اخبار عمومی
اعلام وصول 2
4013
تاریخ انتشار: 1393/12/25 07:58
طرح استانی شدن انتخابات تصویب شد- انتشارغیرقانونی یک حکم-دفتر احمدی‌نژاد کدام سخن اکبر رفسنجانی را تکذیب کرد؟ -پیش‌بینی حجاریان از سختی‌های پیش روی دولت-شیب تند کاهش قیمت ارز-فریدون نگذاشت قائم مقام ظریف شوم-به خاطر م. ه شورای رهبری مطرح شد-

عصرجهان:اخبار ویژه دوشنبه در رسانه های مجازی،چاپی،دیداری و شنیداری (منابع بسته خبری:سایت های خبری- مطبوعات)

آرمان
 انتشارغیرقانونی یک حکم
نعمت احمدی*
برابر تبصره‌ ذیل ماده۱۸۸ قانون آیین دادرسی کیفری «انتشار محاکمه دررسانه‌های گروهی قبل از قطعی شدن حکم مجاز نخواهد بود و متخلف از این موضوع به مجازات محکوم می‌شود.» اینکه مهدی هاشمی بعد ازصدور حکم از دادگاه بدوی هنوز به وکیل یا طرف دعوا ابلاغ نشده است و هنوز متهم یا محکوم نتوانسته از موعد اعتراض قانونی خود استفاده کند و مرحله تجدید نظر حکم برای فرد باقی است و حکم هنوز قطعیت پیدا نکرده است، انتشار حکم چه از نظر موضوع حکم و چه نتیجه‌ حکم و چه مجازات منع قانونی دارد و این انتشار قانونا دخالت در امر قوه‌ قضاییه است و با توجه به اینکه دادگاه غیرعلنی بوده و اصل بر این است که رسانه‌ها و افرادی غیر از اصحاب دعوا از موضوع محاکمه با خبر نیستند جای تعجب دارد که یک سایت یا خبرگزاری چگونه پیش‌ از اعلام قانونی یک حکم پیشدستی کرده و خبری را به نقل از مقامات قضایی آن هم با این صراحت منتشر می‌کند. اینکه در برخی از خبرگزاری‌ها بدون مجوز قانونی بخشی از کیفرخواست آقای مهدی هاشمی چاپ و منتشر می‌شود خلاف قانون است. از طرفی از زبان مسئولین شنیده‌ایم که مهدی هاشمی ۱۲ اتهام در پرونده‌ خود دارد. این مورد هم برابر آیین‌ دادرسی کیفری خلاف قانون است.
* حقوقدان
 تسلیت آیت‌ا... هاشمی به‌مناسبت درگذشت شیخ حسن کروبی
در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسن کروبی، آیت ا... هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیام تسلیتی صادر کرد. متن پیام آیت ا... اکبر هاشمی رفسنجانی به شرح ذیل است: «انالله و اناالیه راجعون» درگذشت حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسن کروبی باعث تأسف و تألم خاطر گردید. با تسلیت این مصیبت به خانواده‌های کروبی و لونی، غفران الهی و علوّ درجات آن عزیز سفر کرده را که از مبارزان قبل از انقلاب بود، از درگاه احدیت خواستارم. شیخ حسن کروبی از مبارزان انقلابی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مسئولیت‌هایی از جمله سرپرستی دفتر خانه‌سازی برای مستضعفین را بر عهده داشت، جمعه گذشته در ۷۳ سالگی به علت بیماری ریوی درگذشت.
دیدار روحانی با فرستاده رئیس‌جمهور اندونزی
روز گذشته حسن روحانی در دیدار با فرستاده ویژه رئیس جمهور اندونزی ضمن اشاره به اینکه ایران و اندونزی در مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری بهای بسیاری پرداخته‌اند، گفت: تهران و جاکارتا در دنیای پرآشوب کنونی می‌توانند معرف اسلام واقعی و معتدلی باشند که در برابر پدیده شوم تروریسم و خشونت قرار دارد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز یکشنبه در دیدار «علوی شهاب» فرستاده ویژه رئیس جمهوری اندونزی تاکید کرد: ایران و اندونزی به عنوان دو کشور اسلامی و آسیایی و عضو مجامع بین المللی نظیر جنبش عدم تعهد و سازمان همکاری اسلامی می‌توانند با اتکا به اشتراکات خود نقش بسزایی در پیشبرد مسایل منطقه‌ای و بین المللی ایفا کنند.
نامه ۱۲ نماینده به رئیس‌جمهور
۱۲ نماینده مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور ضمن برشمردن معایب شیوه افزایش قیمت برق و گاز در سال جاری که ثروتمندان با درصد کمتری از افزایش قیمت مواجه شده‌اند، از رئیس‌جمهور خواستند در سال آینده این شیوه افزایش قیمت را به نفع اقشار کم‌درآمد و درآمد دولت تغییر دهد. این ۱۲ نماینده از کمیسیون‌های برنامه و بودجه، اقتصاد و انرژی مجلس هستند.
طرح استانی شدن انتخابات تصویب شد
نایب رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور از اتمام بررسی طرح استانی شدن انتخابات در جلسه دیروز کمیسیون متبوعش خبر داد. محمدجواد کولیوند با اشاره به جلسه بعدازظهر کمیسیون شورا‌ها، گفت: در این جلسه موادی از طرح استانی شدن انتخابات اصلاح شد، کلیات آن نیز در جلسه گذشته به تصویب رسیده بود و ان‌شاءا... تا روز سه‌شنبه این طرح به اداره تنقیح قوانین ارسال می‌شود. وی از حضور مسئولانی از وزارت کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس برای رسیدگی به این طرح در جلسه امروز خبر داد.
حمایت ۱۸۵ نماینده از تولید ملی
۱۸۵ نماینده مجلس طی بیانیه‌ای از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی برای حمایت از تولید ملی و مصرف کالای ایرانی و ایجاد و توسعه اشتغال اعلام همراهی کردند. بیانیه فوق توسط ضرغام صادقی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه علنی یکشنبه قرائت شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۳ را سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نام گذاری کرده بودند. همچنین ۲۰۱ نماینده طی بیانیه‌ای از تلاش‌ها و فعالیت‌های رئیس دیوان محاسبات برای ارائه به موقع گزارش تفریغ بودجه تشکر کردند.
تحرکات داعش را زیر نظر داریم
فرمانده نزاجا گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز در آمادگی کامل به سر می‌برد و تحرکات داعش را زیر نظر دارد و بدون شک آنان توان هیچ اقدام احتمالی علیه ایران را ندارند. امیررضا پوردستان با بیان اینکه دشمن جنگ فرهنگی سختی علیه کشور ما راه‌انداخته تصریح کرد: هدف از این جنگ دشمن تلاش برای گرفتن هویت دینی و اسلامی جوانان است اما با بیداری و بصیرت ملت ایران دشمن همواره در رسیدن به اهدافش ناکام مانده است. وی با اعلام اینکه ایران اسلامی مرز مشترکی با کشورهای همسایه دارد یادآور شد: یگان‌های ارتش در تمامی سرزمین ایران و به ویژه در استان‌های کردستان، کرمانشاه، خوزستان و ایلام آمادگی لازم برای مقابله با هر نوع حرکت احتمالی دشمنان را دارند.
رفع ایرادات طرح آمرین به معروف
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از رفع ایراد طرح حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر در این کمیسیون خبر داد. سید علی طاهری ‌با اشاره به جلسه کمیسیون فرهنگی گفت: انتخاب عضو ناظر مجلس بر شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری در دستور کار کمیسیون بود که طبق آیین‌نامه مجلس ما باید دو برابر تعداد اصلی را به صحن علنی معرفی کنیم. وی ادامه داد: نفرات متقاضی از کمیسیون فرهنگی و سایر کمیسیون حدود ۶ یا ۷ نفر هستند که طبق اعلام قبلی متقاضی شدند و کمیسیون در همین راستا تصمیم گرفت از افراد متقاضی دعوت کند تا رزومه کاری آن‌ها با حضور خودشان بررسی شود. طاهری خاطرنشان کرد: در ادامه، جلسه مشترک کمیسیون‌های فرهنگی و حقوقی جهت رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر برگزار شد که ایرادات وارده رفع شده و این طرح به جلسه علنی مجلس می‌رود.
تاکید نمایندگان بر ضمانت اجرایی توافق احتمالی هسته‌ای
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس از تدوین بیانیه‌ای با امضای ۲۲۶ نماینده مجلس در مورد مذاکرات هسته‌ای خبر داد. ابراهیم کارخانه‌ای اظهار داشت: امضاکنندگان این بیانیه خواستار حفظ عزت و اقتدار ایران در سایه ۳۶سال مقاومت قهرمانانه ملتمان شده‌اند. وی افزود: در این بیانیه آمده است که باید ضمانت اجرایی در صورت توافق احتمالی وجود داشته باشد.

کیهان
علی مطهری: شاید زمانی پدر را با من معرفی کنند!
به جای اینکه بگویند علی مطهری فرزند شهید مطهری است برعکس آن را خواهند گفت!
علی مطهری در مصاحبه با روزنامه اعتماد و در پاسخ این سؤال که به نظر خودتان علی مطهری از کی علی مطهری شد و در منظر افکار عمومی صرفاً فرزند شهید مطهری نبود؟ گفت: فکر نمی‌کنم علی مطهری چیزی شده باشد که شما این سؤال را مطرح می‌کنید. در عین حال پاسخ این گونه سؤال‌ها یک مقداری مستلزم تعریف از خود است.
وی ادامه می‌دهد: شاید بهتر باشد دیگران این سؤال را پاسخ بدهند. اما من خودم فکر می‌کنم همیشه مردم وقتی احساس کنند فردی به اصطلاح عرف از خودش وجود دارد و می‌تواند گاهی برخلاف فضای غالب بر اجتماع حرکت کند، او را فرد مستقلی می‌دانند. هر چند فرزند شخصیت بزرگی باشد اما برای خود او هم در ذات خودش یک شخصیت قایل می‌شوند. به جای اینکه بگویند فرزند فلان کس است، روی خود او حساب باز می‌کنند. یکی از دوستان به شوخی می‌گفت کم‌کم دارد طوری می‌شود که به جای اینکه بگویند علی مطهری فرزند شهید مطهری، خواهند گفت شهید مطهری پدر علی مطهری.
دولت منفعل عمل می‌کند بهبود اقتصادی نیازمند جدیت است
یک کار‌شناس اقتصادی با تأکید بر اینکه دولت در حوزه اقتصاد کشور در سال ۹۳ منفعل بود گفت: دولت برای موفقیت در حوزه اقتصاد به سیاست‌های فعالانه‌تری نیاز دارد.
حسین راغفر درباره ارزیابی خود از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد کشور طی سالی که گذشت گفت: سال ۹۳ را در اقتصاد کشور می‌توان غیرمهم تعبیر کرد. وی با تأکید بر اینکه دولت یازدهم فرصت اصلاح پرداخت یارانه‌های نقدی را از دست داد، گفت: اگرچه این شیوه پرداخت یارانه در دولت گذشته به صورت سیاسی و با علم به پیامدهای سیاسی برای دولت بعد (یازدهم) اتخاذ شد اما انتظار می‌رفت که دولت روحانی در این خصوص اقدام به اصلاح کند.
این استاد دانشگاه در مصاحبه با فرارو ادامه داد: شاهد بودیم که ملاحظات سیاسی سبب شد این شیوه غلط پرداخت که موجب اتلاف منابع ملی است ادامه پیدا می‌کند و متأسفانه چشم‌اندازی نیز برای اصلاح آن متصور نیست. راغفر با اشاره به ادامه رکود در اقتصاد کشور گفت: همه شاخص‌های اقتصادی از عمیق‌تر شدن رکود خبر می‌دهند و اصلیترین دلیل آن هم کاهش تورم بوده است.
به گفته وی در بحث تورم نیز باید توجه داشت که میزان تورم قابل لمس برای مردم به سبد مصرفی خانوار‌ها در طبقات مختلف جامعه بستگی دارد لذا هنوز بخشی از جامعه از تورم رنج می‌برند. در این بخش نیز چشم‌انداز روشنی وجود ندارد. راغفر در پاسخ به این پرسش که وضعیت کنونی چطور ایجاد شده است، گفت: دلایل مختلفی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها سیاست منفعلانه دولت است.
وی افزود: دولت می‌توانست با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی فعالانه‌تر موجب بهبود وضعیت و جلب اعتماد از دست رفته مردم شود. می‌توانست با بهره‌گیری از سیاست‌های تهاجمی‌تر اقدام به رفع معضل بانک‌ها کرده و با جبران کمبود اعتبارات بانکی، آن‌ها را برای فعالیت‌های اقتصادی تجهیز کند. در این صورت می‌شد که اعتبارات بانکی را به سمت بنگاه‌های خرد و کوچک‌ تولیدی هدایت و بستر ایجاد اشتغال را مهیا کرد.
راغفر با تأکید بر اینکه نوع نگاه حاکم بر سیاست‌های دولت، تصور بیش از اندازه خوشبینانه‌ای مبنی بر تنظیم خود به خودی بازار را ایجاد کرده است، گفت: به نظر من بهبود شرایط اقتصادی به این سادگی نیست و این نگرانی وجود دارد که با ادامه این سیاست‌ها، آزادسازی منابع و لغو تحریم نیز نتواند کاری از پیش ببرد. ادامه این فرایند سلطه در اقتصاد موجب تخریب اندک فعالیت‌های تولیدی موجود می‌شود و به سادگی قابل جبران نیست.
وی یادآور شد: با وجود همه مشکلات اقتصادی نمی‌توان ظرفیت‌های بزرگ این حوزه را نادیده گرفت لذا انتظار می‌رود که دولت در سال آینده در صدد بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها برآید. به گفته راغفر مشکل کاهش درآمد ارزی کشور فرصت‌خوبی است تا دولت برای کاهش هزینه حاصل از اتلاف منابع تصمیم‌گیری کند. وی در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین بخش‌های اتلاف منابع مالی کشور کدام‌اند، گفت: یکی از آن‌ها پرداخت یارانه نقدی به شیوه‌ای است که ۶۰ درصد مردم به آن نیاز ندارند.
این کار‌شناس اقتصادی افزود: اخذ مالیات بر پایه یک نظام مالیاتی صحیح و هزینه کرد آن در بخش توسعه زیرساخت‌ها و تبدیل به اشکال دیگر سرمایه و اصلاح فضای کسب و کار از جمله نیازهای کشور در عرصه اقتصاد است که عملکرد صحیح دولت را طلب می‌کند.
بوسه سفیر عربستان را یادتان هست!
آقای هاشمی با سوءتعبیر از جمله شرطی حضرت امام نتیجه گرفت آمریکا آدم شده و باید با او رابطه برقرار کرد!
روزنامه‌های آفتاب یزد، آرمان و مردم‌سالاری روز گذشته مصاحبه‌هایی با هاشمی رفسنجانی منتشر کردند. پیش از این هم در هفته گذشته روزنامه‌های شرق و فرهیختگان گفت‌وگوهای مشابهی را نشر داده بودند. آقای هاشمی در مصاحبه با آفتاب یزد و در پاسخ این سوال که به نظر شما آیا رابطه با آمریکا باید برقرار شود، به جمله مشروط امام استناد می‌کند اما نتیجه نادرست خود را می‌گیرد! او در پاسخ سؤال آفتاب یزد می‌گوید: البته اگر به عنوان نظر پرسیده می‌شود بله! به نظر من این رابطه باید برقرار شود. من در زمان امام هم نامه نوشتم و هفت مورد را نام بردم و از ایشان درخواست کردم در زمان حیاتشان آن‌ها را حل کنند، چون معتقد بودم بعد از ایشان این مسائل به عنوان یک ممنوع دائمی می‌ماند و کسی جرات نمی‌کند آن‌ها را حل کند. ایشان چند مورد را عمل کردند این یک مورد را کاری نکردند در آن زمان. البته یک جمله‌ای هم گفتند که اگر آمریکا آدم بشود ما که نمی‌خواهیم تا همیشه دشمنی داشته باشیم. این «آدم شدن» مفهومش روشن بود، یعنی زور نگوید، استکباری با ما برخورد نکند و نخواهد بر ما سیادت داشته باشد. خب من هم نظرم همین است. اگر آمریکا حاضر باشد که با موضع متساوی با ما کار کند من دلیلی نمی‌بینم که رابطه برقرار نشود. منتها این حق دیگران است و من نمی‌توانم به حق دیگران عمل کنم.
آقای هاشمی توضیح نمی‌دهد که آیا آمریکا آدم شده و از موضع متساوی رفتار می‌کند که می‌گوید باید با آمریکا رابطه داشته باشیم؟ اگر این‌گونه است پس چرا مدام تحریم‌ها را شدت بخشیده و تأکید نموده‌اند رژیم تحریم‌ها را بر نخواهند چید یا به قول جان کری فردای توافق با ایران سراغ تحریم‌های دیگر می‌رویم.
آقای هاشمی در بخش دیگری از مصاحبه می‌گوید برنامه داشتم برای احیای روابط با عربستان و روی آن توافق هم شده بود اما کارشکنی کردند و نشد. او البته شیطنت‌های متعدد رژیم عربستان در حمایت از گروه‌های تروریستی و تلاش برای کاهش قیمت نفت در دوره دولت مورد حمایت خود را مسکوت گذاشت.
پیش از این معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه در مصاحبه با روزنامه شرق تصریح کرده بود بوسه عبدالرحمن عرفان بر پیشانی هاشمی در دیدار وی (اول اردیبهشت‌ماه) موجب فراخوان سفیر از سوی ریاض شده و از آن تاریخ نیز دیگر وی به محل ماموریت خود مراجعت نکرده است. به عبارت دیگر ابراز محبت دیپلمات سعودی، با توبیخ وی از سوی مقامات مافوق در پادشاهی عربستان مواجه شد.
هاشمی همچنین در مصاحبه با روزنامه آرمان و درباره عملی نشدن برخی وعده‌های دولت اذعان کرد: اشکال کار این بود؛ روزهایی که آقای روحانی وعده می‌داد وعده مشروط نمی‌داد و می‌گفت این کار را می‌کند. می‌دانست که ابزار دست دولت نیست.
هاشمی درباره آخرین دیدار با رهبری می‌‌گوید «یکی دو هفته پیش بود. من خدمتشان رفتم که بگویم] در مذاکرات هسته‌ای [سخت‌گیری نکنیم و می‌خواستم بیشتر توضیح دهم. صحبت‌هایم را کردم ولی ایشان آخرش گفت که دیروز آقای روحانی اینجا بود و از اینجا راضی رفت، شما نگران نباشید.»
حجاریان: شکست روحانی شکست اصلاح‌طلبان نیست
یکی از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب گفت شکست روحانی را شکست اصلاح‌طلبان تلقی نمی‌کند.
سعید حجاریان تئوریسین جریان اصلاحات در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که «شما شکل‌گیری یک نظام لیبرال را لازمه رسیدن به دموکراسی می‌دانید؟» گفت: البته لیبرالیسم حتما برای من جدی است اما یک چیزی این وسط هست و مشکل ما است. برای ما عدالت بسیار مهم است. جمع عدالت و لیبرالیسم خیلی سخت است. در غرب هم این مشکل بوده است.
وی در بخشی از گفتگوی خود در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه آیا مردمسالاری دینی می‌تواند خلأ را پر کند؟ می‌گوید: الان درباره دین بحث نمی‌کنیم؛ تز من، سوسیال دموکراسی است. نخست وزیر سوئد که ترور شد، اولاف پالمه، ویلی برانت از رهبران سوسیال دموکرات بودند. آن‌ها خیلی تلاش کردند که راه وسط لیبرالیسم و عدالت را در پیش گیرند اما هنوز محقق نشده است. در ایران هم باید این کار شروع شود. پروژه‌های جدی ما همین است.
حجاریان در قسمت دیگر این مصاحبه با اشاره به مشکلات پیش روی دولت روحانی، گفت: روحانی چند ماه دیگر گرفتاری‌های عجیب و غریبی خواهد داشت؛ بی‌پولی، پروژه‌های عمرانی، اخراج کارگران، ناتوانی در پرداخت یارانه و حتی بخشی از حقوق دیگران. او (روحانی) تلاش می‌کند مسئله ما را با آمریکا حل کند تا از آن طریق در اقتصاد هم تحول ایجاد شود.
حجاریان، به رغم بیان اینکه ما چاره‌ای جز دفاع از روحانی نداریم، گفت: شکست روحانی شکست ما نیست. او اصلاح‌طلب نبوده است.
پیش از این هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ای تصریح کرده بود روحانی وعده‌هایی بیش از حد توان اجرایی خود داده است.
ایران در حال تبدیل به یک قدرت فوق‌العاده موفق است
یک نشریه آمریکایی تصریح کرد ایران در حال تبدیل شدن به ابرقدرت منطقه است.
واشنگتن‌تایمز نوشت: ایران در آستانه تبدیل شدن به یک قدرت فوق‌العاده موفق منطقه‌ای است. به گفته سیمون هندرسون محقق مرکز مطالعات واشنگتن و از تحلیلگران امور خلیج‌فارس، «آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر عالی ایران به تحولات منطقه به دیده تفوق بر آمریکا می‌نگرد. او از آمریکا منزجر و نسبت به ایالات متحده بدبین است. پیش‌بینی رهبر ایران این است که تحریم‌‌ها حتی اگر برداشته نشوند هم به مرور غیرقابل اجرا خواهند شد.»
این روزنامه می‌افزاید: در جنگ سوریه، ایران مانع از فرو ریختن حکومت اسد شد و داعش را از دست‌یابی به دمشق بازداشت. در لبنان؛ ایران به کمک نیروی نماینده خود میلیشیای «حزب‌الله» و «سپاه‌ قدس» که تخصصش کار کردن در سایه و در عملیاتهای ویژه و اطلاعاتی است، به پیشرفتهایی می‌دانی نائل آمد. در عراق «حزب‌الله» و «سپاه‌قدس» با کمک میلیشیای شیعه مذهب عامل اصلی اجرای عملیات تهاجمی بازپس‌گیری شهر «تکریت» از تصرف داعش بودند.
روزنامه آمریکایی می‌نویسد: به دنبال ایفای نقش موثر ایران در عملیات آزادسازی تکریت، «سعود‌الفیصل» وزیر خارجه عربستان و «جان‌کری» همتای آمریکایی‌اش هفته گذشته در یک کنفرانس مشترک مطبوعاتی در ریاض اعلام کردند «ایران دارد عراق را تصرف می‌کند». ایران افراد حزب‌الله را به یمن هم اعزام کرد و به کمک آن‌ها، جدایی‌طلبان شیعه مذهب حوثی، دولت مورد حمایت واشنگتن را در این کشور سرنگون کردند. این اتفاق در حالی رخ داد که اوباما چند هفته قبل از آن از موفقیت آمریکا در یمن صحبت کرده بود.
کنت پولاک از تحلیلگران مسائل خاورمیانه در موسسه بروکینگز می‌گوید «به نظر می‌رسد ایرانی‌ها از وضع موجود کاملا راضی و آسوده خاطرند. یاران ایران در کشورهای عراق، لبنان و یمن بر مسند قدرت جای گرفته‌اند و در سوریه رژیم اسد همچنان در مسند قدرت است و به دستاوردهای مهمی هم علیه مخالفان رسیده است.»
واشنگتن‌تایمز نوشت: اشتون کار‌تر وزیر دفاع آمریکا معتقد است سطح نفوذ ایران مایه نگرانی است.
شرق
درخواست ١١٢ نماینده برای برخورد با کم‌کاری مسوولان فارس
ایلنا: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، از نامه ۱۱۲ نماینده به رییس‌جمهور برای شناسایی عاملان وقایع اخیر شیراز خبر داد. عبدی گفت: نمایندگان در نامه خود به رییس‌جمهور، خواستار رسیدگی و برخورد با عاملان حادثه شیراز و همچنین برخورد با عوامل امنیتی و مسوولان استانداری شده‌اند که در این راستا کم‌کاری کرده‌اند. او افزود: با توجه به اینکه در قانون اساسی، حق اظهارنظر آزادانه برای نمایندگان وجود دارد٬ متخلفانی که با برخورد خارج از قانون خود، مسبب آسیب‌رساندن به علی مطهری، شده‌اند٬ باید مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند و نباید این‌گونه باب شود که هرکس خلاف عقاید عده‌ای سخن بگوید٬ به وی حمله‌ور شوند.
تا کید بر گسترش روابط با اندونزی
ایرنا: رییس‌جمهوری، یکشنبه در دیدار علوی شهاب، فرستاده ویژه رییس‌جمهوری اندونزی، با اشاره به اینکه این دو کشور در مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری بهای بسیاری پرداخته‌اند، عنوان کرد: «تهران و جاکارتا در دنیای پرآشوب کنونی می‌توانند معرف اسلام واقعی و معتدلی باشند که در برابر پدیده شوم تروریسم و خشونت قرار دارد.» رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از گسترش روابط میان دو کشور استقبال می‌کند، افزود: «تهران و جاکارتا در زمینه فرهنگی و سیاسی، به خاطر فرهنگ اسلام و دیدگاه‌های یکسان در مبارزه با استکبار به یکدیگر نزدیک هستند و می‌توانند در روابط خود، افق‌های روشن‌تری را ترسیم کنند.»
احمدی‌نژاد تکذیب کرد
فارس: دفتر «محمود احمدی‌نژاد» طی اطلاعیه‌ای اظهارات «هاشمی‌رفسنجانی» درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ١٣٨۴ را تکذیب کرد. در این اطلاعیه آمده ‌است: «اخیرا آقای هاشمی‌رفسنجانی در مصاحبه‌ای چنین ادعا کرده‌اند که گویا آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد برای حضور در عرصه انتخابات سال ١٣٨۴ به نوعی با ایشان هماهنگ کرده یا کسب اجازه نموده است. آحاد ملت بزرگ ایران از تحولات به خوبی آگاهند و روند امور را با دقت زیرنظر دارند و می‌دانند که این ادعا از اساس، خلاف واقع و کذب محض است.»
تابناک
دفتر احمدی‌نژاد کدام سخن اکبر رفسنجانی را تکذیب کرد؟
دفتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور نهم و دهم طی اطلاعیه‌ای اظهارات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌و‌گو با روزنامه شرق درباره در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۴ را تکذیب کرده است. در متن اطلاعیه منتشره آمده: اخیراً آقای هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ای چنین ادعا کرده‌اند که گویا آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد برای حضور در عرصه انتخابات سال ۱۳۸۴ به نوعی با ایشان هماهنگ و یا کسب اجازه کرده است. آحاد ملت بزرگ ایران از تحولات به خوبی آگاهند و روند امور را با دقت زیر نظر دارند و می‌دانند این ادعا از اساس خلاف واقع و کذب سخن محض است. انتظار دارد که سیاست‌ورزان حداقل‌های موازین اخلاقی را رعایت کنند.
هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود: «آقای احمدی‌نژاد وقتی نامزد شدم، به من پیام داده بود که اگر شما می‌خواهید، من کنار می‌روم که گفتم نه، حالا که نامزد شدم، هر کسی می‌خواهد، باشد. من می‌خواهم برای مردم اتمام‌حجت کنم که اگر مردم خواستند، حاضرم خدمت کنم».
نوبت به تکواندو رسید؛ ایرانی‌ها در تیم ملی جمهوری آذربایجان
پس از عضویت سامان طهماسبی، مسعود هاشم‌زاده و صباح شریعتی در تیم ملی کشتی فرنگی جمهوری آذربایجان، تعدادی از قهرمانان زن و مرد تکواندوی ایران هم با پذیرش تابعیت این کشور، برای تیم ملی آذربایجان مسابقه خواهند داد.
حضور پنح نفر از تکواندوکاران ایرانی در ترکیب تیم ملی مردان و زنان جمهوری آذربایجان قطعی شده است. رضا مهماندوست هم سمت سرمربیگری تیم ملی تکواندوی جمهوری آذربایجان را بر عهده دارد. او پیش از این، مسئولیت هدایت تیم ملی تایوان را بر عهده داشت. تعدادی دیگر از قهرمانان تکواندو هم گفته‌اند اگر جمهوری آذربایجان به آن‌ها هم پیشنهاد بدهد، به خاطر مسائل مالی حاضرند پاسخ مثبت بدهند. مهماندوست درباره تکواندوکاران ایرانی تیم جمهوری آذربایجان می‌گوید: «سهیلا سیاحی با پیشنهاد آذربایجان روبه‌رو شده و گویا قرار است برای این کشور مبارزه کند. یکی دیگر از بانوان نیز قرار است در این کشور مبارزه کند. در بخش مردان سینا بهرامی و احمد محمدی قرار است به تیم جمهوری آذربایجان ملحق شوند».
پیش‌بینی حجاریان از سختی‌های پیش روی دولت
سعید حجاریان در گفت‌وگویی در پاسخ به اینکه «شما شکل گیری یک نظام لیبرال را لازمه رسیدن به دموکراسی می‌دانید؟» گفت: البته لیبرالیسم حتما برای من جدی است اما یک چیزی این وسط هست و مشکل ماست. برای ما عدالت بسیار مهم است. جمع عدالت و لیبرالیسم خیلی سخت است. در غرب هم این مشکل بوده است.
وی در بخشی از گفت‌و‌گوی خود در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر اینکه آیا مردمسالاری دینی می‌تواند خلأ را پرکند، می‌گوید: الان درباره دین بحث نمی‌کنیم؛ تز من، سوسیال دموکراسی است. نخست وزیر سوئد که ترور شد، اولاف پالمه، ویلی برانت از رهبران سوسیال دموکرات بودند. آن‌ها خیلی تلاش کردند که راه وسط لیبرالیسم و عدالت را در پیش گیرند اما هنوز محقق نشده است. در ایران هم باید این کار شروع شود. پروژه‌های جدی ما همین است. این فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه اصلاح‌طلبان تا حدودی دچار بحران راهبرد هستند، اظهار داشت: آن‌ها در کل می‌دانند چه باید بکنند اما نمی‌دانند از چه طریقی. بعضی‌ها اصلاح‌طلب نما هستند. به زبان دیگر اصلاح‌نما طلب هستند. حجاریان در قسمت دیگر این مصاحبه با اشاره به مشکلات پیش روی دولت روحانی، گفت: روحانی چند ماه دیگر گرفتاری‌های عجیب و غریبی خواهد داشت؛ بی‌پولی، پروژه‌های عمرانی، اخراج کارگران، ناتوانی در پرداخت یارانه و حتی بخشی از حقوق دیگران. او (روحانی) تلاش می‌کند مسأله ما را با آمریکا حل کند تا از آن طریق در اقتصاد هم تحول ایجاد شود.
شیب تند کاهش قیمت ارز
پس از کاهش تند قیمت یورو و رسیدن قیمت ارز واحد اروپا به ۳۵۲۰ تومان، دلار آمریکا که وضعیت تثبیت شده‌تر داشت نیز سقوط کرد و از ۳۴۰۰ تومان به ۳۲۶۰ رسید و ارزش سایر ارز‌ها نیز به همین نسبت کاهش یافت. این شیب تند کاهش قیمت ارز علاوه بر آنکه به واسطه کاهش ارزش جهانی یورو در مقابل یورو است، به واسطه انتظار بازار برای کاهش قیمت دلار پس از توافق صورت پذیرفته و با افزایش نشانه‌های توافق و افزایش تقاضای فروش ارز در بازار، در اتفاقی نادر و بر خلاف روال معمول، در واپسین روزهای سال کاهش شدید قیمت ارز رقم خورد.
خرید از D&G یعنی حمایت از همجنس‌گرایی!
یکی از خبرگزاری‌ها در گزارشی درباره لزوم حمایت از برند ایرانی، خرید برند دولچه گابنا را با توجه به سبقه این برند، به معنای حمایت از همجنس گرایی خوانده است! در بخشی گزارش این خبرگزاری در ذیل تی‌تر «خرید از D&G یعنی حمایت از همجنس‌گرایی» آمده است: کلمه «D» مخفف نام یک فرد ایتالیایی به نام Domenico Dolce و کلمه «G» مخفف نام یکی از طراحان مد در ایتالیا به نام Stefano Gabbana است، این دو مرد در جوانی به همجنس‌گرایی روی آورده و با هم ازدواج می‌کنند! سپس شرکتی را در طراحی مد لباس، کیف، کفش، عطر و... به نام دی‌اند جی تأسیس کردند، در واقع یکی از بزرگ‌ترین و مشهور‌ترین برندهای لباس، کیف، کفش و... را با هدف جذب و حمایت از همجنس‌بازان با همین عنوان «D&G» تأسیس کرده‌اند.
دومنیکو و استفانو در سال ۲۰۰۵ میلادی از هم جدا می‌شوند و دوباره در سال ۲۰۰۸ کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. چند سال بعد یعنی در دسامبر ۲۰۱۴، گابانا نامه‌ای عاشقانه‌ای به دلچه می‌نویسد که در روزنامه انگلیسی‌زبان «ایندیپندنت» منتشر می‌شود، او در این نامه ضمن ابراز عشق و علاقه به دلچه و بیان رابطه عمیق ۲۸ ساله میان خودش و او می‌گوید: به خاطر موفیقت در برنامه کاری و زندگی شخصی از تو تشکر می‌کنم، تو برای من منحصربفرد هستی و عاشق تو هستم!
کل پول‌های رحیمی را جزایری به یک نفر داده بود!
الیاس نادران، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در همین بحث پول‌های آقای رحیمی جوسازی علیه مجلس هشتم زیاد شد و عده‌ای پول زیادی گرفته‌اند من از اردیبهشت ۸۸ در جریان پول‌هایی که ایشان داده بود و افرادی که این پول‌ها را گرفته بودند، قرار داشتم. مجموعه پولی که در مجلس هشتم به نمایندگان داده شد ۴۸۰ میلیون تومان بود و این مبلغ به اندازه‌ای بود که شهرام جزایری آن را به یکی از نمایندگان مجلس ششم داده بود. در آن زمان همین روزنامه‌های اصلاح طلب و همین‌هایی که مدعی مبارزه با فساد و افشاگری‌اند صدایشان درنیامد که آیا این پول‌ها پاک است؟
فهرست ۲۲ نفره تا ۶۰ نفره هاشمی برای انتخابات
فهرست نزدیکان آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی به ۲۲ نفر رسیده است. بنا به ادعای پارس، نزدیکان آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در تلاشند تا اواخر خرداد فهرست ۶۰ نفره‌ای را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی آماده نمایند و بعد از این مرحله به تدریج با سنجش‌های اجتماعی و میزان پایبندی این افراد به پدر معنوی گروه کارگزاران، این فهرست به تدریج کاهش یافته تا در آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، همراه با فهرست دولت، اصلاح طلبان و بخشی از اصولگرایان سنتی به ۳۰ نفر نامزد مورد نیاز تهران برسند. گفته می‌شود مسئولیت انتقال این فهرست به رسانه‌های حامی بر عهده یاسر هاشمی، فرزند کوچک آیت الله هاشمی رفسنجانی است.
لغو پروازهای عمره به دلیل اظهارات آیت الله جنتی؟
حجت‌الاسلام سید محمدرضا فقیهی، رئیس ستاد عمره دانشگاهیان اعلام کرد: کشور عربستان در حال حاضر روند صدور ویزا‌ها را کاهش داده است و با توجه به مشکلات موجود سازمان حج و زیارت تمامی پروازهای عمره را از ۲۹ اسفند لغو کرده، بنابراین در تعطیلات نوروزی اعزام نخواهیم داشت. او ادامه داد: امیدواریم با پیگیری‌های رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان و وزیر حج عربستان در زمان کوتاهی مشکل صدور روادید برای عمره‌گزاران ایرانی حل شود. معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت نیز به خبرگزاری صدا و سیما گفت: پروازهای عمره از اول تا دهم فروردین ۹۴ به عربستان سعودی لغو شد.
ناصر خدرنژاد افزود: روند صدور روادید در کنسولگری‌های عربستان سعودی در تهران و مشهد در سه هفته گذشته کاهش یافته بود که این امر منجر به لغو در مجموع هفتاد پرواز سفر عمره در فروردین ۹۴ و لغو سفر ۲۵هزار متقاضی عمره می‌شود. عده‌ای این مسأله را از تبعات اظهار نشر آیت الله جنتی در نماز جمعه تهران و تبریک مرگ ملک عبدالله قلمداد کرده‌اند.
تعیین تکلیف یک عضو پایداری برای شورای نگهبان
وحید یامین‌پور، تردید کردن در انحراف امثال خاتمی نشانه بدی است و می‌تواند صلاحیت سیاسی و امنیتی اشخاص را زیر سؤال ببرد.
 وحید یامین‌پور، رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در خصوص اظهارات اخیر فرماندار دزفول در گفت‌وگو با فارس گفت: از شنیدن حرف‌های عوامانه فرماندار متأسف شدم. فرماندار باید شأن شهر شهیدپرور دزفول را رعایت کنند و مراقب حرف‌هایی که می‌گویند باشند.
یامین‌پور افزود: مردم فرهیخته دزفول باید با موضع‌گیری اجازه ندهند تا عده‌ای از سر چاپلوسی یا نا‌آگاهی با آبروی دزفول بازی نکنند. همه جا دزفول را به عنوان شهر ولایت‌مداران و فرهیختگان می‌شناسند. این دست از اظهار نظر‌ها آن هم از یک مقام اجرایی موجب وهن است. وی ادامه داد: متأسفانه دزفول پیش از این هم به خاطر سیاسیون افراطی لطمه خورده و ارتجاع به آن وضعیت قابل پذیرش نیست. خیلی روشن است کسی که علیه امنیت ملی اقدام می‌کند دیگر ذخیره نظام به حساب نمی‌آید. یامین‌پور در خاتمه گفت: تردید کردن در انحراف امثال خاتمی نشانه بدی است و می‌تواند صلاحیت سیاسی و امنیتی اشخاص را زیر سؤال ببرد.
ضرغامی: برای مجری روحانی کلاس گذاشتیم
عزت الله ضرغامی درباره ماجرای انتخاب مجری در مصاحبه با رئیس‌جمهور گفت: «من قبل از گفت‌وگوی زنده با رئیس‌جمهور گفتم درست است که ما باید مجری را تعیین کنیم، اما هرکسی که بگویید، می‌پذیریم. نه شما اعلام کنید و نه شما به او بگویید؛ به ما بگویید که ما او را توجیه کنیم که چه کند و چه نکند. سری اول آن سه‌نفر را آوردند و گفت‌وگوی بسیار بدی شد».
او در ادامه گفت: «آن سه‌ نفر مصاحبه کردند و اعلام کردند که دیگر چنین برنامه‌ای را نخواهند رفت. بار دوم من در جلسه هیأت‌دولت به‌ طور خصوصی از آقای روحانی پرسیدم چه کسی مدنظر شماست؟ گفت مهم نیست اما بعضی از بچه‌ها روی برخی افراد نظر دارند. گفتم چه کسانی؟ گفت فلانی‌ و‌ فلانی». ضرغامی با بیان اینکه اتفاقا آقای روحانی‌نژاد را صدا کردم تا با او صحبت کنم، گفت: «گفتم ایشان رئیس‌جمهور است و احترام دارد. باید احترام بگذاری، در میان صحبت رئیس‌جمهور وارد نشوی و شأن رئیس‌جمهوری را حفظ کنی، حتی برای این کار، کلاسی برای مجری برنامه تشکیل دادیم. آن‌ها خیال می‌کردند وقتی ما یک ‌مجری برای این برنامه در نظر بگیریم به او می‌گوییم برو، بزن، اما بعد‌ها متوجه شدند و الان هرکسی را معرفی کنید، قبول می‌کنند».
پیروز قطعی انتخابات مجلس معرفی شد!
محمدرضا خباز، فعال اصلاح طلب در مورد حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس آینده و اینکه آیا به ائتلاف می‌رسند گفت: رمز موفقیت اصلاح طلبان یا هر مجموعه دیگری در وحدت کلمه است و اینکه باهم متحد شوند و چون چندین مرحله اصلاح طلبان از این تفرق ضربه دیدند، در حال حاضر به آن هشیاری وآگاهی کامل رسیده‌اند که باید باهم متحد باشند. نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به وحدت احتمالی اصلاح طلبان و اصول گرایان معتدل ادامه داد: من بالا‌تر از ائتلاف اصلاح طلبان امیدوارم و در واقع امیدوارم اصولگرایان و اصلاح طلبان معتدل باهم به ائتلاف برسند و پیشنهادم این است که اگر اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل از جمله خود لاریجانی و ناطق نوری و هاشمی رفسنجانی و خاتمی باهم یک لیست بدهند قطعا آن لیست اکثریت قریب به اتفاق کرسی‌های مجلس را به دست می‌آورد.
به خاطر م. ه شورای رهبری مطرح شد
الیاس نادران عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یا اشاره به پرونده مهدی هاشمی و موضع گیری‌های هاشمی رفسنجانی در قبال پرونده فرزندش گفت: من گلایه دارم از آقای هاشمی که هر‌گاه پرونده فرزندان ایشان مطرح می‌شود یا به نوعی دستگاه قضایی سراغ برخی از تخلفات فرزندان ایشان می‌رود ایشان با اینکه علم دارند که در بازنگری قانون اساسی شورای رهبری حذف شده و در آیین نامه مجلس خبرگان هم تصریحا آمده است باز دوباره این را به عنوان بحثی در افکار عمومی می‌آورند و درباره مزایای آن صحبت می‌کنند و من نمی‌دانم این موضوع را حمل بر چه کنم؟ اما واقعا گلایه دارم که حیف است از ایشان برای اینکه فرزندشان حکم قضایی لازم را نگیرد یک اقدامات این چنینی در افکار عمومی انجام دهند و یا اینکه منتقدان در بحث ژنو را متهم کنند که با نتانیاهو همنوا شده‌اند.
در اتاق فکر اصلاح‌طلبان چه خبر است؟
حجت الاسلام تقوی رئیس شورای همگرایی اصولگرایان می‌گوید: من تصور می‌کنم این مباحث از سوی اصلاح طلبان جنبه بازار گرمی و جلوگیری از وحدت اصولگرایان دارد تا وحدت در میان نیروهای اصولگرا تحقق پیدا نکند و همیشه ما را در مسائل داخلی مشغول کنند تا اجازه ندهند که یکپارچگی و وحدت محقق نشود. هم‌اکنون خطی در این زمینه تصمیم می‌گیرد و اتاق فکری در این خصوص برنامه‌ریزی می‌کند و این اقدام و برنامه‌ریزی‌ها در چند خط انجام می‌شود؛ نخست اینکه تمام گذشته اصولگرایان را سیاه و ظلمانی نشان دهد و بگویند هیچ نقطه روشنی در این گذشته وجود نداشته است؛ برنامه‌ریزی و خط دوم آن‌ها این است که از طریق برخی چهره‌های اصولگرا که به قول خودشان نرم‌تر هستند، بتواند اوضاع درون اصولگرایی را مشغول کند و به هم بریزد. اگر کسی از اصولگرایان با اصلاح طلبان توافق کند آن هم با نگاه‌هایی که از اصلاح طلبان سراغ داریم، از حوزه اصولگرایی خارج خواهد شد و من پیش بینی می‌کنم که ائتلاف میان اصلاح طلبان و اصول‌گرایان معتدل تحقق پیدا نمی‌کند.
در مدارس سقز درس زبان کُردی تدریس می‌شود
برای اولین بار در یکی از مدارس شهر سقز به صورت رسمی مجوز تدریس درس زبان کُردی صادر شد. روز شنبه نهم اسفندماه، یک هفته پس از روز جهانی زبان مادری، با حضور معلمان مدرسه صلاح‌الدین ایوبی سقز، کتاب «درس کُردی» در این مدرسه رونمایی شد. کتاب درس کُردی که به دانش‌آموزان مقطع راهنمایی مدرسه صلاح‌الدین تدریس می‌شود، توسط گروه «زبان فارسی» آماده شده است.
تلاش همه جانبه برای عزل استاندار فارس
بعد از حمله برخی افراد به علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، هجمه‌ها علیه استاندار فارس شدت یافت. در جدید‌ترین اقدام حمید انصاری قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در واکنش به حادثه شیراز گفت: آنچه که از نامه دکتر مطهری بر می‌آید، شبهات در مورد همکاری استانداری با حمله کنندگان را تقویت می‌کند. انصاری در گفتگو با «انتخاب» اظهار داشت: وقتی خبر حمله به آقای مطهری را خواندم، حقیقتا متأثر و متأسف شدم، حتی شرمنده فرزندانم شدم که امروز در حوزه کار علمی و غیره فعال هستند که اصلا توجیه این قضیه پس از گذشت سه دهه از انقلاب چیست.
فریدون نگذاشت قائم مقام ظریف شوم
صادق خرازی رئیس شورای مرکزی حزب اصلاح‌طلب ندا در گفت‌وگویی با بیان اینکه با رئیس جمهور مشکلی ندارم اما با حسین فریدون برادر وی اختلاف داشتم، گفت: با آقای ظریف سه جلسه داشتم و خواهش کردند که قائم مقامی وزارت خارجه را بپذیرم که قبول نکردم.
وی افزود: بعد دیدم که آقای ظریف پیگیری نکرد و آقای روانچی را به منزل من فرستاد و گفت که آقای فریدون با آقای ظریف تماس گرفت و گفته که چرا می‌خواهد خرازی را به عنوان قائم مقام وزارت خارجه انتخاب کند؟ فریدون به آقای ظریف گفت اگر خرازی را بگذاری قائم مقام، وزارت خارجه دیگر دست ما نیست و ما کاره‌ای نیستیم. ظریف هم مقاومتی نکرد. رئیس شورای مرکزی حزب ندا با بیان اینکه بعد‌ها آقای روحانی پیغام داد که من با این انتخاب مخالفت نکردم، اظهار داشت: آقای روحانی گفت: «هر کسی راجع به تو صحبت کرد گفتم خرازی کسالت دارد و باید معالجه شود». ایشان (روحانی) تکذیب کرده‌اند مهم نیست. وی خاطر نشان کرد: من هم گفتم نگران نباشید اما الان که نگاه می‌کنم می‌فهمم نعمت غیرمترقبه الهی بود که من در دولت آقای روحانی نیستم. زیرا با وجود اینکه رفاقت خیلی خوبی داریم سلیقه‌های ما به هم نمی‌خورد.
آمار جمعیت اپوزیسیون نظام؟!
حسن قشقاوی معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به تأکید رئیس جمهور برای بررسی تسهیل ورود هموطنان خارج از اکشور به داخل از کشور گفت: بر اساس جلسات متعدد صورت گرفته حاصل رایزنی‌ها این بوده است که همه هموطنان ما می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور درخواست گذرنامه یا سند دیگری در حکم گذرنامه مانند برگه عبور داشته باشند و ما بدون توجه به اسناد اقامت آن‌ها تنها به صرف ارائه سندی مبنی بر احراز هویت ایرانی نمایندگی‌های ما در خارج از کشور موظف به صدور گذرنامه برای آن‌ها هستند. وی با اشاره به حضور حدود ۵ میلیون ایرانی خارج از کشور گفت: بر اساس آمار تنها ۳ درصد از این افراد را اپوزسیون تشکیل می‌دهند و از نظر ما ۹۷ درصد از ایرانیان خارج از کشور هیچ مشکلی برای ورود به سرزمین مادری ندارند.
می‌خواهند روحانیت را به جان هم بیندازند
حجت الاسلام جعفر شجونی، عضو جامعه روحانیت مبارز درباره نقش جامعیت در وحدت اصولگرایان گفت: از اول انقلاب تا کنون جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز مردم متدین را تحت اشراف خود داشته‌اند و در انتخابات افراد خوشنام را کاندیدا کرده‌اند بنابراینجامعه ما هرگز از جامعتین زیان ندیده است. وی ادامه داد: وقتی بنی صدر افتخار می‌کرد به اینکه ۴تا آخوند در اطرافش هستند بازرگان به او گفت دلت را به ۴تا آخوند خوش نکن، چراکه در زمان خطر تمام این آخوند‌ها باهم هستند و تو و من را‌‌‌ رها می‌کنند بنابراین درشان روحانیت نیست که بگوییم آن‌ها نقشی غیراز هدایت برعهده دارند و به نوعی فرمانروا هستند. کسانی که علیه روحانیت حرف می‌زنند می‌خواهند آخوند‌ها را به جان هم بیاندازند تا کسانی که مرتد سیاسی هستند به نام اصلاح طلبان را بر سر کار بیاورند.




کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*