اخبار عمومی
اعلام وصول 2
4207
تاریخ انتشار: 1394/01/17 08:11
در استان سیستان و بلوچستان کوتاه قدی حدود ۲۱ درصد یعنی سه برابر متوسط کشوری، در کهگیلویه و بویراحمد این عدد ۱۲ درصد و در هرمزگان ۱۱ درصد است.

به گزارشعصرجهان به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان ، سید رشید غفاری در نشست هماهنگی برگزاری برنامه‌های هفته سلامت، با اشاره به انتخاب شعار بهداشتی سال ۱۳۹۴ به نام «ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره»، اظهار داشت: واقعیت این است که در بحث غذا و تغذیه مشکلات زیادی در سطح کشور داریم که این انتخاب شایسته برای شعار هفته سلامت می‌تواند توجهات را بیش از پیش برای حل این مشکلات متمرکز کند.

وی امنیت غذایی را در استان کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت قرمز توصیف کرد و افزود: مطابق گزارشات متعدد در سالهای گذشته، استان ما در شاخص امنیت غذا در وضعیت بسیار ناامن قرار دارد که به همین دلیل انتخاب شعار امسال می‌تواند برای استان ما اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

غفاری اضافه کرد: مطابق برنامه‌های وزارت بهداشت، هفت استان ناامن در شاخص امنیت غذایی، می‌بایست تا سال ۹۹ برنامه‌های ویژه‌ی تدوین‌شده را اجرا کنند و در این میان استان کهگیلویه و بویراحمد لازم است کار و تلاش بیشتری برای رفع این بحران به‌کار گیرد.

رئیس مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به بیان سایر برنامه‌های حوزه‌ی سلامت پرداخت و بیان کرد: اگرچه «ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره» به عنوان شعار بهداشتی سال جدید انتخاب شد اما می‌بایست برای دست‌یابی به اهداف همه‌ی شاخص‌های بهداشتی و سلامت تمام توان خود را به‌کار گیریم.

سوء تغذیه؛ مشکل تغذیه‌ای شایع در مناطق محروم

دکتر زهرا عبداللهی رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در توضیح وضعیت سوء تغذیه در کشور به تفکیک استان‌ها، قبلا در مصاحبه با ایسنا گفت: اگرچه در سطح کشوری کاهش قابل ملاحظه‌ای در وضعیت سوء تغذیه را شاهد هستیم اما شاخص‌های کوتاه قدی و کم وزنی در برخی استان‌ها و مناطق محروم کشور تقریبا دو برابر متوسط کشوری است. به عنوان مثال در استان سیستان و بلوچستان کوتاه قدی حدود ۲۱ درصد یعنی سه برابر متوسط کشوری، در کهگیلویه و بویراحمد این عدد ۱۲ درصد و در هرمزگان ۱۱ درصد است.

وی ادامه داد: به لحاظ کم وزنی هم همین طور. اگرچه متوسط کشوری کم وزنی کودکان زیر ۵ سال کشور ۴ درصد است اما این رقم در هرمزگان ۱۲ درصد و در سیستان و بلوچستان ۱۲٫۹ درصد است. بنابراین “سوء تغذیه” در کودکان زیر پنج سال مناطق محروم یکی از اولویت‌ها و مشکلات تغذیه‌ای شایع است که باید به آن پرداخته شود.

استان‌های ناامن غذایی کدامند؟

وی در این باره افزود: بنابراین همانطور که گفته شد، شیوع سوء تغذیه در این ۳ استان بالاست. در واقع این استان‌ها، استان‌هایی هستند که در مطالعات دیگر از جمله مطالعه “امنیت غذایی” به عنوان استان‌های ناامن غذایی مطرح هستند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*