اخبار عمومی
اعلام وصول 2
4665
تاریخ انتشار: 1394/02/08 00:54
پایگاه خبری دیلی‌میل، از هزینه ۱۷.۱۷ میلیارد پوندی این کشور برای شکست دادن آمریکا در راه کسب میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ پرده برداشت
به گزارش عصرجهان، کشور قطر در انتخابات کسب میزبانی جام‌جهانی 2022 با 14 رای در مقابل 8 رای آمریکا، اولین میزبان غرب‌آسیایی تاریخ جام‌جهانی شد. تحقیقات پایگاه خبری دیلی‌میل نشان می‌دهد این کشور برای به دست آوردن این میزبانی تقریبا 17 میلیارد و 17 میلیون دلار پول خرج کرده است. بخش زیادی از این پول، به صورت سرویس‌های مثل سفارش هواپیما، خدمات باشگاهی فوتبال، قرارداد‌های اسپانسرینگ زمین و بقیه مستغلات بوده است. جزئیات همه این توافقات در ضمیمه این تحقیق آمده است.

علاوه بر این، مبالغ بسیار سنگینی‌ به مسئولان فوتبال کشور‌های مختلف هم پرداخت شده که از حساب یکی‌ از شرکت‌های مالی‌ قطر را بر عهده دارد و ریاست آن بر عهده محمد بن‌همام است، پرداخت شده. این پول‌ها و زمین‌هایی که رئیس سابق AFC برای خرید حق میزبانی قطر خرج کرده، همگی‌ در کتاب جدیدی که یکشنبه چاپ شد با جزئیات کامل آمده است. نام این کتاب "بازی کثیف" است که توسط دو خبرنگار پیگیر ماجرا به نام‌های هیدی بلیک و جاناتان کالورت منتشر شده است.

کریس ایتن، رئیس سابق امنیت فیفا شواهد جدیدی درخواست کرده تا این میزبانی را بررسی‌ کند. حتی با وجود اینکه او در حال حاضر در قطر مشغول به کار است، این تحقیقات ادامه خواهد داشت. با این وجود چندین سیاست‌مدار اروپایی و عضو پارلمان‌های مختلف تقاضا کرده‌اند یک تحقیق بر علیه فیفا صورت گیرد.

قطر از نظر میزان درآمد بر جمعیت و سرانه درآمد هر فرد، ثروتمند‌ترین کشور دنیاست. رقم ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون پوند، در مقایسه با خرج ۱۳۲ میلیارد پوندی آن‌ها برای برگزاری این مسابقات،‌ کاهی مقابل کوه است.

سئوال اصلی اما اینجاست که این پول‌ها، کجا رفته‌اند؟

میشل پلاتینی (رئیس یوفا) - ۱۴ میلیارد و ۷۲۰ میلیون پوند

- خرید هواپیما از شرکت فرانسوی Airbus.

- خرید باشگاه پاری‌سن‌ژرمن.

- تاسیس شبکه Bein اسپورت و خرید حق پخش تلویزیونی لیگ فرانسه به همراه حضور شیخ قطر و رئیس جمهور فرانسه .

نیکولاس لائوز  ( نماینده پاراگوئه) - ۱ میلیارد و ۳۳۰ میلیون پوند

- بعد از اینکه این شخص قطر را مطمئن کرد به آن‌ها رای خواهد داد، 8 آگوست 2010 قراردادی در زمینه انرژی بین شیخ حمد، وزیر انرژی این کشور و رئیس جمهوری پاراگوئه امضا شد.

وراوی ماکودی (نماینده تایلند) - ۱ میلیارد و ۲۳۰ میلیون پوند

- در تاریخ ۱۶ آگوست ۲۰۱۰ و بعد از ملاقات او با بن‌همام، قراردادی بین شرکت گازی این شخص و یک شرکت قطری امضا شد.

آنخل ماریا ویاریونا (نماینده اسپانیا) - ۱۵۰ میلیون پوند

- بعد از اینکه او به قطر رای داد، یک شرکت قطری اسپانسر اصلی روی پیراهن تیم فوتبال بارسلونا شد.

چندین مسول آفریقای - ۹۹ میلیون پوند

- بودجه برای خرج‌های گوناگون. این خرج‌ها شامل خرید رای‌ نمایندگان آفریقا به مبلغ ۱.۸ میلیون دلار، اهدای یک میلیون دلار به پسر آدامس آدامو (یکی‌ از رای‌دهندگان) و پذیرایی مسئول قطری در یک ضیافت شام و همچنین چندین پیشنهاد مالی‌ به مسئول آفریقایی.

خولیو گروندونا ( نماینده آرژانتین) - ۵۹ میلیون پوند

- پرداخت احتمالی‌ بدهی‌های فدراسیون فوتبال آرژانتین و یک مبلغ تایید نشده برای اسپانسرینگ بازی برزیل و آرژانتین در دوحه.

ماریس لفکاریتیس ( نماینده قبرس) - ۲۷ میلیون پوند

- قطر در زمینی که متعلق به او بوده یک مرکز تحقیقاتی ساخته و قیمت را بسیار بالاتر برده است.

ریکاردو تکسیرا (نماینده برزیل) - ۶.۷ میلیون پوند

- اسپانسرینگ بازی برزیل آرژانتین که در سال ۲۰۱۰ در دوحه برگزار شد.

مسئولان مختلف دیگر - ۴.۸ میلیون پوند

-  بن‌همام 3 میلیون پوند به چند مقام مسئولان آفریقایی داده است. ۱.۷ میلیون هم به چند مقام آسیایی پرداخت شده است.

عیسی حیاتو و جکوئس انوما ( نمایندگان کامرون و ساحل‌عاج) - هر کدام یک میلیون پوند

- تاسیس یک شرکت سرمایه‌گذاری

جک وارنر ( نماینده ترینیداد و توباگو) - ۹۳۳ هزار پوند

- مبلغی پول به دو شرکت این فرد پرداخت شده است. بعد از افشای فساد در این رای‌گیری، او مبلغی هم به عنوان حق‌السکوت گرفته است.

براساس این گزارش، رای دهندگان دیگری هم بوده‌اند که با پست‌های جدید به قطر رای داده‌اند. به عنوان مثال چونگ مونگ جون از کره‌جنوبی با گرفتن پست نایب‌رئیسی افتخاری فیفا از دست بن‌همام، به قطر رای داد. جونجی اگورا از ژاپن که پس از حذف ژاپن از میزبانی به قطر رای داد. بن‌همام هم به قطر رای داده و رای چهاردهم قطر احتمالا از طرف مسول ترکیه‌ای‌ بوده که با خانواده سلطنتی قطر رابطه بسیار نزدیکی‌ دارد

منبع: نسیم

 



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*