اخبار عمومی
اعلام وصول 2
4738
تاریخ انتشار: 1394/02/11 11:14
در هفته جاری حدود 420 درخت بارور گردو روستاهای بخش صیدون شهرستان باغملک از سوی افراد ناشناس قطع و یا صدمه دیده شد. از چند سال گذشته تاکنون در روستاهای صیدون حدود 6 هزار اصله درخت گردو قطع شده است.

به گزارش عصرجهان، اندکی از باغملک به سمت کوه سر به فلک کشیده منگشت که بروید باغ های گردویی را می بینید که عشایر و روستاییان آن منطقه سالیان سال است عمر خود را برای حفظ و نگهداری و بارور نمودن آنها صرف کرده اند.

خبر تلخی اخیرا منتشر شده مبنی بر قطع عمدی حدود500 درخت گردوی بارور در هفته گذشته در این منطقه که در نوع خود یک جنایت و فاجعه زیست محیطی به شمار می آید که ضرورت دارد این موضوع مهم مورد توجه مسولان استان قرار بگیرد.

درخت یکی از مظاهر طبیعت است که به آن زیبایی می‌دهد و سبب لطافت و پاکیزگی هوای پیرامون خود می‌شود، این موجود زنده بیشتر در طبیعت رشد می‌کند از دیرباز از سوی پیشینیان ما قابل احترام بود و هم اکنون هم بیشتر افراد جامعه آن را به عنوان یکی از مخلوقات خداوند محترم می‌شمارند.

محترم شمردن درخت مخصوص سن، گروه و یا قومیت خاصی نیست بلکه همه درخت را دوست دارند و سعی دارند از قطع درختان جلوگیری شود، اما چند سالی است که در برخی از روستاهای بخش صیدون شهرستان باغملک بی مهری‌های زیادی به درختان شده، به طوری در همین هفته جاری حدود 420 درخت بارور گردو از سوی افراد ناشناس قطع و یا صدمه دیده شد.

از بین رفتن منبع درآمد 22 خانوار
در همین زمینه قربانعلی بادپروا، یکی از کشاورزان منطقه در گفت‌و گو با خبرنگار تابناک درباره این مسئله می‌گوید: در باغ ما حدود 420 درخت گردو وجود داشت که بیشتر آنها قطع شدند و تعداد زیادی را نیز دورتا دورش را با تبر زده‌اند که این کار نیز مساوی با قطع کردن است زیرا دیگر درخت ثمر نخواهد داد.

وی ادامه می‌دهد: بیش از 50 سال پدرم در این باغ زحمت کشید و درختان گردو را کاشت و مراقبت کرد تا به این مرحله رسیدند ولی کل زحمت‌هایش در یک شب بر باد رفت زیرا معلوم نیست کدام از خدا بی خبر تمام درختان را از بین برد و منبع درآمد 22 خانوار را که خانواده ما و عموهایم هستند را تخریب کرد.

این کشاورز اهل روستای سرحانی صیدون با بیان این که در 15 سال گذشته از این اتفاقات در منطقه صیدون زیاد رخ داده است، عنوان می‌کند: اگر این روند ادامه پیدا کند و هر ساله درختان به این بلا گرفتار شوند تا 5 سال دیگر درختی در منطقه وجود نخواهد داشت و همه از بین می‌روند.

وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته اضافه می‌کند: متاسفانه پیگیری‌ها به نتیجه‌ای نرسید و همچنان این کار از سوی متخلفان ادامه دارد که علاوه بر ضرر زدن به خانوارهای روستایی سبب از بین رفتن طبیعت نیز می‌شوند.

بادپروا بیان می‌کند: در فصل بهار درختان گردو شکوفه دارند و جوانه می‎زنند که با این کار همه طراوت و شادابی در باغ ما از بین رفت، موضوع قطع درختان را به اطلاع مسئولان ذیربط رساندیم و شکایت هم کردیم که امیدوارم این موضوع به نتیجه برسد و دیگر شاهد این جنایت‌ها نباشیم.

قطع 6 هزار اصله درخت گردو
همانطور این کشاورز اهل صیدون گفته موضوع قطع درختان گردو مربوط به امسال و سال گذشته نیست بلکه از سال‌های قبل ادامه شروع و همچنان ادامه دارد و خسارات زیادی به محیط زیست منطقه وارد کرده است.

محمد پندش یکی دیگر از اهالی منطقه صیدون است که در سال قبل درختان گردویش از سوی افراد ناشناس قطع شده و در این رابطه شکایت هم کرده و پرونده‌اش در حال پیگیری در مراجع قانونی است که امید دارد مسببان این کار شناسایی و دستگیر شوند و به سزای عمل خود برسند.

وی ادامه می‌دهد: نزدیک به 180 اصله درخت گردو در منطقه منگار و امامزاده عبدالله (ع) داشتیم که متاسفانه قطع شدند و از بین رفتند، معلوم نشد که چه کسانی و با چه انگیزه‌ای این جنایت محیط زیستی را انجام داده‌اند، امیدوارم مسئولان مربوطه موضوع را پیگیری کنند و متخلفان به سزای عمل خود برسند.

این کشاورز ادامه می‌دهد: در روزهای گذشته نیز افراد ناشناس دوباره اقدام به قطع درختان گردو در روستاهای دیگر کرده‌اند و این کار ناشایست دوباره تکرار شد، از چند سال گذشته تاکنون در روستاهای گوناگون منطقه صیدون حدود 6 هزار اصله درخت گردو قطع شده که برای طبیعت فاجعه است.

زحمات نیم قرن در یک شب از بین رفت
با توجه به این که قطع درختان گردو در بخش صیدون طی چند سال گذشته هم انجام شده و اقدام جدیدی نیست به سراغ یکی دیگر از کشاورزان منطقه رفته‌ایم که خود را روح الله راغبانی‌پور معرفی می‌کند و می‌گوید: از سال‌ها پیش قطع درختان اتفاق می‌افتاده ولی در 3 سال اخیر غوغا شده و تعداد زیادی درختان از بین رفته‌اند.

وی با اشاره به از بین رفتن درختان در باغ خواهرش از سوی افراد ناشناس در سال‌های گذشته ادامه می‎دهد: در این تخریب حدود 300 درخت در روستاهای منگار، گندمکار، سرحانی، برول و اژه قطع و ضرر و زیان زیادی به آنها وارد شد، حدود 50 سال طول می‌کشد تا یک درخت گردو به ثمر دهی مطلوب برسد ولی در یک شب همه زحمات نیم قرن از بین می‌رود.

این کشاورز گردوکار در پاسخ به این سوال که به نظر شما چه هدفی در تخریب باغ‌ها وجود دارد، می‌گوید: هدف این افراد خرابکاری و آسیب رساندن به طبیعت بکر منطقه است، در یک شب کل دارایی یک خانواده و منبع درآمدشان را افراد از خدا بی خبر از بین می‌برند و میلیاردها تومان به کشور ضرر می‌رسانند.

تاکید فرماندار بر برخورد قاطع با متخلفان
برای پیگیری موضوع با آقای فرهاد علی بخشی بخشدار صیدون تماس گرفتیم که تلاش ما برای صحبت کردن با وی به نتیجه نرسید ولی گودرز ترکی‌زاده، سرپرست فرمانداری باغملک با بیان اینکه موضوع در شورای تامین شهرستان مطرح شده، در این زمینه می گوید: نیروی انتظامی به موضوع وارد شده و در حال پیگیری است ولی تا کنون افرادی که اقدام به قطع درختان کرده‌اند دستگیر نشده‌اند.

وی بیان می‌کند: متاسفانه درختان گردو بدون هیچ نگهبانی از سوی کشاورزان رها شده که توصیه می کنیم برای حفظ درختان، هر خانواده نگهبانی را به کار گیرد تا دیگر شاهد به وجود آمدن این مسائل نباشیم، اگر در حدوده شهر و جاهای پر رفت و آمد بود نیروی انتظامی را برای سرکشی به آنها موظف می‌کردیم ولی این درختان در قسمت‌های کوهستانی هستند و حدود 80 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارند که تردد در آنها خیلی مشکل است.

سرپرست فرمانداری باغملک در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا برخوردی با افراد قطع کننده درختان در سال‌های گذشته صورت نگرفته نیز می‌گوید: مستندات لازم برای محکوم شدن افراد وجود نداشت و کسی هم به انجام این کار اقرار نکرد بنابراین محکومیتی صورت نگرفته، اگر مستندات مورد نیاز وجود داشته باشد کشاورزان مطمئن باشند که با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد و به سزای اعمال خود خواهند رسید.

رئیس شورای اداری باغملک بر عزم جدی مسوولان انتظامی و امنیتی شهرستان برای شناسنایی و برخورد قاطع و مجازات عوامل این اقدامات تاکید کرد.

تماس با نماینده بی نتیجه ماند
برای پیگیری موضوع تماس‌هایی را با برخی دیگر از مسئولان تماس می‌گیریم، که آقای حاجی عالی محمودی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان باغملک در پاسخ به پیگیری ما می‌گوید: این درختان چون در باغ‌های شخصی بوده‌اند پیگیری موضوع در حوزه کاری منابع طبیعی و آبخیزداری نیست. این در حالی است که به هر حال این درختان سرمایه های ملی به شمار می آیند.

تماس‌های مکرر ما با حجت‌الله درویش‌پور نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز برای پیگیری این موضوع بی نتیجه ماند و پاسخی از سوی وی دریافت نکردیم.

آن طور که آقای ترکی‌زاده، سرپرست فرمانداری و رئیس شورای تامین شهرستان باغملک گفته، موضوع قطع درختان در بخش صیدون در حال بررسی است که امیدواریم متخلفان هر چه سریعتر دستگیر و به سزای اعمال خود برسند و دیگر شاهد این اقدامات ناجوانمردانه در این خطه از میهمین اسلامی ایران نباشیم.

همچنین ضروری به نظر می رسد این موضوع بصورت ویژه توسط دستگاههای انتظامی و... مورد پیگیری قرار گرفته تا با شناسایی و مجازات عوامل این جنایت علیه محیط زیست و منابع طبیعی، از سرمایه های عشایر و روستاییان این منطقه محافظت شود.
مرجع: تابناک



بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*