اخبار عمومی
اعلام وصول 2
3872
تاریخ انتشار: 1393/12/08 23:43
دولت یک سال فرصت را به امید لغو تحریم‌ها از دست داد-پرونده فساد 6500 میلیاردی مربوط به دوره اصلاحات است-حمله لاریجانی به شعار احمدی نژاد-شعار علیه وزیری که ندارد نشان از پدر-ملاقات احمدی نژاد با پسر نخست وزیر اسبق ترکیه!

عصرجهان:اخبار ویژه شنبه در رسانه های مجازی،چاپی،دیداری و شنیداری (منابع بسته خبری:سایت های خبری- مطبوعات)

کیهان
دولت یک سال فرصت را به امید لغو تحریم‌ها از دست داد
دولت برخلاف انتظار موجود، رویکردی متناقض را برای خروج از رکود اقتصادی در پیش گرفت.
روزنامه شرق با انتشار این تحلیل نوشت: رویه منطقی، طبیعی و مورد انتظار از دولت یازدهم این بودکه از فرصت موجود استفاده کرده و مقدمات دوران اقتصاد بدون نفت را با تسهیل فضای فعالیت و شرایط کسب وکار نیروهای مولد و کارآفرین به ویژه در بخش خصوصی فراهم کند.
اما دولت ضمن نادیده گرفتن پتانسیل نیروی مولد بخش خصوصی، با تکیه بر صنایع بزرگ دولتی و شبه دولتی و افزایش قیمت‌ها و مالیات و هزینه‌های فعالیت بخش مولد خصوصی، رویکردی بس متناقض و متضاد برای خروج از رکود در پیش گرفت و به تدریج رکن اصلی سیاست اقتصادی خود را بر محور چرخه باطل دولت‌های پیشین مستقر کرد.
این روزنامه می‌افزاید: دولت نقطه ثقل فعالیت خود را بر افزایش درآمدهای حاصل از فروش منابع طبیعی یا با ارزش افزوده کم قرار داد و به امید برطرف شدن تحریم‌ها (که البته در جای خود امری لازم است) نشست. یک سال و اندی زمان پر ارزش از دست رفت و به قول بیهقی قضا در کمین بود و کار خویش می‌کرد و قیمت‌های نفت سقوط کرد.
نویسنده خاطرنشان می‌کند، قاعده طبیعی برون رفت از رکود این بود که دولت با کوچک‌سازی بدنه خود و چابک‌سازی و ارتقای کارآمدی و کارآیی خود به جای بار روی اقتصاد، پشتیبان و کمک‌کار آن شود. بسترسازی لازم برای رشد فعالیت مولد و کارآفرینی و رفع تضییقات و تحمیلات موجود ضمن افزایش ایجاد اشتغال و درآمد ملی، توان مصرف جامعه را بالا برده و خروج از رکود را رقم می‌زد. همچنین در این میان درمان برنامه‌ریزی شده معضلات اقتصادی نیز قابل پیگیری بود. اما در عمل چیز دیگری در حال تکوین است.
نویسنده با انتقاد از عدم کوچک‌سازی دولت و افزایش هزینه‌های آن در کنار افزایش قیمت حامل‌های انرژی نوشت: تنها راه نجات واقعی و پایدار اقتصاد کشور، بسترسازی و اجرای سیاست‌های اقتصادی در جهت رشد و توسعه غیررانتی و رقابتی بخش‌های خصوصی مولد اقتصادی و کارآفرینی و تکیه به نیروی کار و خلاقیت مردم است.
دولت به جای صرف انتقال فشار بار مالیاتی و هزینه‌های خود به مردم و بخش مولد خصوصی و کارآفرینان باید رویکردی را اتخاذ کند تا اولا حجم و هزینه‌ها و ابعاد دخالت و تصدی‌گری خود را کاهش دهد، دوما سبدمالیاتی را به سمت بخش‌های عمومی و شبه‌دولتی، ثروتمندان و سوداگران و بخش غیرمولد گسترش دهد و سوما درآمد مردم و تولیدکنندگان را بالا برده که ضمن خروج از رکود، امکان کسب مالیات و درآمد نیز میسر شود.
تورم ناشی از افزایش نقدینگی ثبات اقتصادی را تهدید می‌کند
آمارهای رسمی دولت از افزایش 27/9 درصدی نقدینگی و افزایش تسهیلات واگذار شده از سوی بانک‌ها حکایت می‌کند. مفهوم این آمار، فراهم شدن مقدمات افزایش تورم در کشور است.
حجم نقدینگی در پایان دی ماه سال جاری با رشد 22/7 درصدی به 687 هزار و 800 میلیارد تومان رسید.
پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد رشد نقدینگی در دی ماه سال 1392 نسبت به دی ماه سال قبل 27/9 درصد بوده است.
نقدینگی 687 هزار میلیارد تومانی به این معنی است که امسال و تا ماه دهم از سال 93، 127 هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه شده است.
روزنامه اعتماد در همین زمینه نوشت: دولت روحانی از ابتدای کار خود، مهار نقدینگی و انضباط پولی را در صدر برنامه‌های خود قرار داد. با این وجود رشد 29 درصدی نقدینگی در سال گذشته از عدم توفیق این برنامه دولت خبر می‌داد بخشی از افزایش حجم نقدینگی در سال 1392 ناشی از این است که پنج مؤسسه مالی و اعتباری از بانک مرکزی مجوز فعالیت گرفتند و آمار نقدینگی آنها به آمار نقدینگی موجود اضافه شد. این موضوع به اواخر دی ماه سال گذشته برمی‌گردد؛ زمانی که معاون نظارتی بانک مرکزی از احتساب میزان نقدینگی در اختیار مؤسسات مالی و اعتباری تحت نظارت بانک مرکزی در آمار نقدینگی جامعه خبر داد و گفته بود: میزان نقدینگی این مؤسسات معادل 20 الی 25 درصد حجم نقدینگی موجود در جامعه است.
یادآور می‌شود مسئولان دولت فعلی، پروژه‌های عمرانی مانند مسکن مهر را که موجب ایجاد مسکن برای 2 میلیون و 400 هزار خانواده شده، موجب افزایش نقدینگی می‌دانستند اما اکنون معلوم شده عوامل دیگری در این کار دخیل هستند.
همزمان قائم‌مقام بانک مرکزی از دست درازی بانک‌ها به منابع بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات بیشتر خبر داده و نسبت به بازگشت تورم هشدار داده است. اکبر کمیجانی با اشاره به اینکه بانک‌ها نه تنها به منابع خود تسهیلات داده‌اند که به منابع بانک مرکزی هم دست‌درازی کرده‌اند، نسبت به بازگشت تورم هشدار داد. اکبر کمیجانی تصریح کرد: پیش‌بینی ما در خوشبینانه‌ترین وضعیت برای کل سال 280 هزار میلیارد تومان بود ولی اگر اوضاع تا پایان سال به همین روال پیش رود، بانک‌ها 324 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت خواهند کرد که به مراتب بالاتر از پیش‌بینی ما است.
قائم مقام بانک مرکزی گفت: تعداد زیادی از بانک‌ها به عنوان اضافه برداشت بدهکار بانک مرکزی هستند. بانک‌ها نه تنها منابع خود را در این راه مصرف کردند، بلکه به منابع بانک مرکزی هم دست‌درازی کرده‌اند و این خطر بزرگی است که می‌تواند اهداف تورمی را برای سال آینده مخدوش کند.
وی می‌‌گوید: ارقام نشان می‌دهد بانک‌ها بیش از آنچه که قابل پیش‌بینی بوده تسهیلات اعطا کرده‌اند. اگر فرض کنیم در بدترین سناریو حدود 40 تا 50 درصد این منابع، منابع جدید است، باز هم بانک‌ها در محدوده‌ای عمل کرده‌اند که خطر برگشت تورمی را مطرح می‌کند. وی با گلایه از وضعیت وام‌دهی بانک‌ها اظهار کرد: ما از منظر کلان و کل تسهیلات اعطایی نه تنها احساس نمی‌کنیم که بانک‌ها خویشتنداری کرده‌اند، بلکه حتی مازاد بر منابع خودشان و با استفاده از منابع بانک‌ مرکزی به عنوان اضافه برداشت، به این موضوع دامن زده‌اند و احتمالا در مدت باقیمانده، به صور مختلف اعطای تسهیلاتشان نسبت به ماه‌های قبل بیشتر هم خواهد شد.
پرونده فساد 6500 میلیاردی مربوط به دوره اصلاحات است
رئیس بانک مرکزی تلویحاً فاش کرد پرونده 6500 میلیارد تومانی مربوط به دوره اصلاحات است. ولی‌الله سیف می‌گوید این پرونده مربوط به 10 سال پیش است.
سیف در نشست مدیران عامل و اعضای هیئت‌مدیره بانک‌ها گفته است: در پرونده 6500 میلیارد تومانی نظام بانکی را مقصر جلوه می‌دهند و برخی اخبار به گونه‌ای جهت‌دار منتشر شده که گویی این پرونده جدید و مربوط به زمان حاضر است، درحالی که این پرونده به یک دهه قبل برمی‌گردد و بانک مرکزی نیز قبلاً این پرونده را همراه با سایر موارد (جمعاً 575 مورد) به مقام قضائی جهت‌ پیگیری اعلام نموده بود.
به گزارش خبرگزاری فارس، بخش عمده تسهیلات 6500 میلیارد تومانی آقای «م‌ر» تولید کننده لوله پروفیل و صاحب گروه صنعتی «ص» متعلق به یک بانک خصوصی است که البته گفته می‌شود وی به یک بانک دولتی هم بدهی قابل توجهی دارد. این فرد، 4000 میلیارد تومان به یک بانک خصوصی بدهکار است و البته به دو بانک دولتی هم بدهی کلانی دارد. وی که  تولید کننده لوله پروفیل است، علت شکل‌گیری بخشی از بدهی‌ خود را عدم وصول طلب خود از برخی شرکت‌های پیمانکاری عنوان و اعلام آمادگی می‌کند بابت بدهی‌اش کارخانه‌های او تحویل بانک شود. این درحالی است که این واحدها نیز در گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی و مالی دچار بحران و اعتراضات کارگری بوده‌اند.
یک مقام آگاه در پاسخ به این سؤال که چگونه بانک به این فرد 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است، گفت: بخش عمده این تسهیلات، ال‌سی بوده به طوری که فقط در یک مرحله بانک برای او 600 میلیون یورو ال‌سی باز کرده بود. باتوجه به نرخ حدود 4 هزار تومانی یورو در بازار، تنها 2400 میلیارد تومان از آن مختص این یک فقره ال‌سی است. این تسهیلات در حدود سال‌های 80 پرداخت شده است.
طبق گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس از نظام بانکی، این فرد که صاحب یک گروه صنعتی است، به یک بانک دولتی هم بدهی قابل توجهی دارد.
مفهوم لایحه بودجه 94 از نگاه اقتصاددان اصلاح‌طلب
یک اقتصاددان می‌گوید رشد مورد ادعای دولت رشد با کیفیت نیست.
فرشاد مؤمنی در مصاحبه با خبر آن‌لاین گفت: با کمال تأسف در سال 94 براساس تمهیداتی که در لایحه بودجه قابل مشاهده است، قرار نیست تغییرات مثبت محسوسی در اقتصاد کشور اتفاق بیفتد. آنچه برای سال آینده می‌توان پیش‌بینی کرد این است که ما همچنان فاقد رشد با کیفیت، به عنوان رشد متکی بر بخش‌های مولد خواهیم بود.
این اقتصاددان نزدیک به اصلاح‌طلبان بیان داشت: رشدهای حاصله نیز بیشتر جنبه صوری داشته و ناظر بر تغییرات غیر مؤثر در بهبود وضعیت کلی اقتصاد با خصلت پایداری خواهد بود. مانند آنچه امسال اتفاق افتاد و 4 درصد رشد اقتصادی برای 6 ماهه اول امسال اعلام شد که احتمالاً برای کل سال 2 درصد خواهد بود. اگرچه در محاسبات آماری واقعاً این رشد اتفاق افتاده، اما رشد با کیفیتی که مبتنی بر افزایش تولید و رونق بنگاه‌های تولیدی باشد، نبوده و بیشتر به رشد نقدینگی دلالت داشته. در سال آینده نیز در سند بودجه 2/5 درصد رشد اقتصادی برآورد شده اما در صورت حصول این نتیجه هم رشد اقتصادی با کیفیتی نخواهیم داشت و صرفاً شاهد بالا رفتن کمیت اعداد و ارقام بوده‌ایم.
رفاقت دردسرساز فائزه هاشمی با اعضای بهائیت و سازمان منافقین
خبرگزاری ایسنا در خبری به دور از آداب خبرنویسی نوشت: «فائزه هاشمی بخشی از مطالب منتسب به خود از جانب روزنامه فیگارو را تکذیب کرد. اما توضیح نداد که کدام قسمت از مصاحبه فائزه هاشمی با فیگارو تکذیب می‌شود.»
فائزه هاشمی در مصاحبه با ایسنا گفت: در مصاحبه با فیگارو سوال‌های متعددی مطرح شد که گمان می‌کنم آنچه از سوی برخی از رسانه‌ها به نقل از من در قالب گفت‌وگو با فیگارو مطرح شده ناشی از نقل نادرست مطالب از جانب رسانه مذکور یا اشتباه در ترجمه باشد.
در مصاحبه یاد شده از من خواسته شده ارزیابی از خاطرات زندان داشته باشم که عنوان کردم خاطرات آن دوران خاطراتی خوب بود و در آن زمان من با انسان‌های بزرگی آشنا شدم.
فائزه هاشمی با بیان اینکه در این مصاحبه از من سوال شد  با چه کسانی هم‌بند بودید، یادآور شد که من در قالب پاسخ به این سوال به افرادی اشاره کردم که از گروه‌های مختلف در آن مقطع زمانی با من هم‌بند بودند.
وی تصریح کرد: آنچه در برخی از رسانه‌ها به نقل از من بیان شده پاسخ‌هایی است که من به سوال‌های متعدد خبرنگار دادم، اما به هر دلیل، این پاسخ‌ها به صورت نادرست در کنار هم قرار گرفته و در قالبی بیان شده که از آنچه مد نظر من بوده، فاصله دارد.
یادآور می‌شود فائزه هاشمی در مصاحبه با روزنامه فیگارو با اشاره به زندانی شدنش به مدت 6 ماه گفته بود: زندان تجربه بسیار خوبی بود چرا که با زنان و مردان بزرگ ایرانی، بهائی‌ها، اعضای مجاهدین خلق ]منافقین[، اصلاح‌طلبان و کسانی آشنا شدم که برای باورهایشان مبارزه می‌کنند.
او همچنین مدعی پسرفت آزادی‌ها و ناامیدی مردم شده بود.
تکذیب مبهم مصاحبه با روزنامه فیگارو و ابراز تعلق‌خاطر به عناصر وابسته به گروهک صهیونیستی - انگلیسی بهائیت و همچنین سازمان تروریستی منافقین در حالی است که فائزه هاشمی 20 فروردین 92 نیز در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای بهار با مرور خاطرات دوره بازداشت خود، از بهایی‌ها، مجاهدینی‌ها و منافقین به عنوان دوستان خود یاد کرده و گفته بود: در میان هم‌بندی‌ها و دوستانم، بهایی‌ها، تعدادی از سازمان مجاهدین و... چند نفر لائیک و چپ بودند... بابا در ملاقات گله‌های آن طرف را منتقل کرد که چرا به مجاهدین، منافقین نمی‌گویم یا چرا روابط خوبی مثلا با مجاهدین و بهائی‌ها دارم.
بنابراین جا دارد از فائزه هاشمی بپرسیم آیا روزنامه زنجیره‌ای بهار نیز مشکل ترجمه داشته است؟!

تابناک
برای من فرقی نمی کند آیت الله باشم یا آیت الله العظمی
سیدرضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری عصر (پنجشنبه) در حاشیه مراسم ختم پسر فلاحیان (وزیر اسبق اطلاعات) در جمع خبرنگاران، به نامه‌ دفتر سخنگوی دولت مبنی بر اینکه وی سمت دولتی ندارد واکنش نشان داد.وی در پاسخ به نامه دفتر سخنگوی دولت مبنی بر اینکه اکرمی سمت دولتی ندارد، گفت: این شوخی بوده است و آقای نوبخت هم خودش این را تکذیب کرده است.کرمی تأکید کرد: برای من فرقی نمی‌کند که کجا باشم؛ برای من فرقی نمی‌کند که آیت‌الله باشم یا آیت‌الله‌العظمی.این خبر حاکی است روز 18 بهمن‌ماه سال جاری فاکسی از دفتر سخنگوی دولت برای رسانه‌ها ارسال شد که از آنها خواسته شده بود نباید برای اکرمی عنوان «مقام دولتی» به کار برده شود.در اطلاعیه دفتر سخنگوی دولت آمده بود:«نظر به اینکه در روزهای اخیر برخی از رسانه‌ها از عناوینی همچون مشاور رئیس‌جمهور، رئیس شورای فرهنگی ریاست جمهوری، مقام دولتی برای حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی استفاده نموده‌اند، لازم به اطلاع رسانی است که جناب آقای اکرمی رئیس شورای فرهنگی و امام جماعت مسجد سلمان فارسی است و هرچند که این مسجد در محوطه نهاد ریاست جمهوری واقع است، لیکن عناوین استفاده شده در مورد ایشان نادرست است، بنابراین نظرات ارائه شده توسط جناب آقای اکرمی شخصی بوده و منعکس کننده دیدگاه نهاد ریاست جمهوری و هیچ یک از ارگان‌های دولتی نیست.
حمله لاریجانی به شعار احمدی نژاد
علی لاریجانی در یادواره ۴۲۵ شهید محمودآباد با اشاره به اینکه یادواره های شهدا می تواند در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل های جوان که دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را تجربه نکردند، موثر باشد گفت: برخی مسئولان در گذشته شعار می دادند که نفت باید بر سر سفره مردم بیاید. این شعارها از ابتدا یک اشتباه محض بود زیرا که پول نفت باید صرف هزینه تولید شود تا مشکل بیکاری حل شود.
شعار علیه وزیری که ندارد نشان از پدر
جمهوری اسلامی نوشت: تعدادی از زنان در محل سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره ملی حضرت زینب(س) که در فرهنگسرای امام خمینی(ره) زنجان برگزار شده بود تجمع کردند و با ادعای صدور مجوز تک خوانی به زنان توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ماژیک جملاتی دردستان خود نوشته بودند و تراکت‌هایی که حاوی مطالبی همچون: (پسر کو ندارد نشان از پدر / که فرهنگ ما گشته در به در، وزارت فرهنگ و ارشاد آمریکایی نمی‌خواهیم) بود دردست داشتند.
علی جنتی در پایان سخنان خود گفت: تا این لحظه وزارت ارشاد مجوز انتشار هیچ‌گونه آلبومی در زمینه تک خوانی زنان صادر نکرده است. وی افزود: عده‌ای از وابستگان به جریانات سیاسی خاص، دروغی را مطرح می‌کنند و عده‌ای هم به راحتی قبول می‌کنند و بر اساس آن نظر می‌دهند و قضاوت می‌کنند. حداقل تحقیق کنند و ببینند یک نمونه از مورد ادعایی را می‌توانند پیدا کنند؟.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما برای استقرار ارزش‌های دینی آمده‌ایم تابع ولایت فقیه هستیم. کسانی که از روی دلسوزی و انگیزه و علایق دینی تحت تاثیر بعضی از تحریکات قرار می‌گیرند، آگاه باشند که مسئله آنگونه نیست که گاهی در بعضی از سایت‌ها و روزنامه‌ها منتشر می‌شود.
ملاقات احمدی نژاد با پسر نخست وزیر اسبق ترکیه!
به نقل از رسانه های ترکیه احمدی نژاد به منظور شرکت در چهارمین سالگرد وفات نجم الدین اربکان نخست وزیر سابق ترکیه به این کشور رفته است.محمود احمدی‌نژاد در سفر به ترکیه با فاتح اربکان، پسر نخست وزیر اسبق ترکیه، در شهر بورسا دیدار کرده است.

محمود احمدی نژاد به دعوت فاتح اربکان پسر نجم الدین اربکان، برای شرکت در مراسم هفتمین سالگرد درگذشت نجم الدین اربکان نخست وزیر اسبق ترکیه، در رأس هیئتی به کشور ترکیه سفر کرده است. گفتنی است در این سفر هیئتی شامل حجت الاسلام میرتاج الدینی، حجت الاسلام بهرامی و آقایان الهام، ثمره هاشمی، تمدن، امیدی و شمقدری دکتر احمدی نژاد را همراهی می کنند. همچنین دکتر احمدی نژاد بعد از ظهر امروز پنجشنبه ۷ اسفند به دعوت عبدالله گل رییس جمهور سابق ترکیه، در محل دفتر ایشان( کاخ تراپیا) دیدار و گفت و گو خواهد داشت. مراسم یادبود مرحوم نجم الدین اربکان نخست وزیر اسبق ترکیه از سوی خانواده ایشان و با حضور چهره های سیاسی از کشورهای منطقه در شهر بورسا ترکیه برگزار خواهد شد

*خراسان
ذره بين دولت روي ماموريت هاي امسال کارمندان و مديران
بر اساس بخشنامه يک مسئول مهم اجرايي به تعدادي از وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي، تاکيد شده است که نظر به اهميت اطلاع و اشراف بر ماموريت هاي داخلي و خارجي کارمندان و مديران اين دستگاه ها در سال 93، تا پايان اسفندماه نسبت به ارائه ليست مربوط به اين سفرها به تفکيک تعداد افراد اعزامي، روزهاي ماموريت و محل ماموريت اقدام و سپس نسبت به ارائه گزارش تفصيلي تاثيرات اين ماموريت ها، دستورات لازم را صادر کنند.
دستور کابينه درباره طلب بنياد مستضعفان از دولت
بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به تعدادي از اعضاي کابينه اعلام شده است که نظر به مجوزهاي قانوني مبني بر تهاتر بدهي هاي دولت به برخي دستگاه ها با مطالبات و بدهي هاي زير مجموعه هاي اين دستگاه ها به دولت که به منزله يک شخصيت حقوقي واحد هستند، مبلغ 1 هزار و 600 ميليارد ريال از مطالبات بنياد مستضعفان از دولت بابت آزادراه تهران – شمال و شرکت جنرال مکانيک، با بدهي هاي اين بنياد به دولت تهاتر مي شود.
*ایران
واکنش امریکا به رزمایش بزرگ پیامبر اعظم
سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا در بحرین، در واکنش به رزمایش بزرگ پیامبر اعظم 9 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس گفت: «به توانایی دفاعی نیروهای دریایی خودمان اطمینان دارم.» کوین استفنس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری«آسوشیتدپرس» افزود: «نیروهای امریکایی این رزمایش را تحت نظر دارند اما نگرانی بابت این رزمایش وجود ندارد.»
دو سایت «جماران» و «بهارنیوز» فیلتر شدند
دو سایت «جماران» و «بهارنیوز» با دستور قضایی از شب گذشته فیلتر و از دسترس خارج شدند. به گزارش «انتخاب»، سایت «جماران» ارگان رسمی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) تحت ریاست سید حسن خمینی است. به نظر می‌رسد که فیلتر این دو سایت به دلیل انتشار اخبار و تصاویر رئیس دولت اصلاحات است.  در همین حال، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایسنا گفت: این وزارتخانه سایت جماران را فیلتر نکرده و درباره علت فیلتر شدن این سایت باید از دادستانی سؤال کرد.-سایت جماران رفع فیلتر شد
امام جمعه مشهد: کنسرت، مطرب بازی است
حجت‌الاسلام علم الهدی ضمن مخالفت با برگزاری کنسرت در مشهد گفت که برگزاری چنین مراسمی مطرب بازی است.  امام جمعه مشهد در ادامه تأکید کرد: مقابله با ناهنجاری‌ها یک وظیفه عمومی است و با این دید مانور فرهنگی لازم داریم، اینکه می‌گویم در مشهد کنسرت برگزار نشود اعمال قدرت و زور نیست بلکه حرف طلبگی من است و ما مسأله‌ای با موسیقی نداریم ولی مسأله کنسرت، مطرب‌بازی است.
گفتنی است، پنجشنبه، کنسرت علیرضا قربانی در چناران نزدیک به مشهد لغو شد. قربانی درباره علت لغو کنسرتش گفت: «گفتند اجرای این کنسرت مغایر با فرهنگ عمومی مردم است.»
دانشگاه‌ها 3 روز زنانه و 3 روز مردانه شود
آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد معتقد است: «اختلاط دختر و پسر در دانشگاه اشتباه است، زیرا ما در اوایل انقلاب دانشگاه‌ها و امکانات زیادی نداشتیم و مجبور بودیم که کلاس‌ها را مختلط برگزار کنیم، اما در حال حاضر دانشگاه‌های زیادی در شهرها وجود دارد و می‌توان دانشگاه‌ها را سه روز زنانه و سه روز مردانه کرد.»  به نوشته ایسنا، امام جمعه اصفهان این مطلب را در مجمع کمیسیون‌های فرهنگی- اجتماعی کلانشهرها و مراکز استان‌ها گفته است.
*اعتماد

پرونده موسوم به «شيخ استخاره» در مرحله تجديدنظر
 رييس دادگاه ويژه روحانيت با اشاره به پرونده موسوم به شيخ استخاره گفت: پرونده اين فرد در مرحله تجديدنظر قرار دارد. به گزارش فارس، حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظري رييس دادگاه ويژه روحانيت در پاسخ به سوالي درباره پرونده موسوم به شيخ استخاره گفت: اين فرد به حكم صادر شده درباره خود اعتراض كرده است. وي ادامه داد: پرونده اين فرد هم اكنون در مرحله تجديدنظر قرار دارد. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا توضيحاتي درباره اين پرونده وجود دارد يا خير، گفت: مطلبي كه در اين مورد منتشر شد و توضيحات پيرامون آن كفايت مي‌كند و فعلا توضيح بيشتري وجود ندارد.
فائزه هاشمي بخشي از مصاحبه خود با فيگارو را تكذيب كرد
فائزه هاشمي بخشي از مطالب منتسب به خود از جانب روزنامه فيگارو را تكذيب كرد. اين فعال سياسي عنوان كرد: در مصاحبه با فيگارو سوال‌هاي متعددي مطرح شد كه گمان مي‌كنم آنچه از سوي برخي رسانه‌ها به نقل از من در قالب گفت‌وگو با فيگارو مطرح شده ناشي از نقل نادرست مطالب از جانب رسانه مذكور يا اشتباه در ترجمه باشد. وي ابراز عقيده كرد كه در مصاحبه ياد شده از من خواسته شده ارزيابي از خاطرات زندان داشته باشم كه عنوان كردم خاطرات آن دوران خاطراتي خوب بود و در آن زمان من با انسان‌هاي بزرگي آشنا شدم. هاشمي با بيان اينكه در اين مصاحبه از من سوال شد با چه كساني هم‌بند بوديد، يادآور شد كه من در قالب پاسخ به اين سوال به افرادي اشاره كردم كه از گروه‌هاي مختلف در آن مقطع زماني با من هم‌بند بودند. وي تصريح كرد: آنچه در برخي رسانه‌ها به نقل از من بيان شده پاسخ‌هايي است كه من به سوال‌هاي متعدد خبرنگار دادم، اما به هر دليل، اين پاسخ‌ها به صورت نادرست در كنار هم قرار گرفته و در قالبي بيان شده كه از آنچه مد‌نظر من بوده، فاصله دارد.

*جمهوری اسلامی
* داعش، اسم پیامبر گرامی اسلام را از مساجد و سایر اماکن مذهبی و تاریخی حذف می‌کند. یک مقام محلی در استان نینوای عراق روز پنجشنبه گفت داعش به ائمه جماعات مساجد موصل دستور داده است نوشته‌های حاوی نام پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم را از مساجد این شهر بردارند. به گزارش پایگاه خبری عراقی «السومریه نیوز» این منبع افزود: داعش بدون ذکر دلیل به ائمه جماعات و مسئولین مساجد موصل دستور داده است منبت‌کاری‌هائی که نام پیامبر اسلام در آنها وجود دارد و همینطور دیوار نوشته‌های حاوی نام ایشان را از مساجد بردارند. داعشی‌ها دیروز مسجد الخضر در مرکز شهر موصل را با خاک یکسان کرده و آثار تاریخی موجود در موزه موصل را نیز از بین بردند.

* سایت‌های «جماران» و «بهارنیوز» به دلیل انتشار عکس حجت الاسلام سید محمد خاتمی فیلتر شدند. این دو سایت که گزارش‌های مربوط به مجالس ختم دختر مرحوم آیت‌الله خاتمی و تشییع جنازه صادق طباطبائی که سید محمد خاتمی نیز در آنها حضور داشت را منتشر کرده بودند به دستور قضائی از دسترس خارج شدند.سخنگوی قوه قضائیه در گفتگوی دو هفته قبل خود با خبرنگاران گفته بود سید محمد خاتمی ممنوع‌التصویر است. البته بر اساس آخرین خبرهای اعلام شده سایت «جماران» شب گذشته رفع فیلتر شد.

* بعد از گذشت نزدیک به سه دهه بازداشت آیت‌الله خوئی و دیدار اجباری ایشان با صدام، بازماندگان رژیم منحله بعث که همچنان از روحانیت و مرجعیت شیعه کینه به دل دارند، این بار تلاش کرده‌اند با استفاده از نرم‌افزارها و تغییر تصویر حضرت آیت‌الله خویی و قرار دادن چهره حضرت آیت‌الله سیستانی بجای آن، مدعی شوند که حضرت آیت‌الله سیستانی نیز با صدام جنایتکار دیدار کرده است. این تصویر طی دو روز گذشته توسط هواداران حزب منحله بعث به طور گسترده در فضای مجازی جهان عرب منتشر شده تا شاید بتوانند از این طریق به تخریب چهره و وجهه حضرت آیت‌الله سیستانی بپردازند.

* یک جلاد عربستانی که در یکی از شهرهای مهم این کشور مجری احکام قصاص است، گوش دادن به یک ترانه مشهور قدیمی را بهترین راه برای بازگشتن به زندگی طبیعی بعد از بریدن سر محکومان می‌داند! به گزارش پایگاه خبری «تیک» به نقل از العالم، این جلاد که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد که از نظر او بهترین و سریع‌ترین راه برای تسکین یافتن و بازگشت به رابطه عادی با اطرافیان، گوش دادن به یک ترانه کلاسیک عربی با عنوان «مقادیر با قلبی العنا» است! به نوشته روزنامه سعودی «المرصد»، این جلاد عربستانی در پاسخ به پرسشی درباره علت تاثیرپذیری از این ترانه قدیمی، گفت: «علت آن را خودم هم نمی‌دانم! من از بچگی این ترانه را دوست داشتم و برخی از ترانه‌هایی را هم که اخیراً براساس آن ترانه بازخوانی شده، دوست دارم». وی در ادامه گفت: هر بار ترانه «مقادیر» را می‌شنوم، آرامش فکری پیدا می‌کنم، حتی وقتی که می‌خواهم برای انجام شغلم به عنوان مجری احکام اعدام آماده شوم!

* جلاد گروه تروریستی داعش عضو سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس بوده است. به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، محمد اموازی معروف به «جان جهاد» شهروند انگلیسی است که در تصاویری که داعش منتشر کرد عامل بریدن سر گروگان‌های این گروه است. محمد اموازی متولد کویت است و گفته می‌شود عضو سازمان‌های امنیتی انگلیس بوده است. روزنامه آمریکایی واشنگتن پست اعلام کرده بود سازمان‌های مبارزه با تروریسم انگلیس در سال 1389 اموازی را بازداشت کرده بودند.

*قدس

محکومیت6 ایرانی به حبس ابد

ایسنا: یک دادگاه در امارات، 6مرد ایرانی را به اتهام دست داشتن در پرونده ربایش عباس یزدان پناه تاجر ایرانی تبعه انگلیس به حبس ابد محکوم کرده است. عباس یزدان پناه یک ایرانی تبار تبعه انگلیس است که در ژوئن 2013 در دوبی ربوده شد. همسر وی پس از این حادثه مدعی شد سرویس اطلاعاتی ایران پشت این آدم ربایی قرار دارد.

 خشکبارهای سمی؟

مهر:علی محسنی، معاون دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: توصیه ما به مردم این است که انواع دیگر خشکبار را جایگزین فندق کنند، زیرا این کار بهتر از آن است که از فندقهای خارجی و قاچاق استفاده کنند، زیرا احتمال آلودگی خشکبار قاچاق (بادام و فندق) به سم آفلاتوکسین زیاد است.

تعطیلی یک برنامه با فشار دو مسؤول!

جهان: خبرها حاکی است توقف برنامه زنده، «متن - حاشیه» از سیما با فشار دو تن از مقامهای اجرایی بوده است.

 به جای پولتان رب گوجه فرنگی بگیرید!

گروه سیاسی: یکی از شرکتهای تولید کننده موادغذایی  که در گذشته به فروش سهام اقدام کرده بوده و اکنون دچار مشکلات مالی شده است، به سهامداران خود گفته آنها می‌توانند به جای پول خود رب گوجه فرنگی ببرند!

 اظهارات وزیر کشور هشدار بود

مهر: غلامعلی حداد عادل - رئیس فراکسیون اصولگرایان- با اشاره به سخنان وزیر کشور که عنوان کرده بود پولهای کثیفی وارد سیاست شده است، گفت: وزیر کشور بصراحت نگفتند این موضوع اتفاق افتاده است، اما هشدار دادند اگر جلوی این تجارت کثیف گرفته نشود این پول از همه جا سر در می آورد.

 طعنه مضحک صهیونیستها به ایران

فارس: وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در اقدامی تمسخرآمیز در صفحه فیس‌بوک خود نوشت ایران برنده بهترین بازیگر جایزه اسکار ۲۰۱۵ شده است!.

 دفاع وزیر از مارلبرو!

فارس: مصطفی‌ افضلی‌فرد - دبیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس- گفت: با وجود خسارتهای زیاد واردات بی‌رویه کالاها به توسعه کشور و به رغم صهیونیستی بودن سیگار مارلبرو، ما شاهد دفاع تمام قد وزیر صنعت از واردات این سیگار و قانونی دانستن این اقدام هستیم.

لغو پرواز پس از ساعتها سرگردانی

عصرایران: مسافران پرواز شرکت هواپیمایی ایران ایرتور مسیر اصفهان - اهواز روز پنجشنبه گذشته پس از ساعت ها سرگردانی در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان از سفر بازماندند.

تابناک

ما می توانیم همه دنیا را تحریم کنیم

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در سخنرانی خطبه‌های سیاسی و عبادی نماز جمعه مشهد که در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: کسانی که فرار مالیاتی می‌کنند یک راهزن در مملکت هستند و با یک دزدی که در سر گردنه وجود دارد، فرقی ندارند لذا اگر بنا شد مردم همه ابعاد اقتصاد مقاومتی را رعایت کنند ما می‌توانیم دنیا را تحریم کنیم، همچنین در فرهنگ هم باید مانور فرهنگی انجام دهیم و همه در عرصه ناهنجاری باید مشارکت کنند. آیت‌الله علم‌الهدی در ادامه تاکید کرد: مقابله با ناهنجاری‌ها یک وظیفه عمومی است و با این دید مانور فرهنگی لازم داریم، اینکه می‌گویم در مشهد کنسرت برگزار نشود اعمال قدرت و زور نیست بلکه حرف طلبگی من است و ما مسئله موسیقی نداریم ولی مسئله کنسرت، مطرب‌بازی است چرا که پیامبر(ص) حدود حرم امام رضا(ع) را بین دو کوه معرفی کردند چرا که حرم امام رضا(ع) زیر این سقف و گنبد نیست و همه این شهر مال امام رضا(ع) است و وقتی که مقابله می‌کنیم با یک ناهنجاری، ببینید چگونه مقابله می‌کنند.

فردوسی به میدان بازگشت فرقی نمی کند آیت الله باشم یا آیت الله العظمی/ درخواست استعفای روحانی از سوی یک هنرمند/ حمله لاریجانی به شعار احمدی نژاد/ شعار علیه وزیری که ندارد نشان از پدر/ اصراری که مجمع روحانیون بر یک آیت الله دارد!

مجسمه حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر بزرگ پارسی که در دهه فجر امسال به تصمیم شورای اسلامی و شهرداری شهر سلماس، برچیده شده بود، پنجشنبه شب مجددا در میدان فردوسی این شهر نصب شد. برچیدن مجسمه فردوسی به بهانه تغییر نام میدان و تبدیل آن به میدان انقلاب البته حساسیت‌های زیادی در میان فعالان اجتماعی و سیاسی در ایران بوجود آورد و منجر به نامه نگاری‌های مختلف شد.
نگرانی اصلی اصلاح طلبان درباره اصولگرایان
سیدمحمد حسینی وزیر سابق ارشاد رئیس کمیته رسانه شورای همگرایی اصولگرایان در هم‌اندیشی شورای همگرایی اصولگرایان با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در ضرورت وحدت اصولگرایان هیچ شکی نیست، اظهار داشت: نگرانی رقبای اصلی این جریان این است که مانند سال 92 بین اصولگرایان تفرقه وجود نداشته باشد و آنها با لیست واحد برای انتخابات مجلس و سایر انتخابات‌ها شرکت کنند.
دعوت مجلس از نوبخت برای توضیح درباره فعالیت های انتخاباتی
دخیل‌عباس زارع‌زاده مهریزی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفت‌وگو با تسنیم، از دعوت محمدباقر نوبخت سخنگوی هئیت دولت به کمیسیون متبوع خود خبر داد و گفت: بعد از بررسی بودجه، ما قطعاً از آقای نوبخت دعوت می‌کنیم تا به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس بیایند و صحبت‌های خود را در رابطه با فعالیت‌های انتخاباتی خود و دولت مطرح کند تا مسئله شفاف شود.
سخنان مهم درباره ی جریان شیرازی
حجت الاسلام والمسلمین ایوبی روز پنجشنبه در 'همایش مدارای دینی و مذهبی و الگوی امام موسی صدر' در مشهد افزود: پرونده جریان شیرازی که بر اساس اسناد و مدارک به دست آمده توسط سرویسهای بیگانه و استکباری حمایت می شود و در راس آن آیت الله سیدصادق شیرازی قرار دارد می کوشد که خود را به عنوان شیعه اصیل در جهان معرفی کند. وی اظهار داشت: جریان شیرازی ضمن تندرویهای مذهبی و تکفیر مذهب اهل سنت در راستای اهداف تفرقه افکنانه دشمنان گام برمی دارد و مبادرت به تخریب و تکفیر جایگاه مراجع عالیقدر شیعه نظیر مرحوم آیت الله بهجت می کند. مدیرکل روحانیت وزارت اطلاعات افزود: جریان شیرازی نظیر وهابیت، داعش و سایر جریانهای افراطی دیگر توسط مستکبران با هدف ایجاد چهره خشن از اسلام و مذهب تشیع ایجاد شده و 18 شبکه ماهواره ای با اسامی موجه توسط سرویسهای جاسوسی انگلیس و رژیم غاصب صهیونیستی با تسهیلات و منابع مالی مبادرت به اشاعه تفکرات این جریان در سطح بین المللی می کنند. وی گفت: جعل فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم کمک مالی به یکی از شبکه های ماهواره ای همسو با این جریان، همگرایی با ضدانقلاب و عناصر فرقه حجتیه، اهانت به ولایت فقیه و امام راحل، اصرار بر انجام فعالیتهای ضدتبلیغی و ترویج عزاداریهای خشن از جمله اقدامات جریان شیرازی است.
اصراری که مجمع روحانیون بر یک آیت الله دارد
مجمع روحانیون مبارز با صدور پیامی درگذشت دکتر صادق طباطبایی را به یادگار امام و بیت امام خمینی و خانواده‌های طباطبایی و صدر تسلیت گفت؛ پیامی که گویا حاوی پیامی دیگر به همراه خود است: آیت الله خواندن سیدحسن خمینی. نکته ی مهم در این پیام، تکرار عنوان «آیت الله» برای یادگار امام است که در پیام های دیگری که به وی داده شده بود؛ عنوانی که تاکنون به ندرت برای سیدحسن خمینی به کار می رفت.
بعضی از مراسم ختم کمپین انتخاباتی درست می کنند!
غلامعلی جعفرزاده، عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با اشاره به تحرکات انتخاباتی طیف احمدی نژاد و سفرهای رییس جمهور سابق به برخی شهرها، به خبرنگار نامه نیوز گفت: سفرهایی که اخیرا آقای احمدی نژاد به برخی شهرها داشتند در قالب مراسم ارتحال مادرشان بود ولی برخی اقدامات انتخاباتی در حاشیه آن انجام شد که خیلی اخلاقی نیست، برپایی این مراسم بیشتر جنبه انتخاباتی و برای طرح شعارهای انتخاباتی بود. وی تصریح کرد: این رویه نشان می دهد طیف احمدی نژاد برای ورود به مجلس و فتح کرسی های مجلس دهم و حتی ریاست جمهوری دوازدهم پایبند به هیچ اصولی نیستند. اینکه مراسم ختم را تبدیل به مکانی برای طرح شعارهای انتخاباتی کنند اقدامی غیراخلاقی است. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه دستگاه های نظارتی باید هوشیار باشند،خاطرنشان کرد: دستگاه های نظارتی باید دقت کنند مخصوصا اگر احمدی نژاد بخواهد همچون گذشته در نزدیکی به مشایی اقدام انتخاباتی انجام دهد نباید مورد تایید صلاحیت قرار گیرد. وی در مورد اظهارات اخیر برخی اصولگرایان و انعطاف آنها نسبت به احمدی نژاد، گفت: این یک حربه است، برخی بیشتر تمایل دارند از نردبان احمدی نژاد بالا بروند چون احمدی نژاد توانسته است آن بخش ضعیف و آسیب دیده اجتماعی را به نوعی تحت تاثیر پول های بی حد و حصر قرار دهد ولی معتقدم این کوپن دیگر تاریخ مصرف ندارد.
اظهارت متناقض درباره سقوط یک بالگرد
فرماندار شهرستان شمیرانات از سقوط یک بالگرد و کشته شدن سه سرنشین آن در روز پنج‌شنبه، هفتم اسفند، در منطقه دربند خبر داد. اما درباره مالکیت این بالگرد تاکنون گزارش‌های متفاوتی منتشر شده است. «عزت‌الله خان‌محمدی»، فرماندار شمیرانات، گفت که بالگرد یادشده به دلیل «بدی هوا» درجایی حوالی «امامزاده ابراهیم در روستای پس‌قلعه دربند» سقوط کرده است. آقای خان‌محمدی هم‌چنین گفت که این بالگرد متعلق به نیروی هوایی ارتش ایران بوده است.این درحالی‌است که مسئول ارتباط با رسانه نیروی زمینی ارتش ایران درگفت‌وگو با ایرنا تاکید داشته که این بالگرد متعلق به هوانیروز ارتش نیست.درهمین حال ایسنا، اظهارات «حسین درخشان»، سخن‌گوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر را بازتاب داده که عنوان کرده این بالگرد ازنوع ۲۱۲ و متعلق به شرکت «پنها» بوده است. شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران(پنها) پشتیبان تعمیرات سنگین ناوگان بالگردهای ایران و وابسته به وزارت دفاع است.اما ازسویی وزارت دفاع ایران هم اعلام کرده که این بالگرد متعلق به سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و درحال انجام مانور برای ستاد بحران بوده است، امری که مسئولان شرکت پها نیز آن را بیان کرده‌اند.محمدعلی احمدآبادی، مدیرعامل شرکت پنها در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرده که مالکیت این بالگرد برای هلال احمر بوده است.در نهایت اسماعیل نجار در گفت‌وگو با تسنیم، در تشریح مالکیت بالگرد حادثه دیده در دربند اظهار داشت: سازمان مدیریت بحران کشور از سالهای قبل دو فروند بالگرد خریداری کرده بود که برای نگهداری، تعمیرات و در نهایت تولید در اختیار شرکت پنها (شرکت پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران) وابسته به سازمان صنایع هوایی (زیر مجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) بود.
دستگیری بیش از 20 هزار مجرم سایبری
کمال هادیان‌فر، رئیس «پلیس فتا» جمهوری اسلامی گفته است که از زمان راه‌اندازی این پلیس تاکنون بیش از ۲۰ هزار «مجرم» سایبری دستگیر شده‌اند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، هادیان فر این مطلب را ششم اسفندماه و در مراسم افتتاح ساختمان مرکزی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات اعلام کرده است.این مقام انتظامی جمهوری اسلامی اعلام کرده که از زمان راه‌اندازی پلیس فتا «بیش از ۲۷ هزار پرونده کشف و طی این مدت ۲۰ هزار مجرم توسط پلیس سایبری دستگیر شدند.»
پیشنهاد چهار میلیاردی به یک مربی داخلی
فیروز کریمی که در چند سال گذشته در فوتبال ایران جایگاه یکه خود را از دست داده و در نهایت تبدیل به کسی شده که تیم های بحرانی را از سقوط نجات می‌ دهد، با آنچه که مالک ملوان می‌ خواهد شاید دوباره به سطح اول مربیگری در ایران بازگردد. در حالی که طی روزهای گذشته صحبت‌هایی مبنی بر پیشنهاد 4 میلیارد تومانی باشگاه ملوان به فیروز کریمی مطرح می‌شد صبح امروز سیروس محجوب در گفت‌وگویی که با برنامه ورزش و مردم انجام داد با تایید این پیشنهاد اظهار کرد: ما یک پیشنهاد حدود 4 میلیارد تومانی را به فیروز کریمی داده‌ایم و او در حال بررسی پیشنهاد ماست. پیشنهاد ما سه ساله است و قرار است با یک برنامه‌ریزی سه ساله به قهرمانی لیگ برسیم و یا حداقل سهمیه آسیایی را کسب کنیم.او اضافه کرد: البته آقای کریمی یک پیشنهاد خارجی خوب هم دارد و به خاطر این موضوع ما نگران هستیم که مبادا ایشان از پیش ما بروند اما با این حال امیدواریم او پیشنهاد ما را برای هدایت ملوان قبول کند.
ادامه کشمکش انتقال کانال آب خزر به خلیچ فارس
علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، صبح روز پنج‌شنبه در سومین اجلاس هم‌اندیشی دریای خزر که در شهرستان گرگان درحال برگزاری است، با اشاره به لزوم پیگیری جدی و برنامه‎ریزی شده اتصال دریای خزر به خلیج فارس گفت: این ایده از یک پشتوانه و تجربه جهانی برخوردار است که می‎تواند یک تحول زیست‎‎محیطی عظیم درمناطق کویری کشور ایجاد کند.

بروجردی با اشاره به اینکه حجم آب دریاچه خزر با ۷۷ هزار کیلومتر مربع ۹ برابر حجم خلیج فارس است، اظهار کرد: همه ویژگی‎ها به علاوه منابع سفره‎های فسیلی و خاویار و همسایگی با چهار کشور شمالی، این دریاچه را به منبع عظیم ثروت تبدیل کرده است.

در عین حال یک کارشناس در این زمینه گفته است: دریای خزر۳۰ متر پایین‌تر از سطح آب‌های آزاد و متوسط کم‌ترین ارتفاع دشت‌های مرکزی ایران ۶۵۰ متر و متوسط ارتفاع این مسیر حدود ۱۱۰۰ متر است. دریک فاصله ۱۵۰۰ کیلومتری اما مسئله این نیست که طرح مطلقا توجیه فنی ندارد. مسئله این است که به فرض اجرا، احتمالا بی‌حاصل ترین پروژه مهندسی تاریخ بشر خواهد بود؛ زیرا با این‌همه هزینه این آب بیاید آن‌جا که چه بشود؟ نه امکانی برای تغییر اقلیم دارد و نه می‌توان با آن کشاورزی کرد و نه توجیه حمل و نقل دارد... .
توضیح روحانی درباره آمارهای متناقض کاهش تورم
ریس‌جمهور در پایان سفر دو روزه کاروان تدبیر و امید به استان قم، در پاسخ به سوال دیگری درباره آنچه که اعلام آمارهای متناقض درباره کاهش تورم عنوان شد، گفت: ما یک آمار تورمی ۱۲ ماهه داریم. یک آمار نقطه به نقطه که به صورت مقایسه‌ای مقاطع زمانی امسال و سال گذشته را مقایسه می‌کند و یک آمار مربوط به تورم هر ماه که برخی‌ها اینها را کنار هم می‌گذارند و نتیجه می‌گیرند که تناقض وجود دارد.

رییس‌جمهور تصریح کرد: آمار اعلامی کاملاً شفاف است، البته اختلافات جزئی بین آمار ارایه شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار وجود دارد که بد هم نیست. دولت در این زمینه هیچ دخالتی ندارد و این دستگاه‌ها کاملاً در چارچوب کار خودشان عمل می‌کنند و هیچ‌وقت دستوری عمل نمی‌کنند و دولت نمی‌تواند به آنها دستور دهد که چگونه آمار را محاسبه و اعلام کنند.

روحانی با بیان اینکه پیش‌بینی خود ما هم این نبود که آمار تورمی بهمن‌ماه تا این حد پایین باشد، خاطرنشان کرد: اینکه برخی‌ها کاهش تورم را احساس نمی‌کنند ناشی از آن است که ارزانی و گرانی کالاها با تورم متفاوت است. دولت براساس وعده‌ای که داد، تورم را قدم به قدم پایین آورده و با وجود آنکه قول ما این بود که تا پایان سال ۹۳ تورم به زیر ۲۵ درصد برسد، امروز تورم زیر ۱۶ درصد است که این توفیقی بزرگ برای دولت به حساب می‌آید.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه کاهش قیمت نفت نیز نمی‌تواند در بلند مدت ادامه پیدا کند و این روند درست می‌شود ، اظهار امیدواری کرد که با وجود مشکلات پیش رو و از جمله کاهش قیمت نفت که حتی کشورهای ثروتمند منطقه را دچار مشکل کرده است، کاهش تورم همچنان ادامه یابد.
بیکاری ۱۰۰ هزار کارگر در صنعت نساجی طی ده سال گذشته
رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، از ببکاری ۱۰۰ هزار نفر به علت تعطیلی کارخانجات نساجی در ده سال گذشته خبر داد.

محمد مروج حسینی در گفت‌و‌گو با ایلنا، نقدینگی، بالا بودن نرخ بهره بانکی و نقل و انتقال پول را مهم‌ترین مشکل صنعت نساجی کشور عنوان کرد. وی، وجود تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان را باعث افزایش هزینه صادرات دانست و گفت: اگر با مشکل تحریم مواجه نبودیم هزینه صادرات برای صادرکنندگان ۱۷ درصد ارزان‌تر تمام می‌شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، کمبود پنبه را از دیگر مشکلات صنعت نساجی اعلام کرد و گفت: با وجود اینکه یکی از تولیدکننگان عمده پنبه دنیا بودیم درحال حاضر فقط ۲۵ درصد پنبه در داخل تولید می‌شود و مجبوریم مابقی را از کشورهای ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان وارد کنیم
درخواست استعفای روحانی از سوی یک هنرمند
علیرض قربانی در بخشی از گفت و گویش پس از لغو کنسرتش عنوان کرده است است: ...حتی در زمان دولت نهم و دهم، ما با مشکلاتی از این دست مواجه نبودیم؛ خطابِ من به‌صورت کاملاً مستقیم با رییس‌جمهور محترم -دکتر حسن روحانی- است و می‌خواهم به ایشان بگویم: «جناب آقای دکتر روحانی! مردم با عشق و امید به شما رأی دادند و در این میان، هنرمندان و قشر فرهیخته و روشنفکر نقش مستقیمی داشتند و حال، بروزِ اتفاقاتی از این دست، بسیار باعث تأسف است. انتظار ما از دولتِ «تدبیر و امید» این است که شعار‌هایش را محقق کند و به انتظارات پاسخ دهد. ما در ابتدای دولت یازدهم، امیدواری بسیاری برای بهبود اوضاع داشتیم؛ اما در این قریبِ دو سال اتفاقِ خوشایندی در حوزه فرهنگ و هنر رخ نداده است.»

وی در پاسخ به این پرسش که «آقای قربانی! فکر نمی‌کنید که تندرو‌ها، این سیاست‌ها را اعمال می‌کنند تا اتفاقاً هنرمندان و مردم را از دولت ناامید کنند؟» گفت: شاید ماجرا همینی باشد که شما می‌گویید؛ اما اگر من در جایگاهی قرار بگیرم که مشاهده کنم امکانِ تعامل و همکاری و همچنین رفع مشکلاتی از این دست را ندارم، به شکلی خودخواسته از جایگاهم استعفا خواهم داد. من در این کشور زندگی و طبیعتاً تمام قوانین آن را رعایت می‌کنم. تاکنون هم از این مسأله عدول نکرده‌ام؛ اما مسئولان با خودشان فکر کرده‌اند که بازتاب رفتارهایی از این دست در رسانه‌هایی که خودشان اسم «رسانه‌های بیگانه» را روی آن گذاشته‌اند، تا چه اندازه می‌تواند بد باشد؟ من امروز با صدای بلند و با حالتی برافروخته مراتبِ اعتراضِ خودم را بیان می‌کنم و انتظار دارم نه‌تنها مسئولان فرهنگی، که حتی علما و نظریه‌پردازان و حقوق‌دانان به این مسأله ورود پیدا کنند.

وی ادامه داد: به‌خصوص اینکه مشکلاتی از این دست، تنها مختص اهالی موسیقی نیست و نویسندگان و اهالی تئاتر و سینما نیز با آن مواجه‌اند. اگر کسانی که به آن‌ها اشاره کردم، در این زمینه وارد عمل نشوند، شرایط هر روز بد‌تر می‌شود. این چه شرایطی است که هرکس به خودش اجازه می‌دهد برنامه‌ای را لغو و ایجاد اغتشاش کند؟ منِ هنرمند در قالب قوانین ارشاد و طبق قانون فعالیت می‌کنم و حتی در شرایطی به اجرای برنامه می‌پردازم که برای اجرای یک کنسرت، باید ریز‌ترین مسایل زندگی‌ِ خصوصی‌ام نیز مورد کنکاش قرار گیرد و شرایط امنیتی وحشتناکی را از سر بگذرانم. با این وجود، باز هم باید با چنین موانعی روبه‌رو شوم؟

قربانی در پاسخ به این پرسش که « فکر می‌کنید در شرایطی که با چهره‌ای چون شما یا برگزارکنندگان کنسرت «چرا رفتی» در اصفهان این برخورد می‌شود، وضعیت موسیقی‌دانان جوان و گمنام به چه صورت است؟» گفت: یکی از دلایلی که باعث می‌شود من اعتراض خودم را با صدای بلند بیان کنم، تلاشی برای حمایت از حقوق آنان است. ما لااقل این امکان را داریم تا صدایمان را بلند کرده و مشکلاتی را بیان کنیم؛ در حالی که تعداد زیادی از فعالان جوان -در همه رشته‌های هنری- وجود دارند که نه‌تنها مانع ادامه فعالیت‌هایشان می‌شوند که حتی مسئولان فرهنگی جواب تلفن آنها را هم نمی‌دهند. می‌خواهم این صدا به گوش دیگران برسد و آنها هم امیدوار شوند که کسانی به فکرشان هستند. این اعتراضِ ما هم مبنای حقوقی دارد و هم مبنای شرعی و عرفی





کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*