اخبار عمومی
اعلام وصول 2
4186
تاریخ انتشار: 1394/01/15 17:03
آثار و جاذبه های گردشگری بهمئی:
تالاب دائمی برم الوان یکی از دیدنی های ناشناخته جنوب ایران است که با اندکی توجه و سرمایه گذاری با حفظ و لحاظ اکوسیستم آن می تواند محلی مناسب برای تفریح و ورزش های آبی گردد

تالاب برم الوان -برم المان

asrjahan.ir/more/news/4186/0

خلیل جهان تاب پور در پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان نوشت: این تالاب در موقعیت جغرافیایی N310034 E501428 بخش سرآسیاب یوسفی، شهرستان بهمئی، استان کهگیلوییه و بویراحمد و حدود 40 کیلو متری شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی  قرار دارد. مساحت آن 15 هکتار و ارتفاع آن از سطح دریا 1100 متر، عمق آن حداقل 12 و حداکثر 30 متر و میزان کدورت 2.2 گرم بر لیترآب است. وجود درختچه‌ها و درختان طبیعی از جمله بادام کوهی و بلوط روی تپه‌های اطراف، همواری زمین های حاشیه تالاب، وجود ماهی کپور و... شرایط بسیار خوبی برای این تالاب به وجود آورده است.

حاشیه این تالاب دارای پوشش گیاهی انواع نی، گز، زالزالک، خارشتر، پسته‌وحشی، بادام کوهی و سایر گونه‌های نادر گیاهی است.

تالاب برم المان به دلیل وجود آب دائمی، چشمه ساران آب الوان، جاده آسفالت، و برخی تاسیات رفاهی گردشگران هرساله بالاخص در ایام نوروز گردشگران بسیاری از این محل دیدن می نمایند. این دریاچه می تواند محل مناسبی برای ورزش های آبی باشد.

شیب تند دیواره‌ها و عمق زیاد تالاب در حاشیه و داخل تالاب، گیاهان آبزی وجود ندارد اما با توجه به میزان کدورت 2.2 گرم بر لیترآب، تالاب از پلانکتون‌های گیاهی و جانوری غنی است که تقریباً 99 درصد پلانکتون‌های جانوری را کالانوئید و یک درصد آنها را دافنی تشکیل می‌دهد. ماهی کپور در این تالاب به وفور وجود دارد.

منبع و محل جوشش آب تالاب مشخص نیست و جواب مستند و متقنی وجود ندارد. وجود چشمه های جوشان در کف تالاب، دالان های زیر زمینی آب می تواند از فرضیات تامین آب تالاب باشد.

در خصوص وجه تسمیه برم الوان می می گویند به دلیل رنگ برم یا تالاب می باشد. ولی برخی پژوهشگران چون احمد اقتداری معتقدند نام اصلی آن برم المان است و ریشه در تاریخ الیمائی بهمئی  دارد.و در رابطه با چگونگی پیدایش دریاچه بومیان محلی افسانه ای را سینه به سینه روایت نمودند.

 نزدیکی های تالاب برم الوان تالاب فصلی به نام گاودانه وجود دارد. و دوام آن بستگی به میزان بارندگی دارد. برم سیاه نام برم دیگری است که در بهمئی واقع گردید. برم سیاه دارای دیوارهای بسیار بلند و به دلیل رنگ آن به برم سیاه معروف گردید. و احنمالا خروجی آب آن رود علا و میداود است

شهرستان بهمئی به مرکزیت لیکک از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد است. لیکک در263 کیلومتری یاسوج مرکز این استان  و 43 کلیومتری شهرستان بهبهان استان خوزستان قرار گرفته است.





کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*