اخبار عمومی
اعلام وصول 2
3781
تاریخ انتشار: 1393/11/30 00:25
مسئول فرهنگی و خبری اداره کتابخانه های عمومی بهمئی:
صادق خوب نژادیان :در حال حاضر در این شهرستان به ازای هر نفر یک جلد کتاب و مطبوعات وجود دارد و از نظر فضای فیزیکی به ازای هر صد نفر حدود 2 متر مربع فضای فیزیکی وجود دارد که باید افق1404 به 8 متر مربع برسد.

صادق خوب نژادیان کارشناس ارشد حقوق بین الملل و مسئول فرهنگی و خبری اداره کتابخانه های عمومی بهمئی در عصر جهان نوشت:انقلاب شکوهمند ایران معلول و محلول عوامل بسیار زیادی است که یکی از این عوامل،فرهنگ می باشد.فرهنگ دارای تعاریف متعددی است و یعنی بیرون کشیدن معرفت و دانش و استعدادهای نهفته انسانی از اندرون خود انسانها و شکوفایی آنها. عوامل فرهنگی  که در بوجود آمدن انقلاب اسلامی ایران نقش داشته اند می توان به فرآیند جغرافیای 5000ساله و تاریخ2500ساله و  دین مبین اسلام 1400ساله اشاره نمود. این انقلاب با انقلابهای دیگر دنیا و  سایر تغییر و تحولات سیاسی - اجتماعی – حکومتی تفاوت داشته است.این انقلاب در واقع انقلابی فرهنگی با رهبری ولایت،روحانیت و برگرفته از دین مبین اسلام بود. علمای اسلام و روحانیون توانسته اند با پشتوانه مردمی متمدن و مسلمان با رهبری امام خمینی "ره" توانسته اند انقلاب فرهنگی اسلامی ایران را بوجود آورند که امروزه الگوی سایر مردم جهان بخصوص مسلمانان و مستعضفان است.

مردم ایران همیشه اهل کتاب و کتاخوانی بوده اند و از وجود کتاب نفیس الهی (قرآن )برخوردار بوده اند.متأسفانه در دوران حکومتهای گذشته بخصوص در دوران پهلوی با وجود نشر صنعتی، مقوله کتاب و کتابخوانی که یکی از موضاعات مهم فرهنگی جامعه بود و برای جلوگیری از رشد فکری و اجتماعی مردم و در جهل ماندن آنها به بوته فراموشی سپرده شد.این دیار هم از سایر نقاط کشور مستثنی نبود و از وجود نشر مکتوب بی بهره بود و دلیل آن هم غالب بودن فرهنگ شفاهی بر فرهنگ مکتوب بود.

صادق خوب نژادیان کارشناس ارشد حقوق بین الملل افزود، زمان حکومت پهلوی در بهمئی سطح تحصیلات یا نبوده یا پایین بود و فقط عده ای اندک از نعمت خواندن و نوشتن برخوردار بودند. و کتاب رایج در بین مردم فقط کتاب الهی (قرآن)و شاهنامه که باز هم فقط در بین افراد باسواد بود هم وجود نداشت و در مجموع از مسائل فرهنگی به روش نوین و اسلامی خبری نبود.

اما امروزه به لطف الهی و حاصل انقلاب فرهنگی ایران اسلامی مردم شهرستان بهمئی از نعمتهای فرهنگی آن بی بهره نبوده و سطح سواد افزایش یافته و حتی تحصیلات را تا سطح عالیه فرا گرفته و مسائل فرهنگی را هم به تبع از اسلام و قرآن آموخته و  گسترش داده اند.

قبل از انقلاب هیچ کتابخانه ای در این شهرستان حتی در مدارس آن که در پلهوی دوم تأسیس شده بود وجود نداشت.

در حال حاضر در سطح شهرستان بهمئی 6 باب کتابخانه عمومی فعال در( شهر لیکک، بخش های ممبی،سرآسیاب و شهرک گچ بلند ،ولیعصر،دهستان کت) وجود دارند و به خدماتی گسترده با همشهریان بهمئی مشغولند.

در حال حاضر در این شهرستان به ازای هر نفر یک جلد کتاب و مطبوعات وجود دارد و از نظر فضای فیزیکی به ازای هر صد نفر حدود 2 متر مربع فضای فیزیکی وجود دارد که باید افق1404 به 8 متر مربع برسد.

از اهداف نهاد کتابخانه های عمومی و طبق سند چشم انداز افق1404 باید ما در منطقه حرف اول را بزنیم و در دنیا به رتبه 15 برسیم، از نظر (   سرانه فضا  ،  منابع ،  عضو  و امانت) همچنین  ضرورت ارتقاي « سرانه مطالعه » براي تحقق  اهداف فوق می باشد.

از دیگر فعالیتهای کتابخانه های عمومی بهمئی کانون های ادبی می باشد که انجام فعالیتهایی نظیر نقد و بررسی کتاب،شب شعر،قصه گویی و داستان نویسی،مسابقات فرهنگی و کتابخوانی، برپایی نمایشگاه کتاب و ......می باشد.

  برای ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی و اینکه کتاب در سبد کالاهای اساسی خانواده قرار گیرد، عزم ملی و محلی و همگانی را می طلبد و به امید روزیکه کتاب سرلوحه اصلی برنامه های روزانه و وقت افراد باشد و آنوقت هست که شاهد سعادت دنیوی و پیشرفت علمی و صنعتی یک ملت و همچنین سعادت اخروی مردم ان ملت هستیم.

صادق خوب نژادیان مسئول فرهنگی و خبری اداره کتابخانه های عمومی بهمئی

 



کانال تلگرام عصر جهان


کتابدار
|
Iran, Islamic Republic of
|
1393/12/04 16:59
  +1

  -0
پاسخ
تشکر ا ز مقاله شما
خوب نژاد ی
|
Iran
|
1393/12/23 19:15
  +1

  -0
پاسخ
مطالب جالبی بود .

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*