اخبار عمومی
اعلام وصول 2
4365
تاریخ انتشار: 1394/01/24 23:55
وزیر راه و شهرسازی:
وزیر ره و شهرسازی با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی مناقصه پروژه خط آهن خرمشهر به بصره هفته آینده برگزار می شود، ابراز امیدواری کرد که این پروژه ظرف مدت 20 ماه اجرا و بهره برداری شود.

به گزارش عصرجهان، عباس آخوندی شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران رسانه ها با بیان دستاوردهای سفر یکروزه خود به بصره و دیدار با مسئولان عراقی، گفت: به طور روزانه حدود 500 کامیون از مرز شلمچه به عراق می روند ضمن آنکه هر روزه دو هزار مسافر از این مرز به سمت عتبات (در روزهای معمولی) و بیش از پنج هزار نفر در روزهای اوج عزیمت می کنند.

وی افزود: در زمان حاضر ترمینال باری موجود در منطقه شلمچه از وضعیت نسبی خوبی برخوردار است اما نیاز به توسعه باراندازداریم و باید انجام می شد که امروز کار آغاز شد.

وی با اشاره به نبود ترمینال مسافری در این منطقه اظهار کرد: به طور سریع دستور شروع به ساخت ترمینال مسافری صادر شد، طراحی های به انجام رسید، مناقصه آن برگزارشد، و خوشبختانه از امروز عملیات اجرایی طرح ترمینال مسافری در منطقه شلمچه آغاز شد.

وی برضرورت ساخت ترمینال مسافری در جهت تامین آسایش زوار ایرانی و عراقی تاکید کرد.

ساخت پل بر روی شط العرب توسط ایرانی ها

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پیگیری موضوع احداث پل بر روی شط العرب و اتصال شبکه راه آهن ایران به عراق در دستورکار امروز قرار داست، تصریح کرد: در توافقات انجام شده ، کار ساخت یک پل بسیار فنی به طول 700 متر بر روی شط العرب توسط ایرانی ها انجام می شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: از آنجاییکه خواست عراقی ها در ساخت این پل، وجود امکان کشتیرانی در آبراهه شط العرب بود لذا بایستی عرشه یک دهنه، به طور کامل روی یک دهنه بچرخد لذا کار بسیار فنی و مهم است.

آخوندی با اشاره به اینکه حصول اطمینان از آمادگی طرف عراقی برای اجرای پروژه خط آهن در داخل این کشور پس از اجرای این پل، مد نظر برای پیگیری موضوع از سوی طرف عراقی در سفر امروزش به این کشور بوده است، گفت: آنان نیز از سفر پیشین وزیر حمل و نقل عراق به ایران تا سفر امروز ما به این کشور، کارهای طراحی احداث خط آهن را به انجام رسانده بودند، محل ایستگاه را مشخص کردند، خط پروژه اجرا شده بود و بخش اعظمی از امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای خط آهن نیز دپو شده بود.

وی افزود: درسفر به عراق همچنین محل استقرار کارگاه را با یکدیگر مشخص کردیم و یک صورتجلسه دقیق را نیز با وزیر حمل و نقل عراق امضاء کردیم که طی آن نحوه هماهنگی برای اجرای کار و تشکیل کمیته مشترک دو جانبه برای کنترل پیشرفت کار و انجام هماهنگیهای مستمر را با یکدیگر به امضاء رساندیم.

وی اظهار کرد: تکمیل و راه اندازی خط آهن ایران به بصره یکی از آرزوهای بزرگ دو ملت است، که با اجرای آن می توانیم بخشی از زوار ایران به عراق و به عکس را جابجا کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه عراق یکی از شرکای بزرگ ما در بحث تجارت است و ما به طور روزانه حجم زیادی از سیمان، مصالح ساختمانی و محصولات متنوع غذایی را به عراق صادرمی کنیم، امید می رود تا با راه اندازی این خط آهن بتوانیم این تجارت را به شکل ریلی به انجام برسانیم.

نجات مغروقه ها در اروند و کارون، شناورسازی 24 مغروقه

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود از موضوع نجات مغروقه ها به عنوان دیگر آیتم مورد مذاکره با طرف عراقی نام برد و یادآور شد: بر این منظور یک برنامه بسیار مهمی را تعریف کرده ایم که بر پایه آن حدود 14 مغروقه در اروند رود و10 مغروقه را از کارون شناور سازی خواهیم کرد.

آخوندی با اشاره به بازدید طرف عراقی از کارگاه ایرانی برای انجام این کار گفت: به حمد خدا کارگاه به شدت فعال بود و امید می رود تا انجام این کار در جهت رونق پیدا کردن فعالیتهای تجاری بندر خرمشهر و اشتنغال مردم منطقه موثر باشد.

عباس آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی دوشنبه -امروز- فرودگاه بین المللی آبادان شد و از طریق مرز زمینی به استان بصره عراق سفر کرد.

عملیات اجرایی خط آهن خرمشهر به بصره امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران و همتای عراقی خود در استان بصره آغاز شد.

طرح اتصال راه آهن خرمشهر به شلمچه و ادامه آن تا شهر بصره و پیوند به راه آهن سراسری کشور عراق نیز با طول 12 کیلومتر در خاک ایران به پایان رسیده است.

با احداث خط راه آهن شلمچه به بصره و تکمیل آن، راه آهن ایران طریق خرمشهر به عراق و کشورهای شرق مدیترانه متصل می شود و تحول بزرگ در ترانزیت و تبادل کالا و مسافر انجام می پذیرد.

راه آهن خرمشهر - بصره قرار است روی رودخانه ی اروند از مرز بین المللی شلمچه و از روی یک پل تک پایه که قابلیت جابجایی و باز و بسته شدن را دارد عبور کند.

منبع:ایرنا



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*