اخبار عمومی
اعلام وصول 2
3713
تاریخ انتشار: 1393/11/24 18:18
کریم افتخاری، از فعالان سیاسی در یاداشتی به بررسی معضل مدیریت خویشاوندی پرداختند

عصرجهان:در حماسه 22بهمن امسال آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی  نماینده محترم ولی فقیه در استان و عضو  مجلس خبرگان رهبری در شهرستان لنده در سخنرانی مهم خویش  به نکته مهمی اشاره نمود .ایشان با اشاره به مسائل و مشکلات جامعه اشاره نمودند:« باید بدانیم که برگشت به ارزش‌های انقلاب تنها راه حل مشکلات جامعه است و مسئولان به این نکته توجه داشته باشند که سیاست‌زدگی تا به امروز چیزی جز بدبختی برای ما به همراه نداشته است.»ایشان مدیریت خویشاوندی را پاشنه آشیل اشتغال دانستند. زیرا  با مدیریت خویشاوندی نمی توان فقر و بدبختی را از جامعه زدود.در هر حال مدیریت اسلامی دارای چالشهای زیادی است که در ذیل به برخی از آنها اشاره می کنیم :

تعهد همراه با تخصص و شایسته سالاری  مهمترین شاخص مدیریت اسلامی

مدیریت اسلامی زمانی تحقق پیدا می کند که  تعهد وتخصص و  شایسته سالاری در متن و بطن آن  باشد .متاسفانه در بسیاری  از مواقع  دیده می شود شایسته سالاری بسیار مظلوم واقع می شود  و دچار انحراف می گردد.این انحرافات در قالب های مختلف شامل دوست بازی - آشناگرایی و فامیل بازی وزد و بندهای سیاسی  و...نمایان می گرددودر قالب رسمی آن حمایت برخی از مسئولان از مسئولان دیگر جهت در قدرت ماندن خلاصه میگردد .در عین  حال اگرکسی از بستگان ودوستان دارا ی تعهد و تخصص و شایسته باشند .در این میان خدمت  انها به مردم با مدیریت اسلامی تناقض ندارد .در صدر اسلام از این موارد به چشم می خورد . اما به شرطی اگر تخلفی مرتکب شدند به مانند بقیه متخلفین با آنها برخورد شود .سیره امامان معصوم در برخور با متخلفین و متجاوزین به بیت المال نمونه بارز مدیریت اسلامی است .

تلاش جهت در قدرت ماندن اشنایان و دوستان بدون هیچ گونه ضابطه ای و زد و بند سیاسی؛ از چالشهای در مدیریت جامعه اسلامی است.متاسفانه این رویه زشت در برخی از مسئولان جامعه اسلامی وجود دارد . نموه بارز آن را می توان در مشاهده ی تخلفات و خطاهای مدیران زیر دستی یا مدیران دیگر نهادهای نظام اسلامی به علت همسویی در جناح بندی های سیاسی و احزاب سیاسی، که به منظور حمایت از یکدیگر عمل می کنند. رسول خدا (صلوات الله علیه و آله) در مواجهه با یکی از مأمورانش که رشوه گرفته بود او را از کار برکنار کرد و بر روی منبر دست به افشاگری و بردن آبروی آن فرد نمود،بنابراین  جهت افشای  مفاسد اقتصادی و کسانی که در جامعه اسلامی به انحاء مختلف اقدام به رانت خواری در قالبهای مختلف ان دارند ،  باید از سیره وروش پیامبران اطاعت نماییم.در عین حال  تازمانی که دادگاه اسلامی جرمی را علیه کسی اعلام نکرده؛ بردن  آبروی آن فرد در ملا عام خودش جرم است .

نمونه دیگرپاشنه آشیل مدیریت اسلامی چشم پوشی از خطاست.چشم پوشی از خطا حتی در سطح بسیار محدود آن باعث گسترش این فرهنگ زشت می شود   . مماشات برخی مدیران به علت زد و بند سیاسی، مالی و … خطاهای مدیران زیر دستی موجبات ضررهای فراوانی را در عرصه های مختلف به ویژه در رشد و پیشرفت اقتصادی کشور پدید می آورد.حتی رواج این فرهنگ برای نسل اینده بسیار خطرناک است .

حضرت علی (علیه السلام) به مالک اشتر می فرمایند: «اگر کسی از والیان و مفسدان خیانت کرد او را مجازات کن و داغ ننگ را بر او بنشان» حضرت، خطاب به زیاد بن ابیه به هنگام برکناری او از ولایت بصره می نویسد:«چنان بر تو سخت گیرم که ثروتت کم، بارت سنگین و زبون و خوار گردی»

تدیّن و تعهد، معیار تصدی مسئولیت

حضرت امام خمینی رحمه الله علیه  بنیان گذار جمهوری در این خصو می فرماید :

 بنابراین، اگر چنانچه همین دولت شد و همین اشخاص شدند، که کارشان[را]انجام می‌دهند؛ اگر این نشد و یک کس دیگری شد و یک جمعیت دیگری شدند، شما نباید از این جهت[نگران]باشید که ما رفتیم، یک کس دیگر آمد؛ باید ببینید که آن جا می‌توانید کار بکنید یا نه. آنها هم که می‌آیند، اگر واقعاً می‌خواهند خدمت بکنند، برای اسلام خدمت بکنند، آنها هم پیش خدا مأجورند، بعد هم معلوم می‌شود چکاره‌اند. و اگر آنها می‌خواهند یک مقامی را اخذ بکنند، یک کاری را انجام بدهند به واسطۀ اینکه مقام داشته باشند، آنها هم پیش خدا معلوم است و بعد هم مؤاخذه خواهد شد. باید کسانی که می‌خواهند یک کاری بکنند، باید فکر این باشند که شایستۀ این کار هستند یا نه! مسائل مهم است. مسئلۀ دولت، مسئلۀ ریاست جمهور، مسئلۀ ریاست مجلس، مسئلۀ قوۀ قضائیه، وزارت، همۀ اینها اهمیت دارد. اگر چنانچه انسان دنبال این باشد که حالایی که من رئیس دولت هستم، بروم دنبال رفقایی که همراه من هستند، کار آمد باشند یا نباشند، به این کار نداشته باشد، بداند که این کار، کار شیطانی است. رئیس جمهور هم اگر دنبال این باشد که وزرایی تعیین بکند، معرفی بکند که آن وزرا فرمانبردار خودش باشند، نه فرمانبردار اسلام، آن هم بداند که این کار، کار شیطان است، کار انسان متعهد نیست ـ و هر یک از ما. این یک مسئلۀ معیاری است برای همه، که اگر چنانچه واقعاً متعهد است، فرقی نکند که حالا من وزیرم، یا اینکه وکیل هستم، یا اینکه کار دیگر از من می‌آید، یک کار دیگر، هر چه شد؛ من برای اسلام می‌خواهم کار بکنم. و می‌دانید که الآن ما احتیاج داریم؛ مملکت ما احتیاج به خدمتگزار دارد؛ احتیاج دارد که اشخاص فهیم، اشخاص فعال در این کشور خدمت بکنند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*