اخبار عمومی
اعلام وصول 2
3740
تاریخ انتشار: 1393/11/26 11:29
صادق خوب نژادیان کارشناس ارشد حقوق نوشت:
چند روز گذشته که پدیده گرد و غبار مهمان استانهای غربی و جنوبی کشور علی الخصوص استان خوزستان بوده است. و همچنین شهرستان بهمئی از توابع استان کهگیلویه بویراحمد که از لحاظ موقعیت جغرافیایی واقع در خاک خوزستان می باشد و مردم این شهرستان شاهد مهمان ناخوانده خود بودند.

حقوق شهروندی مردم شهرستان بهمئی به تبع از خوزستان است یا کهگیلویه بویر احمد؟

صادق خوب نژادیان کارشناس ارشد حقوق در عصر جهان نوشت:چند روز گذشته که پدیده گرد و غبار مهمان استانهای غربی و جنوبی کشور علی الخصوص استان خوزستان بوده است. و همچنین شهرستان بهمئی از توابع استان کهگیلویه بویراحمد که از لحاظ موقعیت جغرافیایی واقع در خاک خوزستان می باشد و مردم این شهرستان شاهد مهمان ناخوانده خود بودند.طبق آمارهای اعلام شده در بهمئی غلظت گرد و غبار تا حدود6هزار میکروگرم بر متر مکعب بوده است یعنی چندین برابر وضعیت نرمال هوای پاک.در حالیکه در مرکز استان (یاسوج)این شهرستان شاهد هوای پاک و بارانهای پراکنده بودیم.

وجود این پدیده گردو غبار و ریزگردها باعث سفر چند روزه مسئولان ارشد کشوری به استان خوزستان شده است و علاوه بر تشکیل جلسات مکرر و فوق العاده، از نزدیک شاهد این مهمان ناخوانده بودند و خدماتی نظیر توزیع ماسک، تعطیلی ادارات و مدارس و موسسات آموزش عالی و خدمات بهداشتی رایگان به بیماران ناشی از این پدیده و ....... ارئه شده است.

در حالیکه شهرستان بهمئی هر چند که آمار دقیقی از بیماران ناشی از این ریزگردها در دسترس نیست به خاطر اینکه بیشتر بیماران به مراکز درمانی شهرستان بهبهان مراجعه می کنند، افراد زیادی دچار بیماری ناشی از گرد و غبار شدند یا این ریزگردها زندگی روزمره آنها را مختل کرده است. اما نه خبری از حضور مسؤلان کشوری و استانی بود و نه تشکیل جلسه ای مرتبط با این پدیده! و نه خبری از تعطیلی مدارس و ادارات و مؤسسات دانشگاهی ! و نه توزیع ماسک و خدمات بهداشتی رایگان! و نهایتاً مردم به این نتیجه رسیدند که تنها راه مراقبت از خود است که البته این کار را هم انجام دادند.

آیا مسئولان ارشد استانی از وضعیت نابسامان بهمئی بی خبر بودند؟ مسئولان اجرایی و بهداشتی و زیست محیطی محلی چه اقداماتی انجام دادند؟

آیا ایجاد تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و متولیان محیط زیست کشور که از مفاد آن ارتقای شاخص زیست محیطی و سلامت جامعه است می تواند چه تأثیری در وضعیت بهداشتی و زیست محیطی بهمئی هر چند که در قلمرو اداری استان خوزستان نیست داشته باشد؟

خدماتی که به مردم شهرستان بهمئی از طرف دو استان خوزستان و گهگیلویه ارائه نگردید اما امیدواریم که از 2دو میلیون ماسک پیشرفته ای که به قول وزیر بهداشت(هاشمی) که قرار هست توسط  جمعیت هلال احمر در شهرستانهای خوزستان توزیع گردد مردم بهمئی بی نصیب نباشند اما در این بین حس انساندوستی خوزستانی ها و پیگیری مسؤلان مربوطه شهرستان بهمئی را می طلبد.

از مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی  و مدیران ارشد اجرایی استان کهگیلویه انتظار می رود که حقوق مردم این شهرستان را جدی بگیرند و خسارتهای ناشی از این ریزگردها به کشاورزان،تجهیزات پزشکی مورد نیاز،تأثیرات منفی این ریزگردها بر اقتصاد توریستی شهرستان،افزایش حق بدی آب و هوا برای کارکنان ادارات بهمئی را در دستور کار خود قرار دهند.

شایسته است که متولیان حوزه محیط زیست و بهداشت نگاهی فراگیر به استانها و شهرستانهای درگیر با این پدیده (فراملی و ملی) داشته باشند و مردم بهمئی را از یاد نبرند. زیرا اینان مردمانی هستند که در 36 سال عمر انقلاب اسلامی در همه گردنه های پر پیچ و خطر انقلاب همواره با تبعیت از ولی امر مسلمین حضور حماسی داشته اند. جبهه حق علیه باطل و اهداء بیش از 120شهید دیار بهمئی تنها گوشه ای از ایمان و اخلاص سرزمین باستانی کهن بهمئی است.

و همچنین مردم انقلابی بهمئی در 22بهمن امسال که علی رغم شرایط نامساعد آب و هوا و هجوم ریزگردها برای سلامتی مضر بوده است با شکوه و صلابت، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را با حضور گسترده و پرشور جشن گرفته اند.

صادق خوب نژادیان کارشناس ارشد حقوق

 

 



کانال تلگرام عصر جهان


مهرنوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
1393/11/26 22:10
  +0

  -0
پاسخ
گچساران و بهمئی بوند جز خوزستان از کهگیلویه جدا شوند
همکار
|
Iran, Islamic Republic of
|
1393/11/28 23:11
  +0

  -0
پاسخ
در جریان سیل چند سال قبل در بهمئی فورا استاندار خود را به بهمئی رساند و در حد وسع خود تلاشهایی داشته اند در حالی که اصل سیل در بهبهان بود و حدود ۱۰ یا ۱۲ نفر در آن سیل در جاده بههبان فوت نمودند که خانواده هایشان در روستاهای اطراف دنبال اجساد انها می گشتند و کمترین خدمات از طرف استان خوزستان صورت می گرفت .

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*