اخبار عمومی
اعلام وصول 2
42875
تاریخ انتشار: 1395/05/29 03:46
"بازی نفتی" جدید عربستان سعودی برای مقابله با ایران و روسیهموضوع امکان پذیری دستیابی تولیدکنندگان عمده نفت جهان به توافقی درباره سطح تولید و به تبع آن، قیمت این فراورده، همواره یکی از بحث های پرچالش بوده که به ویژه طی یکی دو سال اخیر بیش از پیش شدت گرفته است. در این میان، برخی از شواهد از برنامه عربستان سعودی برای دست به زدن به یک بازی نفتی جدید جهت دستیابی به اهداف خود دارد.

عصرجهان-پایگاه تخصصی «اویل پرایس»، عربستان سعودی قصد دارد میزان تولید نفت خود در ماه اوت (ماه جاری میلادی) را به شکلی بی سابقه افزایش دهد تا بدین ترتیب بتواند بر مذاکراتی که قرار است در ماه سپتامبر درباره طرح های مربوط به کاهش تولید جهانی برگزار شود، تأثیر بگذارد. این خبری است که «رویترز» به نقل از منابعی در صنعت نفت اعلام کرده است.
عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده در سازمان «اوپک» نیز هست، در ماه ژوئیه با تولید 10.67 میلیون بشکه در روز و افزایش 120 هزار بشکه ای نسبت به ماه ژوئن، رکوردی را برای خود ثبت کرد. هرچند سعودی ها به طور معمول، در فصل تابستان میزان تولید خود را افزایش می دهند تا از پس پاسخگویی به افزایش تقاضا برآیند، اما این بار، میزان تولید آن ها بیش از افزایش معمول هر ساله نیز بوده است.
پس از ثابت نگه داشتن میزان تولید در نیمه نخست سال جاری میلادی، سعودی ها از ماه ژوئن روند افزایش تولید نفت را آغاز کردند. این امر بدان معناست که آن ها قصد دارند بزرگترین تولیدکننده نفت جهان، یعنی روسیه را در رقابت با خود مغلوب سازند. این امر همچنین به سعودی ها ابزار تأثیرگذاری بیشتری بر مذاکراتی می دهد که قرار است ماه سپتامبر برگزار شود.
یک منبع در یکی از کشورهای غیرعضو اوپک می گوید عربستان سعی دارد میزان تولید خود را در ماه اوت به 10.8 تا 10.9 میلیون بشکه در روز برساند. همزمان، سعودی ها با بیان برخی موضع گیری ها، سعی دارند بر قیمت های جهانی نفت نیز تأثیر بگذارند. در همین راستا، خالد الفالح، وزیر نفت عربستان هفته گذشته گفت عربستان هر اقدامی را «برای بازگرداندن توازن به بازار» انجام می دهد.
بی تردید، عربستان سعودی یکی از طرف های اصلی در مذاکرات غیررسمی ماه سپتامبر خواهد بود. مذاکراتی مشابه که ماه آوریل در دوحه قطر برگزار شد، به دلیل کارشکنی سعودی ها ناکام ماند؛ زیرا آن ها اصرار داشتند که هرگونه تثبیت سطح تولید، باید شامل ایران که به تازگی از بند تحریم های بین المللی رها شده نیز بشود. بر همین اساس، انتظار نمی رود که مذاکرات سپتامبر میان اعضای اوپک و غیراوپک نیز به توافقی بر سر سطح تولید منجر شود.
به این ترتیب، آن گونه که مشخص است، عربستان سعودی سعی دارد با بالا بردن سطح تولید خود تا حداکثر میزان ممکن پیش از برگزاری مذاکرات مذکور، به وضعیتی برسد که در آن، حتی در صورت موافقت با تثبیت میزان تولید یا کاهش آن نیز چیزی را از دست نداده و منافع خود را در این چارچوب تضمین کند. این امر همچنین می تواند به عنوان ابزاری علیه روسیه و ایران مورد استفاده سعودی ها قرار گیرد.  
لینک منبع


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*