اخبار عمومی
اعلام وصول 2
4232
تاریخ انتشار: 1394/01/18 20:29
معاون بهداشت دانشگاه جندی شاپور:
دکتر سیدیان در روز جهانی بهداشت گفت: واقعیت درباره قلیان این است که مردم آگاهی کافی درباره مضرات آن ندارند و نمی‌​دانند که هر بار استعمال قلیان معادل مصرف ۴۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار است و بیماری‌هایی چون بیماری​های ریوی و انواع سرطان​‌ها در کمین آن‌ها قرار دارد.

دکتر سیدیان: انواع فست فود‌ها، آب‌میوه‌های دارای زیر ۲۰ درصد آبمیوه طبیعی، سوسیس، کالباس و همبرگر، کله پاچه و پفک‌ها، دشمن بارز سلامتی              

سه شنبه ۱۸ فروردین ماه ۹۴ همزمان با روز جهانی بهداشت، نشست خبری روز جهانی بهداشت با حضور دکتر سید سعید سیدیان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سالن جلسات معاونت بهداشت دانشگاه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان، دکتر سیدیان در این نشست گفت: از سوی سازمان جهانی بهداشت روز ۷ آوریل به عنو��ن روز جهانی بهداشت نامگذاری شده است ولی در کشور ما برای دادن اهمیت بیشتر به این مقوله یک هفته را به عنوان هفته سلامت در نظر می‌​گیریم. هدف این است که مردم با فرهنگ سلامتی و ترویج آن آشنا شده و از امکانات دولتی، مردمی، و سازمان​های مردم‌نهاد برای ارتقای سطح سلامت مردم استفاده شود. البته با توجه به تعطیلات نوروزی و احتمال تقارن این روز با این ایام، هفته سلامت در کشور هفته اول اردیبهشت ماه در نظر گرفته شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به شعار امسال روز جهانی بهداشت «ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره» گفت: در جهت ارتقای سلامت مردم، وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فهرست غذاهایی که برای انسان​ مخاطره ایجاد می‌​کنند را اعلام کرده است. در میان این غذا‌ها می‌​توان به انواع فست​فود‌ها، برخی آب‌میوه​هایی که زیر ۲۰ درصد مواد اصلی و میوه طبیعی دارند، سوسیس و کالباس و همبرگر، کله​پاچه و پفک​‌ها اشاره کرد.

سیدیان در ادامه در خصوص اهمیت ریزمغذی​هایی مانند ویتامین​‌ها، گفت: در میان مردم کشور، کمبود ویتامین D، کمبود آهن، و کمبود ید وجود دارد که در جهت تامین این موارد، تجویز ویتامین D برای همگان در دستور کار قرار گرفته است. همچنین برای جبران کمبود آهن در نوجوانان دختر و کمبود ید که سال​‌ها با آن درگیر هستیم، برنامه​ریزی​های لازم صورت گرفته است.

وی با اشاره به وضعیت بهداشت در استان گفت: تلاش‌ها و اقدامات موثر در جهت ارتقای بهداشت عمومی و سلامت در حال انجام است ولی ارتقای فرهنگ مردم در این زمینه تاثیرگذار‌تر است.

سیدیان در ادامه به موارد پیشگیری از بیماری‌ها اشاره کرد و گفت: باید قبل از دست زدن به مواد غذایی و مکررا در طول آماده​سازی مواد غذایی دست‌های خود را بشویید. همچنین پس از رفتن به توالت دستهای خود را بشویید. تمام سطوح و تجهیزات مورد استفاده برای آماده​سازی مواد غذایی باید شسته شود. بر طبق اصول بهداشتی رفتار کنید و از فضای آشپزخانه و مواد غذایی در برابر حشرات، آفات و سایر حیوانات حفاظت کنید.

وی افزود: لازم است گوشت، مرغ و غذاهای دریایی خام، از دیگر مواد غذایی جدا شوند. برای جلوگیری از تماس مواد غذایی خام و آماده شده، مواد غذایی را در ظروف درب دار، نگهداری کنید. همچنین لازم است موادی مثل گوشت قرمز، مرغ، تخم​مرغ، و مواد غذایی دریایی کامل پخته شوند و غذاهایی مانند سوپ و خورش به نقطه جوش برسند. همچنین زمانی که مواد غذایی را کباب، سرخ، یا بریان می‌​کنید از طبخ بیش از حد آن‌ها اجتناب کنید زیرا ممکن است موجب تولید مواد شیمیایی سمی شود.

سیدیان اظهار کرد: مواد غذایی پخته شده نباید بیش از ۲ ساعت در دمای اتاق‌‌ رها شوند. همچنین مواد غذایی پخته شده و فاسد شدنی باید به سرعت در جای خنک و ترجیحا در دمای زیر ۵ درجه سانتیگراد قرار داده شوند. مواد غذایی را برای مدت طولانی حتی در یخچال و فریزر ذخیره نکنید و برای اینکه مواد غذایی را از حالت انجماد خارج کنید آن‌ها را در دمای اتاق قرار ندهید. همچنین از آب تصفیه شده و مواد غذایی تازه و سالم استفاده کنید. میوه​‌ها و سبزی​‌ها بخصوص اگر خام مصرف می‌شود را خوب بشویید و همچنین از مواد غذایی که تاریخ انقضای آن‌ها گذشته است، استفاده نکنید.

وی در ادامه به فهرست کالاهای آسیب​رسان به سلامت بر اساس بند الف ماده ۳۷ قانون برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت ۳۱ مورد از انواع مواد غذایی آسیب‌رسان به سلامت انسان را در این فهرست قرار داده است که این مواد غذایی در بخش​های فرآورده​های گوشتی و غذاهای آماده مصرف، فراورده​های لبنی، انواع فراورده​های شیرین، و نوشیدنی​‌ها، انواع فراورده​های شور با نمک بیش از ۵ درصد، مواد شیمیایی با کاربرد در مواد غذایی قرار دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: البته در کنار همه این موارد که توسط افراد رعایت می‌​شود، لازم است به اهمیت ریز مغذی​هایی مانند ویتامین D، آهن، و ید توجه بیشتری شود.

سیدیان افزود: با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد مردم دچار کمبود ویتامین D هستند، طرح مکمل یاری در کشور در دستور کار قرار گرفته است. همچنین با توجه به اینکه یکی از شایع​‌ترین عوارض کمبود آهن در بدن فقر آهن است، در سطح گسترده​ای طرح آهن یاری در مدارس دختران در کشور اجرا شده است. همچنین در خصوص نمک​های حاوی ید نیز لازم است این نکته مورد توجه قرار بگیرد که کمبود ید موجب ایجاد اختلالات تیروئیدی در بدن می‌​شود و مردم آگاه باشند که نمک دریایی و امثال آن، مضر هستند، چرا که پر از املاح مضر و فاقد ید است.

وی در ادامه به اهمیت نظارت بر تولید مواد غذایی از مزرعه اشاره کرد و گفت: از سال گذشته در شورای سلامت استان پیگیری​های لازم جهت بررسی سلامت محصولات کشاورزی از جمله سیب​زمینی، خیار، گوجه، کاهو، و پیاز انجام شد و از سلامت این محصولات اطمینان حاصل کردیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: سیاست​های سال ۹۴ مجموعه بهداشت استان بر این است که در عین حال که تلاش می‌​کنیم زمینه برای شهرداری و نهادهای مرتبط فراهم شود تا عرضه​کنندگان مواد غذایی را در بازارچه​‌ها و مغازه​هایی مناسب اسکان دهند، آموزش این افراد را نیز به حد مطلوبی ارتقاء دهیم که به این منظور، معاینه بهداشتی و برگزاری دوره​های آموزشی برای فروشندگان مواد غذایی در دستور کار قرار گرفته است.

سیدیان در خصوص داروهای تبلیغ شده از طریق کانال‌های ماهواره‌ای، گفت: سازمان جهانی بهداشت معتقد است هر دارویی که در ماهواره تبلیغ می‌​شود، حاوی مواد مخدر است. بنابراین مردم ما باید آگاه باشند که تنها با مراجعه به پزشکانی که دارای مدرک دانشگاهی معتبر و مورد اعتماد هستند نسبت به دریافت دارو اقدام کنند. دارو‌ها نیز باید دارای مهر وزارت بهداشت کشور و برچسب شبنم باشند.

وی در ادامه به پدیده استعمال قلیان در کشور اشاره کرد و گفت: دو مشکل بسیار بزرگ در جامعه اعتیاد به مواد صنعتی و استعمال قلیان است که در وزارت بهداشت طرح ارائه خدمات مقابله با اعتیاد مطرح شده و در استان خوزستان به عنوان پایلوت در حال انجام است و مبنای کار مجموعه بهداشت استان نیز آموزش قرار دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان گفت: واقعیت درباره قلیان این است که مردم آگاهی کافی درباره مضرات آن ندارند و نمی‌​دانند که هر بار استعمال قلیان معادل مصرف ۴۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار است و بیماری‌هایی چون بیماری​های ریوی و انواع سرطان​‌ها در کمین آن‌ها قرار دارد.

منبع:دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*