اخبار عمومی
اعلام وصول 2
4614
تاریخ انتشار: 1394/02/05 13:27
افشای طرح خطرناک وزارت نیرو :
در حال حاضر 2/9میلیارد مترمکعب آب سهم استان خوزستان از حوزه آبی کرخه است ولی آنچه که وزارت نیرو در سهمیه بندی جدیدبرای خوزستان در نظر دارد 900 میلیون مترمکعب است!

به گزارش عصرجهان،جلسه ای در وزارت نیرو بین وزیر و 6 استانی که در حوزه آبی کرخه هستند برگزار شد در این جلسه از طرف وزارت نیرو یک سهمیه بندی جدیدی برای آب کرخه اعلام شد.
در هفته گذشته کیخسرو چنگلوایی مدیرکل سازمان جهادکشاورزی استان در گفت و گو با رهیاب یک خبر تکان دهنده داد.
وی از طرحی در  وزارت نیرو خبر داد که در صورت اجرایی شدن آن یک فاجعه زیست محیطی و کشاورزی در خوزستان رخ خواهد داد.
مدیرکل سازمان جهادکشاورزی خوزستان در تشریح این طرح به رهیاب گفت:جلسه ای در وزارت نیرو بین وزیر و 6 استانی که در حوزه آبی کرخه هستند برگزار شد در این جلسه از طرف وزارت نیرو یک سهمیه بندی جدیدی برای آب کرخه اعلام شد.
وی ادامه داد:اعتراضاتی که در این جلسه شد و مخالفت هایی که استاندار خوزستان با این طرح داشت موجب شد که مجددا این طرح توسط وزارت نیرو مورد بررسی قرار گیرد تا حق استان ها ضایع نشود اگر این طرح تصویب می شد قطعا در خوزستان فاجعه کشاورزی و زیست محیطی رخ می داد.
اما سوال اساسی اینجاست که این طرح چه در دل خود دارد که رئیس سازمان جهاد کشاورزی از آن به عنوان فاجعه درخوزستان یاد می کند.
در جدیدترین جزئیاتی که خبرنگار رهیاب از این طرح به دست آورده است نشان می دهد این طرح مربوط به کاهش سهم آبی خوزستان از حوزه آبی کرخه می باشد.
 در حال حاضر 2/9میلیارد مترمکعب آب سهم استان خوزستان از حوزه آبی کرخه است ولی آنچه که  وزارت نیرو در سهمیه بندی جدیدبرای خوزستان در نظر دارد 900 میلیون مترمکعب است!

کاهش وحشتناک سهم آب خوزستان خبر از یک سونامی بی آبی و خشکسالی می دهد عجیب تر از این،تصمیم وزارت نیرو است که کاهش سهم آب خورستان چگونه با طرح 550 هزار هکتاری و مبارزه با ریزگردها جور در می آید؟

این درحالی است که مسئولین آب و برق استان حال و حوصله جواب دادن به سوالات و روشن کردن شبهات را ندارندوغالبا در پاسخ به سوالات آبی سکوت را ترجیح می دهند.

حال باید دید طبق گفته های چنگلوایی این طرح که فعلا با مخالفت استاندار متوقف شده است سرانجام به کجا خواهد رسید؟آیا باز حق آبه خوزستان را کم خواهند کرد؟مسئولین و نمایندگان استان برای احقاق حق خوزستان چه خواهند کرد؟باید منتظر روزهای آینده ماند.

منبع:رهیاب


رودخانه کرخه پس از رودخانه‌های کارون و دز سومین رودخانه بزرگ ایران از نقطه نظر آبدهی محسوب می‌شود.

رودخانه کرخه از شمال به سوی جنوب جریان دارد و پس از گذر از کنار آثار شوش باستان به سوی غرب تغییر مسیر می‌دهد. در 40 کیلومتری شمال اهواز مسیر آن دوباره تغییر کرده و وارد عراق می‌شود.
بزرگ‌ترین سد ایران روی رود کرخه ساخته شده و سد کرخه نام دارد. نام کرخه نامی بسیار باستانی است و نام منطقه و حکومتی کهن در جنوب خوزستان بوده‌است.
سد کرخه یکی از بزرگ‌ترین سدهای خاکی دنیا و بزرگ‌ترین سد خاکی ایران و خاورمیانه است. این سد بر رودخانه کرخه در ۲۲ کیلومتری شمال غربی شهرستان اندیمشک در استان خوزستان ساخته شده است.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*