اخبار عمومی
اعلام وصول 2
42977
تاریخ انتشار: 1395/06/02 12:29
فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: در سه سال گذشته شاهد بودیم بسیاری از مسائلی که مدنظر اصلاح‌طلبان و بدنه اجتماعی آنها بوده به مرز تحقق نرسیده است.

عصرجهان- صادق زیباکلام استاد دانشگاه و از تئوریسین‌های اصلاح طلب امروز سه‌شنبه 95/6/2 در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: فردا نخستین روز از هفته دولت است؛ هفته‌ای که معمولا بهانه‌ای برای بررسی عملکرد دولت‌های وقت البته بیشتر نقد آنها شمرده می‌شود.
واقعیتی که وجود دارد این است که نقد عملکرد دولت روحانی در سه سال گذشته و چشم‌انداز چند ماه آینده که از دولتش باقی مانده کمی دشوارتر است چرا که ظرف هفته‌ها و ماه‌های اخیر به قدری فشار و حملات از سوی مخالفان دولت زیاد بوده که این کار را برای ما مشکل می‌کند. تا سر بلند می‌کنیم دولت را مورد نقد قرار دهیم با صف طولانی از مخالفان و تندروهایی روبه رو می‌شویم که دولت را زیر سنگین‌ترین حملات خود قرار داده‌اند.
بعد از شکست سنگین اصولگرایان تندرو و مخالف دولت در انتخابات هفتم اسفند پیش بینی چنین روزهایی چندان هم دور از ذهن نبود، چراکه تندروها در هفتم اسفند متوجه این واقعیت شدند که محبوبیت‌شان نزد مردم حتی از خرداد 92 هم کمتر شده است و چاره کار را در تخریب و حمله به دولت می‌بینند. مخالفان دولت دست به هر اقدامی می‌زنند تا به جامعه القا کنند که دولت در هیچ زمینه‌ای موفق نبوده است و رای‌دهندگان به روحانی را برای اردیبهشت سال آینده مایوس کنند. بر همین مبنا نقد دولت در چنین شرایطی کار دشواری محسوب می‌شود. در این میان بیش از هر گروه و جناحی اصلاح‌طلبان هستند که باید هوشیار باشند. فراموش نکنیم رهبری اصلاحات در خرداد 92 روحانی را رییس‌جمهور ایران کرد و همین اهرم می‌تواند در سال آینده هم کارساز بیفتد، بنابراین اصلاح‌طلبان در حمایت همه‌جانبه خود از حسن روحانی تردید به دل راه ندهند.
در شرایط حساس کنونی نمی‌توان روحانی را تنها گذاشت و تسلیم جریانات رادیکال و تندرو شد. در این میان اما نمی‌توان از گلایه‌های اصلاح‌طلبان و بدنه اجتماعی آنها عبور کرد. ما شاهد بوده‌ایم که در سه سال گذشته بسیاری از مسائلی که مدنظر این بخش از جامعه بوده است به مرز تحقق نرسید، مسائلی همچون رفع حصر و حقوق شهروندی که از وعده‌های رییس‌جمهور در خرداد 92 بوده است و اکنون شاهد هستیم که ماجراهایی همچون کوتاه آمدن دولت در زمینه برگزاری کنسرت در استان خراسان نیز به آن اضافه شده است.
در میان همه این ناکامی‌های دولت نباید از یک موضوع غافل بود و آن دستان بسته دولت و نفوذ مخالفانش در این حوزه است. بر همین مبنا اصلاح‌طلبان باید نقد خود را در این حوزه بدون لکنت بیان کنند و در مقابل اگر دولت نمی‌تواند کاری کند دست کم صدای اعتراضش به روندهای موجود را بلندتر کند.
در سه سال گذشته دولت حسن روحانی فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته و موانع بزرگ دیگری را نیز تا انتخابات سال آینده پیش روی خود خواهد دید. اما بی‌شک نقطه قوت دولت در سیاست خارجی‌اش بوده است، در حوزه‌ای که با موانع و سنگ‌اندازی‌های مهمی روبه رو شد اما در نهایت پایداری دولت بر برنامه‌ها و سیاست‌هایش کارساز افتاد و دولت توانست برجام را به ارمغان بیاورد.
بدون تردید برجام یکی از مهم‌ترین دستاوردهای حسن روحانی شمرده می‌شود که به واسطه آن، کشور را از بحران هسته‌ای نجات داد. اگرچه مخالفان دولت آن را بی‌فایده می‌خوانند و مهر شکست بر آن می‌زنند اما حسن روحانی نباید کوتاه بیاید و همچنان محکم و استوار بر دستاوردهای برجام تاکید ویژه داشته باشد و صریح و روشن به مردم بگوید که اگر برجام نبود تا امروز چه بلایی بر سر کشور آمده بود و برجام سایه چه تهدید بزرگی را از کشور کم کرده است. در حوزه اقتصاد، دولت می‌توانست بهتر از اینها عمل کند و نمی‌توان نمره بالایی را در این زمینه برای دولت در نظر گرفت. با همه اینها کابینه روحانی توانست تورم را کنترل و رشد منفی اقتصادی دوره احمدی‌نژاد را مثبت کند. اما نمی‌توان وجود بیکاری و رکود در اقتصاد کشور را نادیده گرفت.
به باور من در زمینه اقتصاد، دولت باید با مردم بی‌تکلف‌تر و روشن‌تر سخن بگوید و ریشه چنین معضل بزرگی را با مردم در میان بگذارد.  معضلی که سال‌هاست دامنگیر کشور شده و ریشه آن چیزی جز اقتصاد دولتی نیست. به باور من در مجموع می‌توان کارنامه دولت را موفق ارزیابی کرد و حسن روحانی در حوزه‌هایی که ناکامی داشته باید واقعیت‌ها را با مردم درمیان بگذارد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*