اخبار عمومی
اعلام وصول 2
42976
تاریخ انتشار: 1395/06/02 12:22
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور با انتقاد از ۲۸ تصمیمی که طی ۳ سال گذشته بدون احتساب هزینه برای صندوق گرفته شده، گفت: بازنشستگی در کشور ۱۰ سال زودتر از دنیاست و این در حالی است که ۶۷ درصد قدرت خرید بازنشستگان کاهش یافته است.

عصرجهان-محمود اسلامیان در نشست خبری گفت: در دو حوزه بیمه‌ای و اقتصادی فعال هستیم و در این 2 سال سعی شده ساماندهی تخصصی که در شرکت‌های تابعه وجود نداشت ایجاد شود.
وی ادامه داد: 20 هزار میلیارد تومان ثروت صندوق است که در قالب شرکت‌های مختلف وجود دارد. 6 هلدینگ در حوزه حمل و نقل و گردشگری، انرژی، صنعت و معدن، مواد غذایی، کشاورزی و دارویی، ساختمان و عمران، بیمه و بازار سهام فعالیت دارند.
اسلامیان با اشاره به اینکه ستاد سامان‌یافته‌ای در صندوق وجود نداشت، گفت: اکنون شاهد کنترل، نظم و افزایش بهره‌وری در هلدینگ‌های تخصصی هستیم، پروژه‌های زیادی آغاز شده به طوری که در سال 92 سود کل شرکت‌ها 800 میلیارد تومان بود، در سال 93 با رشد 35 درصدی 1200 میلیارد تومان و در سال 94 به 1500 میلیارد تومان رسیده است و امسال امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.
* ماجرای فرد یونانی که بازداشت شد
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور با اشاره به وضعیت رکود در کشور و منابعی که از شرکت‌ها خارج و توسط دادستانی بازگردانده شده، گفت: آخرین مورد مربوط به فرد یونانی خارجی بود که در جریان معاملات 28 میلیارد دلار از منابع شرکت نفتکش را که زیرمجموعه صندوق بود، از اوایل سال 92 در اختیار داشت و تحویل نداده بود. این فرد به گفته دادستانی، سه هفته پیش بازداشت شده و امیدواریم اعتباراتی که 3 سال است دراختیارش بوده و پرداخت نکرده به بیت‌المال برگردد.
وی تصریح کرد: در حوزه بازنشستگی، یک میلیون و 290 هزار بازنشسته داریم که با افراد تحت تکفل 2 میلیون نفر می‌شوند و بیش از 50 درصد از آنها از آموزش و پرورش هستند.
اسلامیان گفت: زمانی که تورم افزایش می‌یابد، قدرت حقوقی بازنشستگان کاهش پیدا می‌کند، در دولت روحانی تورم کاهش یافته به طوری که در سال 86 با تورم 18.4 درصدی، افزایش حقوق 10 درصد بود، در سال 91 با تورم 30.5 درصدی، افزایش حقوق 15 درصد شده است.
* کاهش 67 درصدی قدرت خرید بازنشستگان
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور افزود: در سال‌هایی که تورم زیاد بوده 67 درصد قدرت خرید بازنشستگان که حدود 32 هزار میلیارد تومان می‌شود، کاهش یافته است، اما در این 3 سال گذشته روند کنترل شده و رو به بهبود است.
* رفع تبعیض در پرداخت حقوق/ افزایش بیمه عمر
اسلامیان در مورد تبعیض در پرداخت حقوق بازنشستگان گفت: برای رفع این مشکل 600 میلیارد تومان به صندوق اختصاص داده شده که برای حقوق‌های یک میلیون و 500 و یک میلیون و 700 هزار تومان ضریب بیش از 12 درصد درنظر گرفته شده و آن را 20 درصد بیشتر کرده‌ایم، به این ترتیب مقداری شکاف و تبعیض جبران می‌شود.
وی از افزایش اعتبار بیمه عمر از 3 به 5 میلیون تومان خبر داد و گفت: امسال یک‌هزار میلیارد تومان هزینه بابت بیمه تکمیلی شده است که باید توسط صندوق پرداخت شود، در چند شهر بزرگ به دلیل نوبت‌دهی طولانی در بیمارستان‌های دولتی مشکل داریم، البته اگر بازنشستگان به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کنند با طرح تحول سلامت 6 تا 10 درصد باید بپردازند.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور افزود: در بیمارستان‌های خصوصی نیز بیمه تکمیلی مطرح می‌شود که برای بیماران خاص تا سقف 15 میلیون تومان و برای بستری عمومی 7.5 میلیون توماندرنظر گرفته شده است، البته کمیته‌ای برای مواردی تا سقف 30 میلیون تومان هم تدارک دیده شده است.
* واریز فوری حقوق بازنشستگان از ماه گذشته
اسلامیان در مورد پرداخت حقوق بازنشستگان گفت: در حال حاضر 28 استان را به صورت پرداخت مستقیم از ماه گذشته فعال کرده‌ایم و فقط سه استان باقی مانده که تا پایان شهریور مشکل‌شان رفع می‌شود، به این ترتیب ظرف 5 تا 10 روز به صورت اتوماتیک حقوق به حساب بازنشستگان واریز می‌شود.
وی ادامه داد: 2 هزار پیشخوان دولت در این زمینه فعال شده که افراد می‌توانند با پرداخت کمترین هزینه، به جای مراجعه به مراکز استان برای دریافت کارت شناسایی، احکام حقوقی، استعلام و ... به این پیشخوان‌ها مراجعه کنند.
* افزایش 50 هزار تومانی کمک‌هزینه سفر
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور گفت: امسال 150 هزار سفر برای بازنشستگان وجود دارد که برای هر فرد 3 سفر شده است و پرداختی صندوق از 250 به 300 هزار تومان افزایش یافته است. 5 هزار نفر نیز سهمیه عتبات دارند که به ازای هر نفر 600 هزار تومان کمک می‌شود.
اسلامیان ادامه داد: برای برخی تجهیزات پزشکی موردنیاز، افزایش کمک داشته‌ایم، مثلاً برای عینک از 50 به 80 هزار تومان، عصا از 10 به 20 هزار تومان، سمعک از 150 به 200 هزار تومان افزایش یافته است.
وی در مورد وام‌های قرض‌الحسنه گفت: اکنون 250 هزار وام تدارک دیده شده که در 3 سال گذشته 5 برابر شده است. امسال با بانک صادرات برای اعطای وام‌های ضروری رایزنی می‌کنیم و سقف وام 2 میلیون تومان است.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور، همچنین از راه‌اندازی خانه‌های امید در شهرهای بزرگ خبر داد و گفت: 27 خانه امید وجود داشته که امسال 9 خانه امید در مهرماه راه‌اندازی می‌شود، این خانه‌ها در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی و... خدمات می‌دهند.
* 28 تصمیمی که صندوق را به بن‌بست کشاند
اسلامیان ادامه داد: صندوق‌ها در همه جای دنیا نهادهای اقتصادی هستند، اما متأسفانه در کشور همه اشتباهات را با پول نفت جبران می‌کنیم. 28 تصمیم بزرگ در مجلس و دولت برای صندوق گرفته شده که هزینه‌هایش را لحاظ نکرده‌اند که این هزینه‌ها بالغ بر چندصد هزار میلیارد تومان است.
* بازنشستگی در کشور 10 سال زودتر از دنیا
وی گفت: سن بازنشستگی بسیار پایین است، در کشور 51.5 شده است، در حالی که سن 50 تا 60 سالگی اوج پختگی است و آن را به بهانه نبود شغل به پارک‌ها می‌فرستیم، در حالی که در دنیا سن بازنشستگی برای زنان 60 و برای مردان 65 سال است. این موضوع فشار مالی به صندوق‌ها وارد می‌کند.
* اما و اگر صندوق برای بازنشستگی زودتر از موعد آموزش و پرورش
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور گفت: دولت 65 تا 70 درصد هزینه‌های ما را می‌دهد، اما برای بازنشستگی 25 سال آموزش و پرورش و هر نوع تصمیم دیگری، اعلام کرده‌ایم در صورتی طرح‌ها را می‌پذیریم که هزینه‌های آن داده شود.
اسلامیان گفت: بدون تردید یکی از مشکلات بزرگ کشور ما صندوق‌های بازنشستگی است که روز به روز دامنه مشکل‌شان توسعه می‌یابد، ما آنها را اقتصادی اداره نکرده‌ایم و تصمیماتی که در سه سال گذشته گرفته شده، 410 هزار میلیارد تومان به قیمت هر روز هزینه داشته است.
* حذف اصلاحات بازنشستگی در لایحه ششم
وی با انتقاد از اینکه تصمیمات غلط باعث جابجایی هزینه‌ها می‌شود، گفت: قبل از هر تصمیمی باید واکاوی علمی داشته باشیم، به همین دلیل اگر موضوع بازنشستگی در لایحه برنامه ششم توسعه نیامده، قرار شده اصلاحات آن در قانون خدمات کشوری بیاید.
وی به مسئولان پیشنهاد داد که قبل از انجام هر کاری بهتر است مطالعه و واکاوی اساسی داشته باشیم و ببینیم در 40 سال گذشته چه شده که به اینجا رسیده‌ایم، بنابراین صندوق بازنشستگی باید در کنار موضوع آب و محیط زیست در اصلاحیه برنامه ششم توسعه قرار می‌گرفت. شاید در دوره 10 تا 15 ساله بتوانیم شرایط را برگردانیم. صندوق این آمادگی را دارد که مسئله‌شناسی کند تا از این بحران خارج شود.
اسلامیان ادامه داد: دلیلی ندارد هر دولتی که می‌آید و می‌رود، این همه تغییر به بار بیاید. در دولت قبلی، تا بخش‌های استاندار تغییر کرد، در حالی که باید مدیر خوب شناسایی شده و فقط تغییرات در سطح وزیران باشد و کادر مدیر و کارشناس که سرمایه‌های کشورند تغییر نکنند.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور افزود: برای اصلاح صندوق باید اصلاح پارامتری انجام شود که فقط شاخص سن مطرح نیست، بازنشستگی افراد در 50 سال به سرمایه‌های اجتماعی آسیب می‌زند و اگر اصلاح نشود در بن‌بست گیر می‌کنیم و اینها هزینه هستند.
وی گفت: ما پیشنهادات مدون خود را اعلام کرده‌ایم و معتقدیم به یکباره نمی‌توان سن بازنشستگی را از 50 به 60 سال افزایش داد، بلکه باید به تدریج سن بازنشستگی بیشتر شود/فارس



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*