اخبار عمومی
اعلام وصول 2
3575
تاریخ انتشار: 1393/11/11 17:43
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان :
مدیرکل آموزش و پرورش گفت: ما مطالبات بسیاری از شهرداری و شرکت برق داریم که پرداخت نمی شوند

به گزارش عصرجهان، محمدتقی زاده، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان صبح امروز در نشست خبری، با اشاره به سالروز وقوع انقلاب اسلامی و لزوم حفظ و تداوم این اقتدار اسلامی گفت: انقلاب اسلامی تنها یک اتفاق سیاسی نبود بلکه آغاز یک دوره استثنایی در تاریخ معاصر است و راز موفقیت این دوره تاریخی یک بخش آن به عملکرد آموزش و پرورش باز می​گردد که دانش​آموزان با شناخت و معرفت، دستاوردهای انقلاب را از نسلی به نسل دیگر منتقل می​کنند.
وی چهارمحور مشخص را به عنوان عملکرد یک ساله خود عنوان کرد و اظهارداشت: اولین محوری که لازمه هرحرکت و فعالیتی است و باید در هرسازمانی به آن توجه ویژه ای شود، ایجاد آرامش، ثبات و نظم در آن سازمان است. ما این آرامش را در سازمان به وجود آوردیم و نتیجه خوبی حاصل شد.
تقی زاده داشتن یک برنامه را از محورهای اساسی در امر آموزش و پرورش دانست و گفت: آموزش و پرورش اتسان از سه مشکل اساسی رنج می برد مالی، منابع انسانی و نیز نداشتن یک برنامه ریزی علمی؛ که قطعا با یک برنامه ریزی علمی می توان بخش عمده ای از مشکلات مالی و کمبود منابع انسانی را مهار کرد. در همین راستا طراحی و تدوین و توسعه برنامه   آموزش و پرورش​ خوزستان در شورای اداری آموزش و پرورش استانداری مطرح و بررسی شد و در نهایت این برنامه با ۲۶ شاخص به​همراه در نظر گرفتن چالش​های آموزشی در استان تدوین شد.
تقی زاده با اشاره به بحث سوادآموزی به عنوان  اولین چالش گفت: حدود ۶۵۰هزار بی سواد در خوزستان وجود دارد که از این تعداد ۲۵۰هزارنفر والدین دانش آموزان هستند و این آمار نگران کننده بود؛ چرا که زمانی می توانیم آموزش و پرورش را به خوبی پیاده کرده و به سمت خانه ها هدایت کنیم که والدین سواد لازم را داشته باشند.
وی افزود: براساس بررسی های به عمل آمده حدود ۵۰هزار نفر از والدین اعلام کردند که هرگز ورود به مدرسه را نداشتند و چیزی در حدود ۵۰درصد جمعیت استان خوزستان دارای مدارک دوره راهنمایی هستند؛
مدیرکل آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: حضور این تعداد افراد بی​سواد مطلق و کم​سواد در استان یک بحران اجتماعی است. ​براساس اعلام وزارت آموزش وپرورش خوزستان بالاترین پوشش تحصیلی در سواد آموزی کشور داشته است که این نشان دهنده برنامه​های اجرا شده در خوزستان برای مقابله همه جانبه با بی​سوادی است.
تقی زاده وجود پیش دبستانی را یکی از شاخص های مورد توجه جامعه علمی بین المللی عنوان کرد و گفت: سال گذشته تنها ۳۰درصد از دانش آموزان پایه اول، دوره پیش دبستانی را پشت سر گذاشته بودند که این آمار بسیار پایین بود؛ اما در سال جاری

با تلاش معاونت ابتدایی توانستیم مناطق تحت پوشش پیش دبستانی را به میزان ۱۰۰ درصد افزایش دهیم و اکنون ۶۵ هزار نوآموز در پیش​دبستانی​های استان داریم.
وی یکی از اقدام های خوب در سال جاری را بهره مندی از بسته ای به نام بسته حمایتی دانست و اظهار داشت: این بسته به منظور جبران بخشی از کمبودهای نیروهای انسانی در استان ها از طرف وزارت آموزش و پرورش اعلام شد که بر اساس آن حدود ۴۰۰ معلم جدید، جوان و با مدارک مرتبط وارد آموزش و پرورش شده و  در برخی مدارس جایگزین سرباز معلمین شدند.
وی با اشاره به این​که در سال گذشته رتبه کنکور استان ۲۷ بود که توانستیم ۲ پله رتبه کنکور را ارتقا دهیم، عنوان کرد: در حوزه ابتدایی سال گذشته رتبه کشور ۳۰ بود که اکنون رتبه آموزش ابتدایی استان در کشور با ۷پله صعود به رتبه ۲۳ رسیده است.
تقی​زاده با بیان این​که باید زیر ساختارها را در خوزستان ترمیم کرد، یادآور شد: اگر به پیش​دبستانی توجه و رسیدگی شود قطعا در آینده در پایه سوم متوسطه که پایه ارزیابی در سطح کشور است مشکلی نخواهیم داشت.
مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان تصریح کرد: ​نباید خوزستان را با شاخص​های آماری با دیگر استان​های کشور مقایسه کرد. خوزستان را باید با شاخص​های فرهنگی و اجتماعی مقایسه کنیم. خوزستان در طول تاریخ کانون بحران و آسیب​های اجتماعی بود و تمام شاخص های نرم​افزاری و فیزیکی در استان شکسته شده است.
تقی زاده در پاسخ به این سوال که آیا یک شیفت شدن تمامی مدارس در دستورکار قرار دارد یا خیر، اظهارداشت: من زیاد موافق یک شیفت شدن مدارس نیستم زیرا در این صورت علاوه بر این که ناچاریم تراکم دانش آموزان را در کلاس ها افزایش دهیم، از فضاهای فیزیکی نیز نمی توان بهره لازم را برد.
تقی زاده با اشاره فرسودگی مدارس در خوزستان، عنوان کرد: چرا باید بعد از ساخت یک مدرسه و افتتاح آن باید به فکر تعمیر آن باشیم. در​حالی​که بناهایی وجود دارد که هزاران سال عمر دارند و هم​چنان مورد بهره​برداری قرار می​گیرند. استان خوزستان کانون حوادث بی شماری بوده و مدارس در این راستا آسیب بسیاری دیده اند لذا باید نگاه ویژه ای نسبت به این استان داشت.

وی با اشاره به این​که باید مسائل آموزش وپرورش دغدغه همه مردم باشد، اظهار​کرد: ​از دیگر محورهای برنامه​های آموزش وپرورش درگیرکردن ذهن مردم و مسؤولان با مسائل آموزش و پرورش است. ما مشکلات را در جلسات شورای آموزش و پرورش با استانداری، فرمانداران، بخشداران و تمام مسؤولان مطرح می​کنیم.
وی با اشاره به لزوم کمک همه دستگاه​های استان به آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آموزش وپرورش خوزستان مبلغ ۲۳۰ میلیارد تومان مطالبات عقب​مانده  از شرکت ها و شهرداری دارد و شهرداری با این که ۵ درصد سهم آموزش و پرورش را از مردم دریافت می​کند اما به ما پرداخت نمی کند! هم​چنین آموزش وپرورش در حدود ۹ میلیارد تومان از سازمان آب و برق طلبکار و ۷ میلیارد تومان به آن شرکت بدهکار است و با این حال سازمان آب و برق اداره​ها ی آموزش و پرورش را به دلیل بدهی مدارس قطع می​کند. این چه منطقی است؟! سازمان آب و برق به جای قطع​کردن برق ادارات آموزش و پرورش مبلغ بدهی خود را از مبلغ مطالبات ما کم کند و باقی​مانده را به ما پرداخت کند.

مدیر کل آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سرانه سالیانه دانش​آموزی ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است که این مبلغ برای گذران مدارس اندک است، البته بخشی از آن را به مدارس پرداخت کردیم. اگر دیگر سازمان​ها مطالبات ما را پرداخت کنند بخش زیادی از مشکلات​ مدارس حل می​شود.

تقی​زاده تاکید​کرد: ما اگر نتوانیم در وضعیت آموزش و پرورش استان خوزستان تغییری ایجاد کنیم باید این مقام را به فرد توان​مند دیگری واگذار کنیم.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*