند که بهتر است نهادهای زیربط در این باره پاسخ دهند.

البته حسنی‌خو مدیر کل حراست وزارت درباره دلایل فساد گفته بود: عرصه ورزش کشور به دلایل متعدد، مورد توجه جریانات مختلف سیاسی و اقتصادی بوده است. در گذشته شخصیت‌های مختلف با توجیه تلاش برای جلب و جذب حمایت‌های مادی و معنوی وارد بدنه مدیریتی و تصمیم‌گیری ورزش شده‌اند.

وزارت ورزش بعد از اعلام این خبر دستگیری گفت‌وگویی را از حسنی‌خو مدیر کل حراست وزارتخانه در خروجی سایت قرار داد. صحبت‌های حسنی‌خو نشان از این دارد که وزارت ورزش خودش در جهت سالم‌سازی و مقابله با ناهنجاری‌ها این موضوع را در دستور کار قرارداده و موفق شده تا افراد متخلف را شناسایی کرده و آنها را به مراجع قضایی معرفی کند.

 نکته جالب اینجاست که یکی از اعضای اصلی دستگیر شده فروردین ماه امسال از وزیر ورزش برای پُستی مهم حکم گرفت و بعد از چند ماه فعالیت به دلیل فساد دستگیر شد.

حالا سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که وقتی قرار است به فردی پستی داده شود و یا حتی افرادی که برای احراز پست‌های مختلف فدراسیون نامزد می‌شوند باید صلاحیت آنها را تایید شود، با این شرایط چطور وزیر ورزش به یک کارمند آن هم برای مسائل حقوقی حکمی صادر می‌کند در حالی که بعد از مدتی خبر بازداشت وی روی خروجی سایت قرار می‌گیرد؟

چطور ممکن است بدون اطلاعات دقیق برای شخصی حکم زده شود؟ البته نگاه دیگری هم وجود دارد و آن اینکه شاید اطلاعات دقیق و پرونده شخص بازداشت شده در اختیار وزارت بوده، اما به دلیل رابطه‌هایی ..... این حکم امضا شده  است!

***

به هر حال مبارزه با فساد در ورزش موضوعی است که مدت‌ها سر زبان‌ها افتاده و هر شخصی که اقدام به گرفتن هر پستی در وزارت ورزش، در باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها می‌کند شعار مبارزه با فساد را سر می‌دهد، اما آیا این مدیران واقعا در جهت مبارزه با فساد گام برمی‌دارند، یا به خاطر رابطه‌هایی که وجود دارد چشم‌هایشان را روی آن می‌بندند؟

امید می‌رود در دولت تدبیر و امید گامی اساسی در این باره برداشته شود تا بیش از این شاهد چنین صحنه‌هایی در ورزش نباشیم. چرا که ورزش فقط برای پاکی از هر گونه آلودگی است.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*