اخبار عمومی
اعلام وصول 2
42863
تاریخ انتشار: 1395/05/28 23:22
ملا صالح قاری در سه حکومت متضاد رژیم پهلوی بعنوان "زندانی سیاسی"،رژیم بعث عراق بعنوان "اسیر" و جمهوری اسلامی ایران به اتهام "خیانت به کشور" طعم تلخ زندان را چشید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصر جهان، عصر روز پنج شنبه 28 مرداد ماه جاری جمعی اعضای انجمن جانبازان کانادین ایران شعبه استان خوزستان (جانبازان قطع پای کامل از لگن) به مناسبت سالروز ورود آزادگان سرفراز به میهن اسلامی با آزاده سرافراز حاج ملا صالح قاری در آبادان دیدار نمودند.
مجید شریفی یکی از جانبازان عضو انجمن جانبازان کانادین ایران به خبرنگار ما گفت: ملا صالح قاری متولد سال ۱۳۲۸ آبادان و در سه حکومت متضاد(رژیم پهلوی،رژیم بعث عراق و جمهوری اسلامی ایران) طعم تلخ زندان را چشید و داستان زندگی سراسر سختی و اضطراب توام با امید به خدای ایشان در کتاب هفتم مدرسه های کشورمان تدریس میشود.


شریفی رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس افزود:ملا صالح قاری به دلیل مبارزات سیاسی مدت 8 سال را در زندان های رژیم پهلوی بعنوان زندانی سیاسی سپری نمود.و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و پس از شروع جنگ تحمیلی در جریان امداد رسانی به رزمندگان ایران در آبهای خلیج فارس به محاصرهٔ قایق‌های گشتی عراق درآمد و به همراه تعداد دیگری از نیروهای سپاه به اسارت درآمد. عراقی‌ها ملا صالح قاری به دلیل تسلط به زبان عربی و فارسی به عنوان مترجم به کار گرفتند.


مجید شریفی ادامه داد اما شهرت وی به سبب دیداری بود که گروه ۲۳ نفر با صدام داشتند و او در آن دیدار مترجم صدام بود و سخنان وی را برای آنان ترجمه می‌کرد. تا اینکه پس از ۴ سال در ۱۳۶۴ از سوی عراق همراه با ۵۰۰ نفر دیگر آزاد شد. ملاصالح قاری پس از آزادی از اسارت مورد سؤ ظن قرار گرفت و در اهواز به اتهام خیانت به کشور و همکاری با بعثی‌ها و شکنجه اسرا دوباره شکنجه و زندانی شد. ملا صالح قاری بعد از ۲سال به قید ضمانت آزادشد و در نهایت پس از بازگشت اسرا در سال ۱۳۶۹ با نامه سید علی اکبر ابوترابی روحانی آزاد شده از اسارت، بی گناهیش اثبات شده و از اتهام خیانت به کشور مبرا شد.


بازرس انجمن جانبازان کانادین ایران عنوان داشت: حاج ملا صالح قاری در زندان های رژیم بعثی عراق موجب نجات جان آزادگان بسیاری شد و تاکنون چندین کتاب و فیلم بر اساس اسناد موجود و خاطرات وی و ۲۳ نفراسیر نوجوان نوشته و ساخته شده است در فیلم "23 و آن یک نفر" زندگی ملا صالح قاری به تصویرکشیده شد و کتابی بنام "آن 23 نفر" به نویسندگی آقای احمدیوسف زاده شرح زندگی ایشان و23 نوجوان آزاده کرمانی را شرح میدهد.
کتاب "نجات دهنده‌ای در سایه" سرانجام یک همیشه رزمنده، بر اساس خاطرات ملا صالح قاری تألیف شده است.
ملا صالح قاری و بیست و دو نفر دیگر(یکی از آنان به نام سید عباس سعادت فوت شده است) به تاریخ ۴و ۵ تیرماه ۱۳۹۴ در برنامه ماه عسل حضور یافتند


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*