اخبار عمومی
اعلام وصول 2
4645
تاریخ انتشار: 1394/02/07 13:11
نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی گفت: استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی وابستگی داوطلبان به کانون‌های ثروت را بیشتر می‌کند.

به گزارش عصرجهان،حجت‌الاسلام روح‌الله بیگی در گفت‌وگو با تسنیم در ارومیه، با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این طرح با بیشترین رأی مورد استقبال نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و دارای محاسن و معایبی است.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با بیان معایب این طرح گفت: وابسته شدن داوطلبان به کانون‌های ثروت و قدرت، پنهان شدن نمایندگان از منظر دید مردم به‌بهانه کار استانی، جلوگیری از حضور نخبگان جدید در چرخه قانون‌گذاری و قدرت و نیز غافل شدن از مشکلات مردم به‌دلیل عدم امکان سرکشی به همه مناطق از جمله معایب اجرای این طرح است.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن کاهش سطح ارتباط حاکمیت با بدنه اجتماع و در نتیجه کاهش حمایت مردم از تصمیمات، از بین رفتن اصلی‌ترین کانال ارتباطی مردم برای تظلم‌خواهی از افزایش نقش مراکز جمعیتی در تعیین سرنوشت صندلی‌های مجلس و حذف تأثیر آرای همه مردم از سایر معایب این طرح به شمار می‌رود.

بیگی افزود: از سوی دیگر با اجرایی شدن این طرح ضمن از بین رفتن نقش شناخت مردم در انتخابات و افزایش نقش ثروت و قدرت رسانه‌ای، رفتار نمایندگان با تغییر شیوه انتخابات عوض شده و عدم امکان نظارت نامزدها به صندوق‌های رأی به‌دلیل گستردگی و تعدد صندوق‌ها در سطح استان به وجود می‌آید.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تضعیف مشارکت مردم به‌دلیل احساس کاهش نقش آنها در تغییر تعیین نمایندگان خود در شهرستان، افزایش هزینه‌های انتخاباتی و توجه کمتر به مناطق محروم نیز با استانی شدن انتخابات به وجود می‌آید.

بیگی به مزایای اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: حرکت به‌سوی رویکردهای ملی و استانی به‌جای تفکر محلی، افزایش رویکرد قانون‌گذاری و نظارتی نمایندگان به‌جای تلاش در جهت انسجام امور اجرایی و رسیدگی به امور شخصی موکلان و ایجاد انسجام بیشتر بین نمایندگان کل استان به‌منظور جهت‌گیری سیاسی و اقتصادی نیز از محاسن اجرای این طرح به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: با استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی توسعه متوازن در استان‌ها به وجود آمده و مسائل مهم‌تر و کلان استانی و کشوری مورد توجه قرار می‌گیرد و از سوی دیگر تأثیر تشکل‌ها و احزاب در انتخابات افزایش یافته و نمود انگیزه‌های سیاسی و اجتماعی و گسترش فرهنگ دانش حزبی به وجود می‌آید.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خرید و فروش احتمالی خرید آرا و تقلب‌های احتمالی در انتخابات، کاهش فشارها بر نمایندگان از طریق کاهش مراجعات مردمی و حضور فعال نمایندگان در صحن علنی و کمیسیون‌ها نیز از محاسن این طرح است.

بیگی افزود: بی‌تردید با اجرای طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی وعده‌های محلی نامزدهای انتخاباتی در جریان انتخابات و نیز درگیری‌های قومی و طایفه‌ای در بحث انتخابات کاهش یافته و از سوی دیگر افراد توانمندتر و باسابقه‌تر و باتجربه‌تر در انتخابات مجلس حضور می‌یابند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*